1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Met moeite door de roettest

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 17 feb 2011.

  1. Vandaag is de auto apk gekeurd en heeft de 8jaar/160.000km beurt gehad, er werd gezegd dat de auto met moeite door de roettest kwam en ze er flink mee hebben moeten gassen. Ben ik niet echt blij mee de scangauge geeft aan: 2,2km gereden, aantal uren draaien 0,2, water max 83 graden, max toeren 5100 toeren!!! Of te wel auto heeft lang stationair gedraaid en toen 5100 toeren gemaakt, er zit toch een toeren begrenzer in?

    Wat de dealer zei was dat krijg je van dat zuinig rijden. Nou kan dit niet de oorzaak zijn, ik rijd heel rustig met de auto de eerste 10 a 15 minuten daarna (als de motor warm is) trek ik de auto geregeld flink door. De auto houdt nooit in, start goed en ik zie nooit zwarte rook achter de auto. Wat zou de oorzaak van de hoge roetuitstoot kunnen zijn?
     
  2. misschien even zo'n injectie cleanertje er in gooien?
     
  3. Kolere, dit is iets wat vaker voorkomt. Niet alleen bij Ford maar ook bij andere automerken. Vandaar dat de dealer een vrij standaard antwoord heeft gegeven.

    Wat je terugziet is inderdaad wat er gebeurd bij een roetmeting. Je wilt er als liefhebber echt niet naast staan. Zeker nu de meting maar net er doorheen kwam heeft de keurmeester meerdere keren moeten meten/gassen. :(

    Wat jij nu hebt heb ik regelmatig meegemaakt met klant auto's. Wat vaak hielp is een wat sportievere rijstijl en injector cleaner erin gooien. Wat ook voorkwam is dat klanten tanken bij de onbemande tankstations. Maar dat doe jij volgens mij niet Kolere?
    Ik ga er ook van uit dat mechanisch alles in orde is bij je TDCI.
     
  4. Altijd BP ultimate, de mechanische staat lijkt mij in orde. De auto heeft veel power bij elk toerental, geen rare geluiden en start altijd in 1 keer. Daarom vind ik het wat apart, bij vervuilde verstuivers zou je ook andere probleempjes moeten hebben dacht ik. Wat mij gewoon verbaast is, dat er nooit een echte rookwolk achter de auto hangt, ik rijd soms achter mijn auto terwijl een ander in mijn auto rijdt;), rook pluimpjes zie je dan bijna nooit. Enige wat je bij vol doortrekken wel is ziet is een lichte waas, maar dat lijkt mij normaal bij een diesel.

    Ik maak mij er verder niet meer druk om, vandaag 200km gereden geen enkel probleem ook volgas 100 naar 160km/h gaat nog steeds zeer vlot. Vraag mij wel af hoe die tdi's van VAG toen ze nog geen commonrail hadden (2 jaar geleden) door de test komen, wat daar vaak uitkomt:P.

    Ik kan denk ik beter eerst normale diesel erin gooien en mengen met injector reiniger? Of maken de additieven van BP Ultimate vermengt met een andere injectorreiniger niet uit?
     
  5. Even een keertje Forte aan de brandstof toevoegen, echt superspul.
    Verkrijgbaar bij de dealer.
     
  6. Niet om het een of ander, maar mijn dieseltje gaat extreem roken van BP ultimate diesel.
    Van de gewone diesel rookt hij onder de 4000 toeren nauwelijks.
    Shell vpower diesel rookt hij ook meer op dat gewone diesel, maar weer stukken minder dan Bp ultimate.

    Probeer er eens op te letten, misschien is het bij meer mensen zo.
     
  7. hier nog een!!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. Die van mij rookt eigenlijk nooit en nu nog steeds niet. Ik heb een paar maanden geleden een paar keer gehad dat die rookte maar dat is na een tijdje flink doortrekken gestopt.

    Ik tank nu 80.000/km 3 jaar Ultimate, op deze keer na nooit last van roet oid gehad zit ook nog de originele EGR in bij 160.000km. Ondanks dit, stop ik denk ik met Ultimate te tanken kan er beter om de zoveel keer forte oid ingooien.
     
  9. 5100rpm is mooi
    roetmeting is altijd volgas in zijn toeren begrenzer

    dat hij zijn k-waarde niet haalt kan ik niet volgen
    zolang een 1.6tdci geen storing heeft is k-waarde eigenlijk altijd goed(99% van de gevallen)

    kan naar 0.6k gaan en nog goed maar op kenteken is het 0.8 (als je op zoekt dan), dit is dan wel een met roetfilter, een zonder kan en zal meer mogen hebben
    en in boek staat
    zonder turbo 2.5K en met turbo 3k (weet niet of deze waardes veel gewijzigd zijn.
    wij stoten op het werk wel een keer 11k
    maar na een proefrit en goed afstampen (motor flink laten werken)
    dan komt hij meestal tegen de 2k en is het goed

    dus de vraag is wat de k-waarde was in het slechste en gunstige geval
    plus wat hij mag hebben
    als deze waardes dicht tegen elkaar liggen dan zou ik er niet veel aan doen
    liggen de waardes ver uit elkaar dan zou je diesel system cleaner kunnen gebruiken in de tank gooien

    verder werkt je roetfilter nog goed
    wat is je km-stand
    geen problemen met additief systeem

    ps
    ik werk zelf bij peugeot en daar komt deze motor meer dan genoeg aan de bod, 1.6tdci is een dv6 van psa groep
    bij de dv6 die ik heb geroet meet laggen de waardes elke keer goed. in zeker 70% van de gevallen kwam k-waarde niet hoger dan 0.2k
    deze groep wel allemaal roetfilter
     
  10. #11 kolere, 19 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2011
    Ik wist niet dat die zoveel toeren moet maken voor de roettest. Wel een prettige test voor mensen die een diesel particulier in bezit hebben! Voorgaande beurten is die niet boven de 3500 toeren geweest. Ik heb overigens een filterloze diesel.

    De waardes voor en na het stampen heb ik niet gekregen. Ik kreeg alleen te horen dat die na flink gassen net er doorheen kwam.

    Ik weet nu genoeg is blijkbaa normaal.
     
  11. #12 jjonkie, 19 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2011
    ik rij inmiddels in mijn 5e common rail diesel en de jaarlijkse roetmeting is altijd een spannend moment. Ik doe het volgende om mijn auto schoon te houden en door de roetmeting te trappen. Ik heb nu trouwens ook een 1.6 tdci maar dan met partikel filter.

    Mijn methode, tot nu toe met succes.

    1. Redelijk sportieve rijstijl
    2. Gewone diesel van BP of Shell. Geen ultimate of v power of iets dergelijks. En geen witte pomp.
    3. Tanken voordat het lampje gaat branden, ivm troep onder in de tank.
    4. Zo nu en dan flink doortrekken als de motor goed warm is.

    Op het moment dat de roetmeting er aan zit te komen dan het volgende.

    1. Week ervoor de auto extra laten werken. Stoplicht sprintjes ofzo... maar ja 1.6.....haha
    2. Zelf een `roetmeting´ doen als de motor goed warm is. Toerental gefaseerd opbouwen tot begrenser. Even vast houden, en gefaseerd weer afbouwen. Niet abrupt los laten want dat kan extreme lasten op kettingen en riemen met zich meebrengen.
    3. De begrenzer in trappen en even vasthouden bij het invoegen op de snelweg, bijv in de 3e versnelling
    4. met de dealer afspreken dat ze je auto direct om 8 uur ´s morgens doen. Ik zorg ervoor dat de auto dan goed warm bij de dealer staat. Dan doen ze meting in ieder geval met warme olie in het blok.

    Op deze manier heb ik al vele malen mijn JTD´s door de roetmeting gekregen en ze waren altijd ruim onder de grenzen. Oftewel lekker los en schoon.

    Nu ik het zo lees kan het overkomen dat je een auto moet aftrappen maar dit alles is altijd nog beter dan een roetmeting onbelast toerental met een te koude motor. Dus ja het moet maar....

    Wellicht kan een toevoeging van Forte zo nu en dan nog bijdragen. Puur preventief.
     
  12. Doordat de diesels steeds schoner moeten worden, vervuilen de blokken inwendig
    wel steeds makkelijker, motortemp. word minder snel heet, dus bij kortere
    ritten is het bingo, en dat komt er bij de roetmeting uit.
    Wat je de tankbeurt voor de apk het beste kan doen, is een reiniger aan het
    brandstof toevoegen, en dan idd wat sportiever gaan rijden, dat wil niet zeggen
    dat je moet gaan scheuren, maar bv bij het invoegen langer doortrekken, tot
    aan de begrenzer rijden is dan natuurlijk niet de bedoeling, maar mocht hij toch
    vol troep zitten, dan kan je rustig 120 km/h in zijn 4e versnelling rijden.
    Het beste is met een caravan een uur of 2 gaan rondrijden, daarna merk je
    echt verschil in het rijden, veel beter oppakken, minder roken, en een stuk
    vlotter optrekken....alleen niet iedereen heeft een caravan:schater:
    Of even naar Duitsland en dan een 30 min. goed vaart houden, dan word hij
    ook lekker schoon......
     
  13. EGR dicht zetten of schoonmaken voor de test zal ook helpen.
     
  14. Volgend jaar zal ik inderdaad de tankbeurt voor de apk Forté erin gooien en dan op de snelweg niet naar zijn 5 overschakelen. Ik heb geen caravan (niet eens een trekhaak:P), naar Duitsland rijden vind ik weer te gek worden (woon in Delft;)). Voor de rest rijdt de auto nog steeds heerlijk.

    Een offtopic vraag: de buis die van de egr naar de inlaat gaat zit met een soort klik klem vast op de egr. Als je de egr wil schoonmaken moet die eraf, hoe kan je dit het beste doen en is de klem nog te gebruiken of moet je een nieuwe kopen?
     
  15. De klemmen zijn herbruuikbaar. Maar peugeot herft daarook andre klemmen voor. Deze zit vast met een inbusbout. Tevens egr afdoppen niet heel erg slim ivm storingen die komen. Gat erin boren wil wel helpen.

    Mijn mening is juist dat je meer roet krijgt. Egr verbrand uistoot opnieuw. Dus nox wordt minder maar roet gaat ook terug.
     
  16. Sinds 2003 rijdt ik in Ford diesels,TDDI en TDCI , nooit problemen gehad met roetmetingen, altijd met eerste verstuivers en EGR kleppen en kilometerstanden ver boven 200k. Het kan dus best, maar inderdaad, ik probeer de zaken wel schoon te houden. Af en toe met warme motor even goed toeren laten maken hindert niks en niet bij de witte pomp tanken. Als alles even lekker warm wordt gaat ook een gedeelte van de aangekoekte roet in het uitlaatsyteem eruit. Zo doen we dat ook bij landbouwmachines, worden ze lekker los en fel van. (Als het echt heftig wordt heb je de vlam in de pijp.) Als de smering in orde is is dat geen enkel probleem. Die motoren hebben fors grotere inhoud 5-7.5 liter en omgerekend al meer dan 500.000 km achter de kiezen, werken nog prima! Dus waarom bij een auto niet?
     
  17. Interval van deze motor is 20d km. Rij je meer dan 50d km per jaar is het officeel 15d km volgens peugeot. Zit je dus olie te verversen om 15d km dan gaat alles langer mee. En voornamelijk turbo logisch. Hou je hier niet aan, dan zie ik bij deze auto meerdere problemen eerder komen.
     

Deel Deze Pagina