1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn eerste Ford (Focus mk2.1 '07 station 1.6 16v 100pk)

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door 3gor4, 29 mrt 2024.

  1. Hallo Alle Ford leden,

    Eerst even kort over mezelf. 36 jaartjes jong. Woon in Rdam en werk sinds een paar jaar aan de wal in Dordt.

    Ik was op zoek naar een betrouwbare station wagen met een leuk prijsje.
    Komend van een Mitsubishi Lancer '06 sport edition met een 2.0 16v 135pk blok. Waar ik in een goede 3 jaar tijd 120dkm heb rond gereden zonder enkele probleem op het nodige onderhoud na; bandjes, remmerij, distributie riem en bougies.
    Blok was niet bepaald zuinig. gemiddeld 1 op 10 en dat was met een lichte voet. Maar reed wel heerlijk en bijvoorbeeld in zijn 3e over een rotonde zonder hikken of stoten.

    Helaas is het aanbod van die type auto's en vooral in sport "edition" vrijwel niet te vinden. Of je kan ze op één hand tellen. Zelfs als je een duim mist. Eentje gevonden in limburg. Maar toen ik ze startte hoorde ik ratels uit het kop komen, dat ik dacht, snel wegwezen hier en niet meer omkijken. :(

    Besloten om geld in mijn mitsubishi te pompen voor groot onderhoud. Echter bij de laatste apk kwam er zo veel roest naar boven (niet dragende delen) en die mitsu's staan bekend om hun enorme zwakheid; roest plaag! Dat de garage eigenaar zei, dat ik daar vanaf moest zien. En dat het soms gewoon tijd is om afstand te nemen van oude geliefdes. Ergens deed dat wel zeer, maar ergens in je achterhoofd weet je dat die ook gelijk heeft.

    Vervolgens vroeg ik hem, wat dan wel... als het maar geen fransozen, of VAGs zijn en tot x bedrag en met een betrouwbare blok.
    Hij opperde vervolgens ford 1.6 (had ik zelf nog geen moment aan gedacht) en mijn speurtocht om informatie te winnen over fords 1.6 was begonnen.
    Vaak kwam ik dan ook terecht op engelse forums maar ook die van focusclub passeerde het revu met grote regelmaat en vond de berichten, gezien de heersende kennis en activiteit van sommige leden zeer amusant.

    Uiteindelijk kwam er een Ford Focus mk2.1 of 2.5 '07 station met een zeer tamme 1.6 16v 100pk in "Futura" uitvoering op de korrel. - En ik vind de pre-face lift snuit eigenlijk ook leuker ogen. Net even iets vierkanter en niet dat moderne knikje in de koplamp. Maar dat is mijn mening. -
    Die volgens de RDW maar één eigenaar heeft gekend en zo goed als altijd bij één Ford dealer in Limburg onderhouden was waarvan de laatste paar in Eindhoven (gezien de stempels in de boekjes).
    Best bijzonder als je dat mij vraagt voor de leeftijd van die auto! Wat denken jullie?

    Enthousiast dat ik was om die auto te bezichtigen. En ja hoor, daar stond ze dan. Heel netjes. Heel beschaafd. In saaie zilver metallic, net als mijn lancer. Een echte midlife crisis auto, dat een aantrekkingskracht heeft van een Quasimodo! Net wat ik nodig had :mrgreen:

    Als voormalige scheepswerktuigkundige, wou ik meteen de motorkap open trekken. Wellicht voel je hem al aankomen. Maar ikke zoeken, en zoeken... vraagt die verkoper; "eerste keer dat je in een ford zit?" en we begonnen beide te schateren van het lachen. :schater:
    Wat een concept... wie verzint er nou een slot met autosleutel om het vooronder open te trekken. :rofl:
    Maar ach, zo hebben we allemaal wel wat. Echter, wat een fraai beeld onder het motorkap.
    Alles netjes, droog, geen lekjes, alle peilen op niveau, spatlap onder de rechter voorkant was kurk droog en alles voorzien van een gezond laagje stof dat zijn gemaakte kilometers (212dkm) onthult.
    En gezien de boutenkoppen en moeren die nodig zijn om de distributie riem te vervangen laten zien dat ze nog maar héél weinig 12-kantjes of 6-kanters zijn tegengekomen in hun leven. Noem maar gerust éénmalig tot nu toe.

    Okey, daar moest ik echt even mee proefrijden. Wat een groot verschil met de mitsubishi. Even wennen maar het reed goed. Het klonk goed. Al ratelt en beweegt een conventionele 4 pitter net even iets meer. In tegenstelling tot die lancer 2.0 4g63 blok voorzien van 2 balans-assen die echt zo zacht als boter door de toeren heen jankt.
    En alles werkte. De climate control, zone verstellingen, radio, cruise control, kontverwarming en noem het maar op. En owja, trekhaaaak, eindelijk een trekhaaaaak! :cheer:
    Ik was er zeer content mee en heb hem maar meegenomen.

    Hij ligt anders op de weg dan de lancer. Minder sportief. En zwalkt een stukkie meer. Maar dat komt waarschijnlijk door de hogere wangen. En minder sportieve wielophanging. Voor de rest dikke prima.
    Wellicht komt er op zijn tijd een 17 inch setje op. Maar is zeker geen must!

    Ritje terug naar Rdam. Met laagstaande zon. Viel het mij op dat er aardig wat krassen op de voorruit zitten.
    Dus die wil ik op termijn laten vervangen of als er een steentje tegen het ruit aan stuitert (wat ik al twee keer mee heb gemaakt met de lancer).

    Toen ik in de wijk parkeerde in het donker. Viel het mij op dat het instrumentencluster aan bleef (met de kilometer stand) maar ook de radio unit bleef verlicht. Dit was ik natuurlijk niet gewend, dus heel even snel op google gezocht en kwam de nodige horror verhalen tegen. Dat het accu's vreet, canbus verbindingen achter het contactslot, foute bluetooth module ergens achter het dashboardkastje.
    Okay het zal wel. Ik moet knagen want heb bere honger. Nadien stoorde het mij wel en ben ik later op de avond langs de auto gelopen om te kijken of het nog aan stond. Gelukkig niet!
    Maar wel de 12v sigaretten usb port ledje werd continue bekrachtigd. Al denk ik niet dat dat veel stroom gaat vreten.

    Waar ik zsm iets aan wil doen is de head unit vervangen. Want dat hopeloos verouderde Blaupunkt Travel Pilot EX is echt een waardeloos stuk electronica.
    Ik wil handsfree kunnen bellen en bluetooth hebben zodat ik mijn nodige muziek kan afspelen.
    Dus mochten jullie nog tips hebben voor een leuke unit die niet al te duur is, en die ook nog eens zou werken met de stuurkolom knopjes... :cheer:

    Want vind het momenteel lastigom te vinden welke een beetje plug en play is met de juiste bezel, die ook geschikt is voor de climate control unit.
    En wil ik daarnaast of in de achterdeuren of in D-spijlen speakers te zetten waar wat meer en beter geluid uit komt.

    Owja, vandaag ook een flesje Castrol Magnatec 5w30 gehaald om de oliepijl af te toppen en twee nieuwe wisserbladen. Wat mij opviel was, dat zelfs de oude wisserbladen origineel van Ford waren.

    Binnenkort staat er ook om de planning om even snel een oliewisseltje te doen want de kleur van de olie is naar mijn mening iets te donker.

    Mochten jullie nog tips hebben of kijk hier en kijk daar naar. Dan hoor ik dat graag!

    Groetjes 3gor4
     
  2. Welkom, en wat een uitgebreide introductie!
    Veel plezier met je nieuwe auto!
     
    3gor4 vindt dit leuk.
  3. @M.Blaak heeft recent een android radio in zijn MK2 ingebouwd. Wellicht kan die jou meer advies geven.
     
    M.Blaak en 3gor4 vinden dit leuk.
  4. Welkom op het forum! :clap:

    Voor wat betreft die krassen in de voorruit, kan je wellicht bij @Piet Boere Autodetailer langs :thumbup: Piet is zowel clublid als sponsor, en bied ruiten polijsten aan!
     
    Dircos1980 en 3gor4 vinden dit leuk.
  5. Welkom en wat een heerlijk geschreven introductie, past goed hier op het forum. Gefeliciteerd met de aanschaf en hopelijk heb je er nog lang plezier van. Vwb audio upgrade zou ik inderdaad een Android radio aanraden.
     
    3gor4 vindt dit leuk.
  6. Dankjewel allemaal voor zover de tips en het warme welkom.

    Zal eens navragen betreft het polijsten van de voorruit. Bij mijn oude auto kon ik de voorruit kosteloos vervangen. Zonder mijn noclaim korting kwijt te raken noch eigen risco te betalen. De voorruit in de focus heb die verwarmingsdraadjes erop zitten. Even navragen via mijn verzekering hoe ze daar naar kijken.

    Betreft auto radio heb ik iets kunnen vinden op een NLse website van het merk Davilon (android OS).
     
  7. Geen enkele verzekering maatschappij vergoed de ruit vervangen op basis van krassen. Alleen ster reparatie of vervangen door ruitbreuk wordt bekostigd gekoppeld aan je eigen risico. En dat is weer afhankelijk qua verzekeringsvorm en hoogte eigen risico.
     
  8. Een warm welkom op het forum van de Focusclub
     
    3gor4 vindt dit leuk.
  9. Welkom! Ik heb je vanmorgen een reply gegeven op je bericht.
     
    3gor4 vindt dit leuk.
  10. @Piet Boere Autodetailer

    Ik had mij dus laten vertellen door een collega, dat als er veel krassen op het voorruit zitten, vooral met laagstaande zon, het zicht behoorlijk kunnen belemmeren waardoor het gevaarlijk wordt.
    Maar dat is van horen zeggen...

    En zoals je zelf aangeeft is alles afhankelijk van de poliswaarden. Ik zal er na het pasen even over bellen met mijn verzekering.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Begrijp ik!

    Glas verzekering van de maatschappijen dekt dit soort schade niet.
    Ter illustratie:
    Glaspolijsten - YouTube
     
    3gor4, Dircos1980 en M.Blaak vinden dit leuk.
  12. Welkom, lekker verhelderend voorstelrondje!
     
    3gor4 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. :welcome: op het gezelligste autoforum van NL
     
    3gor4 vindt dit leuk.
  14. Dank u Dank uuu
     

Deel Deze Pagina