Mijn Ford Focus Lease Titanium 1.0 Ecoboost

Discussion in 'Mijn Focus' started by Schaafsma, May 27, 2012.

  1. Sinds woensdag rijd ik ook een Ford Focus :D

    Ik heb nog maar 1 (vage) foto omdat de camera op mn telefoon het niet meer zo goed doet:
    [​IMG]

    Er zullen er nog wel meer volgen.

    Het is dus een lease Titanium uitvoering (Phanter Black) met als extra opties:
    - Light upgrade pack
    - Driver Assistance pack
    - 17" LM velgen
    - Afneembare trekhaak

    Een beetje op de gok besteld omdat de 1.0 motor nog niet beschikbaar was om een proefritje te maken. Kon hier echter ook niet op wachten omdat hij voor 1 juli op kenteken moest staan ivm 14% bijtelling.

    Ik moet zeggen, erg indrukwekkend hoe soepel een dergelijk zware auto rijd op zo'n kleine motor!
    Wat betreft wegligging, design, ruimte, performace en technische mogelijkheden is het echt een zeer indrukwekkende auto. Zeker als je vergelijkt wat je voor dit geld bij andere merken aan auto zou kunnen krijgen!

    Enige probleempjes die ik tot nu toe ben tegengekomen:
    - Problemen met de sleutel: de auto is soms absoluut niet open te krijgen, zelfs niet met de handmatige sleutel. Ben er toevallig achter gekomen dat de sleutel pas weer werkt nadat je een keer op de knop drukt om de kofferbak te openen. Lijkt me niet dat dit normaal is.
    - Ambiant Lightning: Er zitten knoppen in het plafond om de kleuren en de helderheid aan te passen maar die lijken niet te werken; er gebeurd gewoon niets als ik op die knoppen druk
    - Park Assist: in 3 van de 6 keer dat ik het geprobeerd heb zette hij hem met het achterwiel op de stoep. Wat heb je aan een assistent als die meer fouten maakt dan de bestuurder zelf..?
    - Dode hoek waarschuwing (of hoe die optie ook heet): Het waarschuwingslampje in de rechter buitenspiegel gaat continu branden als je niet op de snelweg rijd, ook al rijd je al op de rechterbaan en kan er dus nooit iemand naast je zitten. Dacht eerst dat het misschien door de bomen langs de kant van de weg kwam maar zelfs als er geen bomen stonden ging dat lampje heel vaak aan. Omdat het nu dus alleen maar afleid heb ik die optie (c)

    Met deze 4 punten ga ik dus nog wel even terug naar de dealer. Het zijn maar kleine punten (hoewel dat met de sleutel wel erg vervelend is) maar het doet toch een beetje het gevoel teniet dat het 'de perfecte auto' is.

    Verder valt het verbruik tot nu toe wel tegen.
    Na zo'n 400 km zit ik op 8,2 l op 100 km.
    Ik begrijp dat, zeker in het begin, de fabriekswaarden (4,8 l op 100 km) niet gehaald worden maar dit is bijna het dubbele(!).
    Ik hou me redelijk aan de schakel indicator, maak veel gebruik van het start / stop systeem en redelijk veel snelweg kilometers.
    Met dit weer uiteraard wel continu de airco aan.

    Kortom, al met al zeer tevreden om voor dit geld een dergelijk luxe auto te rijden maar nog wel wat probleempjes met de extra opties en het moet nog blijken of de 3 cilinder echt wel zo zuinig is.
     
  2. Gefeliciteerd met de :focus3: !

    Wel jammer van de park assist, bij de paar keer dat ik het heb gebruikt staat de auto net een beetje scheef, maar dat komt omdat hij zich positioneert tussen de auto ervoor en erachter... dus m.a.w als de auto voor je 20 cm van de stoep staat en die achter je 25 cm, staat je auto lekker automatisch scheef geparkeerd...

    Wat die verlichting binnenin betreft, deze werkt enkel als het donker is.
    Die wordt geschakeld met de lichtsensor op de voorruit.;)

    Grtz
     
  3. De Ambiant Lightning zat ik ook mee te klooien in het begin, mijn ervaring is dat alleen de kleuren kan veranderen als het contact in "1" staat (aka de startknop indrukken zonder de koppeling") en dan kan je de kleuren wijzigen. Park assist werkte prima bij mij, maar ik heb het nog maar één keer geprobeerd :) Dode hoek waarschuwing, zit dat er op dan? Problemen met de sleutel heb ik nog niet gehad, maar ik heb hem ook nog maar een paar dagen, ik heb hem afgelopen donderdag opgehaald :) Motor ben ik helemaal met je eens, ik had ook niet proef gereden, doe ik nooit trouwens, maar da's een ander verhaal, was dus ook een gokje,. Optrekken is echt een verassing, en wat een mooi geroffel!
     
  4. Heb het eergisteren wel voor elkaar gekregen om de kleur te veranderen, mn vrouw vind paars wel een mooi kleutertje dus heb ik hem daar even op laten staan. Nu krijg ik hem echter niet meer terug veranderd dus zit ik de hele tijd in een paars verlichte auto..

    Park assist nog een aantal keer getest en het lijkt alleen soms niet goed te gaan als er teveel ruimte is (2 vrije plaatsen achter elkaar) lijkt alsof hij afmeet aan de auto voor en achter je waar hij hem neer zet, staat er geen achter je gaat hij soms scheef.

    Geen problemen meer gehad met de sleutel!

    Ook dat lane keeping uitgeprobeerd, werkt prima, je moet het alleen niet vergeten uit te zetten als je weer op een binnendoor weg rijd.. Moest even uitwijken voor een tegenligger, de berm in, maar als je er dan even niet aan denkt.. Dan stuurt hij dus ook tegen en dat is best een vreemd gevoel alsof je zelf niet meer de controle hebt...

    Dat met de dode hoek waarschuwing (BLIS) heb ik maar uitgezet, ik vind het maar irritant als er elke keer (onnodig) een lampje gaat branden op de spiegel..

    Gisteren voor het eerst getankt. Eerste tank was niet bepaald zuinig: 8,3 liter op 100 km..
    Maar het schijnt normaal te zijn in het begin dus ik heb de tellers weer op 0 gezet en ga het nog eens meten. Zit nu (na 1 ritje vooral snelweg) en stuk beter: 5,6 liter op 100 km!

    Al met al nog steeds erg tevreden, blijft een enorm plezier om mee te rijden en stap iedere keer weer met een glimlach uit de auto met het gevoel 'dat was weer een leek ritje'!
     
  5. Gefeliciteerd met de :focus3: :D

    Je gemiddelde verbruik kan nog wel wat zakken. Na 1000 km heb je al een beter beeld.
     
  6. Ja lol en als je in een woonwijk parkeerd waar de stoep gelijk licht met het parkeer vak sta je ineens op de stoep naar bv een schutting.
    had ik namelijk met een proefrit.
    zodra er een stoeprand was niets aan de hand.
     
  7. Mooie auto hoor en zo te zien aan het verbruik gaat het ook weer beter.
    Kan het zijn dat de dode hoek sensor wat bevuilt is? Dat de sensor daarom denkt dat er iets rijdt?
     

  8. Welja de wagen parkeert zich ofwel tov de wagen ervoor en erna OF tov de stoep;)
     

  9. Wel de wagen parkeert zich ofwel tov de wagen ervoor en erna OF tov de stoep;) Normaalgezien:mrgreen:
     
  10. Ja oke maar als je hem als leen wagen mee krijgt en hij heeft deze optie is het van OEI leuke knopjes eens proberen.
    ai deze is voor het auto.parkeren hmmm insteresant.
    tja en toen stond ik op de stoep lol
    maar als je het bij een normale stoeprand gebruikt werkt het echt mooi.
     
  11. Het verbruik is inmiddels wel weer wat opgelopen (7,4 l op 100 km) maarja, kan je de eerste kilometers nog niet echt conclusies uit trekken denk ik.

    automatisch parkeren werkt inderdaad prima als er maar 1 plekje vrij is. Als er geen auto direct achter staat dan lijkt hij het soms niet goed te kunnen meten en kom je op de stoep terecht..
    Ach, als er 2 plekken vrij zijn kan ik het zelf nog wel..

    die sensor voor de dode hoek waarschuwing, waar zou die zitten dan zodat ik kan controleren of hij vuil is?
     
  12. Meschien een raar idee maar zou dat de uiterste parkeer sencor kunnen zijn op de hoek van de bumper achter?
    die staat wat schuin (met de ronding mee) dus zou goed je dode hoek ook kunnen pakken.
    maar goed dat is gissen.
     
  13. Da's dan wel heel erg auto afhankelijk want ik kan de aangegeven problemen met het automatisch inparkeren niet bevestigen :shrug:

    Overigens is het een mooi systeem en nog steeds redelijk uniek dat dit te verkrijgen is op een auto in dit segment. Het gebruik ervan bevorderd de snelheid van het inparkeren echter niet en je moet redelijk radeloos zijn wil je het dagelijks gebruiken, maar da's mijn mening :lol:
     

Share This Page