1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Michiel's Focus ST

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door michiel vallen, 19 dec 2011.

  1. Ja een demo-auto hoeft niet een afgeragte auto te zijn, en of het een demo is geweest weet ik ook niet zeker. Maar hij reedt toen ook soepel en niets aan de hand.
    Enige wat echt opviel was de luxe :D. Helemaal vol leuke opties.

    Ik zal kijken of het verslag nog ergens te vinden is en dan krijg je een linkie.
     
  2. Super lijkt me leuk!
     
  3. Dag Heren

    Het klopt de auto is een tijd van ford nederland geweest en daarna via ford dealer van Homberg te venlo verkocht ( na info van dealer )aan een Lady wonende ergens in of in de buurt van tegelen waarna ik hem weer na inruil door de Lady bij van homberg heb gekocht en 2 jaar met veel plezier heb gehad (Montfort)

    Ik wens Michiel ook zeer veel plezier en veilige kilometers met deze auto en wat betreft het tanken licht toch aan je rechter voet want het kan echt zuiniger met toch veel plezier.

    Groetjes Peter
     
  4. #24 R@ymond, 21 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2011
    Michiel, bijgaand de test van toendertijd :). Foto's voeg ik later wel even toe. Op alle fora waar de test op stond zijn vernieuwd waarbij de topics zijn verloren. Ik had gelukkig de test in word staan.

    Ford Focus ST

    2.5ltr 20v 5cil. turbo


    Intro
    Mijn eerste rijtest, en meteen maar van een “beul” op wielen. De Ford Focus ST. Er zijn al een aantal testen geweest, en er is veel over geschreven. Maar zelf ervaren is natuurlijk leuker dan lezen.
    Vandaag was het dan zover. Na 4 weken wachten eindelijk de testrit met de Focus. Natuurlijk veel te vroeg bij de dealer, maargoed een bakkie koffie en wat leuke modellen in de showroom daarmee kom je het kwartiertje wel door. Toch een tikkeltje nerveus (gezonde spanning zullen we het maar noemen). Hoe zal hij rijden, zijn alle verhalen waar. Hoe rijdt hij ten op zichtte van de golf GTI (toch één van de concurrenten) waar ik een klein rondje mee heb gereden, en natuurlijk HET geluid.

    Het exterieur
    Al met al een snel kwartiertje. Daar kwam hij dan, geen idee welke kleur het zou worden (als test/demo auto van ford zou je oranje verwachten) maar niets was minder waar. Een blauwe, een blauwe met witte strepen. Voorheen was ik daar (lees. striping) nooit echt een voorstander van geweest maar dit ziet er toch serieus mooi uit. De mooie 18 inch velgen met dikke schijfremmen erachter maken de auto, samen met de ST-spoiler helemaal af. Van alle kanten druipt het er vanaf, dit is geen standaard ford focus.

    Het interieur/uitrusting
    Snel instappen. Geen sleutel voor nodig, want dit exemplaar had het key-less systeem waarbij je alleen maar in de buurt moet lopen en de auto gaat open. De lederen recaro-stoelen zitten als gegoten. Goede zijdelingse steun en je vindt makkelijk de juiste zitpositie mede door het in hoogte en lengte verstelbare stuur (die overigens ook lekker dik is en super vasthoudt).
    De auto die ik tot mijn beschikking had zat overigens vol met opties. Van een navigatiesysteem, met in de bocht meedraaiende xenonlampen, climate control tot lederen bekleding. Kortom alles wat je maar kunt verzinnen wat overigens de prijs opschroeft tot een dikke €46.000,-.
    Minpuntje is dat er geen cruise control leverbaar is. Een optie die echt niet overbodig is omdat je anders toch vrijwel altijd te snel rijdt en je het verbruik toch wat meer in toom kan houden.

    Het rijden
    Bij het starten hoor je meteen dat deze auto krachtig is. Een mooie diepe brom komt er uit de uitlaten, die bij een tikkeltje gas overgaat in de karakteristieke 5 cilinder roffel. Gas los en de uitlaten knallen en pruttelen alsof het een volbloed sportauto is. De elektronica regelt trouwens heel mooi de toeren, als de oliedruk te laag is of de temperatuur te hoog kan je (als je stilstaat dus) volgas geven maar hij gaat dan niet verder dan 3500 toeren, een soort beveiliging. (achteraf is dit volgens mij gewoon het launchcontrol die de toeren bij ingetrapte koppeling niet hoger laat gaan dan de 3500toeren)
    Maargoed de (6)versnellingbak, die echt zijdezacht en erg direct inlegt, in zijn 1. Koppeling komt vrij direct op maar dit went erg snel. Bij de eerste meters voel je al dat hij krachtig is. Wat trekt deze motor ook bij lage toeren al extreem op zeg, mede dankzij het max koppel dat bij 1600 toeren al beschikbaar is. Een lichte turbofluit komt de roffel vergezellen en dan breekt de hel los. 1ste versnelling 2e, 3e 4e, hij blijft maar doortrekken, en toen stond de teller al dik tegen de 140 km/u aan. Wat dus niet mag op een 80 weg. Braketest, de remmen grijpen erg goed in en blijven zeer goed doseerbaar.
    Een snelle doordraaier de snelweg op, daar draait de focus die normaal al erg strak stuurt zijn hand niet voor om, snaarscherp stuurt de ST in en blijft eigenlijk continu stabiel ook met behoorlijk gas erop. De BMW 325i coupe, die het eerder al moest afleggen bij het stoplicht, verdween erg snel uit mijn spiegel ;). Op de snelweg aangekomen blijkt dat de focus ook gewoon heel relaxed gereden kan worden. 120 in zijn 6 en 2800 toeren. Hierbij rijdt de focus zelfs nog vrij zuinig ook. 8ltr/100km is een stuk beter dan de gemiddeld 13ltr/100km die ik verder op de meter tegen kwam.

    Slot
    De conclusie: tja een fantastische ervaring. De ST heeft mijn verwachtingen overtroffen. Hij is ten opzichte van de eerder genoemde golf GTI wat relaxter te rijden. Ook rustig cruisen is mogelijk al is het ontbreken van cruise control toch een behoorlijk minpunt.
    Het is een prachtig uitgebalanceerde auto met een fantastische motor, die bij elk toerental/versnelling gewoon gaat. Een stevig verbruik is bijna niet aan te ontkomen, maar dat weet je als je een dergelijke auto aanschaft. Al zal het in de praktijk bij langer gebruik wat gunstiger zijn dan wat ik in een ochtend heb ontdekt.

    Plus
    + Motor
    + Wegligging
    + Zitpositie
    + Prijs/prestatieverhouding

    Min
    - rijbewijs komt in gevaar
    - verbruik
    - lichte reactie in het stuur bij voluit accelereren
     
  5. Mooi verslagje, zoals een testritje mag zijn ja toch? :rock:
     
  6. Dat klopt, daar heb ik lang naar moeten zoeken en leer en navigatie, zo zijn er maar weinig.

    Mooie ST, mijne had ook streepjes maar is inmiddels zonder.

    Groet,

    John
    Grey Ears
     
  7. #27 Grey-ears, 21 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2011
    Nee, Ik denk dat het mijn auto was / is, alleen de striping is/was anders.
    http://hulshofg.home.xs4all.nl/images/1.jpg
    http://hulshofg.home.xs4all.nl/images/8.jpg

    Dat was Grey Ears, een tweeling zus van deze, ook vol opties.;)

    Uiteindelijk heb ik em opgehaald in Schagen, deze had geen strepen op de flank maar reclame van Ford Hoorn en is idd als demo bij b&k ingezet geweest.

    John
    Grey-Ears
     
  8. Mooi verslag R@ymond!!! Echt gaaf!
     
  9. De testauto waar ik mee heb gereden had hetzelfde kenteken als die van Michiel.
    Geen idee waar B&K die toendertijd vandaan heeft geplukt, Stond iig geen reclamesticker van hun op.
     
  10. Heren, ik twijfel nog of ik de strepen op de st laat zitten, ofdat ik ze eraf haal... Wat vinden jullie?

    Krijg je het eventuele kleurverschil eruit gepolijst?



    Michiel
     
  11. Is een kwestie van smaak... In de eerste instantie wilde ik ze er ook eerst afhalen, maar liet ze toch zitten. Is toch waarschijnlijk een van de redenen geweest om mijn ST te kopen..

    Het 'nadeel' is dat je meer bekijks hebt... Niet alleen van voetgangers e.d., maar ook van de :politie:

    Wat betreft het kleurverschil. Toen ze laatst bij mij op mijn ST graffiti hadden gespoten heb ik mijn strepen op de motorkap verwijderd en ik had haast geen kleurverschil. Het ligt er aan hoe snel de strepen er op geplakt zijn en hoe goed de onbeplakte gedeeltes gepoetst zijn..
     
  12. Ik zou ze ook laten zitten;) Het ziet er gewoon iets gaver uit!:rock: Maar het is ook een persoonlijke kwestie.
     
  13. Nette ST met een heel mooie interieur!:thumbs:

    Denk dat ik de eerste ben die ga zeggen dat ik de auto met strepen minder mooi vind. Zelf zou ik ze verwijderen maar dat is natuurlijk helemaal jouw keuze!

    Heb je nooit overwogen om de Civic te upgraden door een Type-R aan te schaffen i.p.v. een ST?
     
  14. Nou, dan ben ik de tweede denk ik... Ben ook niet zo voor de streepjes. Verder een hele mooie ST :thumbs:
     
  15. De strepen gaan weg!!!

    [​IMG]

    vandaag ga ik er mee verder, en ik hoop dat mijn polijstmannetje volgende week tijd heeft voor de :st:
     
  16. Alle strepen? dus ook die aan de zijkant?

    Het is echt zoiets, je vind het mooi of je vind het zooi.

    Suc6 met het eraf halen, lukt dat een beetje eenvoudig?
     
  17. Toch hebben die strepen wel weer wat, zeker die aan de zijkanten. Aan de andere kant val je er wel weer meer (positief en negatief) mee op. Zonder is hij wat anoniemer.
    Succes met verwijderen en polijsten. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat voor en na het polijsten.
     
  18. die strepen aan de zijkant vindt ik toch wel wat hebben, gaan die er ook af Michiel?
     
  19. zo; dat is al stukken beter!:kwijl:
     
  20. Idd ik twijfel ook, ik denk dat ik de zijkant erop laat zitten! Heb tevens zojuist ook het st logo uit de grill gehaald. Lekker undercover!
     

Deel Deze Pagina