Dit is mijn Focus voor op de weg, een Mev Rocket, Complete focus aandrijflijn past achterin Met een diesel is hij belastingvrij overigens. Deze heeft nu een 1800 met 125pk. Niet veel maar 550kg maakt het wel snel! ben nu een racer aan het bouwen uitsluitend voor circuit. De racer krijgt een 2 liter blacktop met aftermarket ECU en throttlebodies en snelle nokken..
een kitcar met dieselmotor onder de 753kg is belastingvrij, heeft te maken met de co2 uitstootberekening die wordt toegepast bij niet-type-goedgekeurde voertuigen. Dieselmotor en handgeschakelde versnellingsbak: CO 2 = 0,108 m – 11,371 Dieselmotor en automatische versnellingsbak: CO 2 = 0,116 m – 6,432 Waarbij: „CO 2 " staat voor de gecombineerde CO 2 -massa-emissie in g/km, „m" voor de massa in kg van het voertuig in rijklare toestand en „p" voor het maximaal geleverde motorvermogen in kW. Let op dat rijklaar betekent: ledig gewicht + 100kg De grap zit hem in het feit dat bij de dieselberekening voor zelfbouwvoertuigen, het vermogen niet meegenomen wordt maar de benadering vanuit het gewicht van auto's is genomen. Hierdoor zit je in een veel lagere waarde dan met de benzineberekening. De belastingvrije voet bij diesels ligt momenteel op 90gram/km, wat volgend jaar verlaagd wordt naar 70gram per km. dan zit je op een break even van 753 kg rijklaar gewicht, daarboven gaat het wel hard tellen met de pegels! De wetgever heeft er natuurlijk geen rekening mee gehouden dat kitcars veelal onder de 653kg ledig gewicht zitten.
Ok, thanks. Ik blijf het mooie projecten vinden, alleen het zelf bouwen zal ik niet snel doen. Ben best handig, alleen van auto's en motoren blijf ik af
is dit dan een soort bouw pakket of heb je alles zelf moeten maken? zo iets lijkt me echt lijk om te bouwen en dan lekker in de zomer te toeren maar zelf zou ik dan graag een 2l benzine willen (voor het geluid)
't is een kit car. Volgens de site zou hij te bouwen zijn voor een slordige 11.000 euro. Ik vraag me alleen af hoeveel je nog zelf op maat moet maken (boren lassen slijpen), of dat het echt een pakket is dat je alleen maar in elkaar hoeft te schroeven.
de kit is redelijk compleet en uit te breiden met remmen , stoelen, speciale aangepaste uitlaat en dergelijke. Wielen, motor, bak etc haal je goedkoop gebruikt of gewoon een focus slopen. Het is redelijk basic allemaal, geen toeters en bellen, maar down to earth, bijna een formule auto. Kan een kind bouwen. Wat je echt zelf moet doen is gaten boren en de boel bevestigen maar contructief is alles klaar zoals chassis, draagarmen, uprights etc., dus je hoeft niet te lassen en dergelijke maar creativiteit is wel vereist. Er zijn er geen 2 hetzelfde.
De mijne is bijna klaar... http://youtu.be/Ut00eSJb5Oo Gisteren de eerste proefrit gemaakt en ook de monteur die mij geholpen heeft even laten rijden. Die smile krijg je er in geen 3 weken meer van zijn gezicht gepoetst.. :-)
Gertjan, Ik ben bijna klaar met de bouw en echt ik heb geen ervaring met auto's en het eerste wat ik gedaan had is het slopen van een Focus I om spullen te verzamelen. En als tweede rangs IT'ertje kan ik je melden dat gisteren de motor in 1 keer starten liep. Ik denk, als ja aan zoiets begint dat je altijd wel iets tegen komt wat jij anders wilt hebben als dat de ontwerper van het chassis heeft bedacht. Dan pak je een haakse slijper en je las apparaat en je gaat aan de gang OF... Met een paar stukken hoekprofiel van staal of alu en een spuitbus metaalverf kom je echt een heel eind. Ik denk voor 90-95% gewoon in elkaar schroeven. Gr. Antonie http://rocket.aevonk.nl
Gaaf hoor Alleen dat lasapparaat is niet zo'n succes voor mij zal nog wel eens op mijn gemak op je website gaan zitten kijken.