Meguiar's; waar moet je beginnen?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by JRK, Oct 16, 2011.

  1. Is an sich niet zo vreemd. Er zijn redelijk veel buitenlandse bedrijven 'gevestigd' in Nederland vanwege de belastingwetgeving in Nederland.
    Het hoeft dus niet zoveel te betekenen.

    En nu weer :ontopic:
     
  2. Ik heb, las niet veeleisende poetser, gewoon een goedkoop setje van Turtle Wax om te kleien en ik gebruik Valma om te poetsen en er een wax-laagje op te brengen. Ik zeg al, ik ben zeker geen veeleisende poeter. Het resultaat van het wax-laagje is namelijk gewoon bagger, maar dat maakt mij niet uit. Daarentegen ben ik wel tevreden over de werking van het setje wat ik heb om te kleien. Kijk anders even in mijn topic hoe het resultaat na een dag detailen eruit ziet. En komende zondag ga ik een V50 kleien dus dat meld ik dan ook wel even in mijn topic, kan je dat ook zien;)
    Dit is mijn topic;)
     
  3. zoals al eens eerder gezegd is: een waxlaag voegt niet zo heel veel toe aan het eindresultaat!
    80 tot 90% van een mooie glanzende kras/swirlvrije lak is te danken aan de voorbereiding, zoals kleien/polijsten met de juiste materialen.
    zie hier een voorbeeld van een Audi, VOOR de detail:

    [​IMG]


    en zie hier het resultaat na de voorbereiding, (LET WEL: NU MOET DE WASLAAG NOG AANGEBRACHT WORDEN)

    [​IMG]
     
  4. Ik schaal het op naar meer dan 90%. Producten kopen is 1, hoe te gebruiken is 2. Zo kunnen er grote verschillen ontstaan tussen 2 detailers die met dezelfde materialen werken en er 1 met kop en schouders bovenuit steekt qua resultaat.
     
  5. Als je niet al te lang bezig wil zijn heb je voor 20 euro bij de halfords een Ultimate quick detailer van :meguiars: Super mooi spul, paar spuitjes erop na het wassen, uitpoetsen met een microvezeldoekje van de action en je auto glimt als een malle :dance:
    Je kan het ook echt op alles spuiten dus geen witte aanslag op je rubbers!
    Ik spuit het ook me ruiten, rollen de druppels er mooi af ;)
     
  6. Als je dat veel gebruikt kun je ook Last Touch overwegen. Kun je nog verdunnen ook, dus dan ben je een stuk voordeliger uit dan bijv. een Quick Detailer.
     
  7. Ik zat zelf ook te denken aan het starterspakket van Leko te denken.
    Of iemand nog verbeteringsproducten gezien/nodig?
     
  8. Dan kun je beter Ultimate Quick Wax halen. De Quick detailer is inderdaad even een snel onderhoudsproduct, maar de bescherming is nihiel.


    Last Touch is ook een Quick Detailer, maar inderdaad een goed product voor een goede prijs. Iets duurder, maar beter te verdunnen is Mothers Wax Showtime.

    Het starterspakket is niet een geweldig pakket.

    Wat je beter kunt doen is het " waspakket " nemen en dan daarbij producten zoeken. Ik zou de Mothers Claykit erbij nemen en een leuke wax zoals een Collinite 476s/Meguiar's M16/Poorboys Natty's etc. Verder wat applicator pads en doeken en gaan met die banaan :D.
     
  9. Hi dwayneNMGN,

    Bedoel je deze van Maquiars's?
    Meguiar's Professional Paste Wax

    m-1611

    En wat voor pads en doeken kan ik het beste kiezen?
    In het waspakket zit namelijk al wat doeken en handschoenen.
     
  10. #30 dwayneNMGN, Oct 21, 2011
    Last edited by a moderator: Oct 21, 2011
    Meguiar's M16 is inderdaad die wax. Let er wel op dat dit 1 van de moeilijkst verwerkbare waxen is. Belangrijk is deze flinterdun (lees super-super-dun) aanbrengt. Voor het gebruik even in de koelkast zetten zodat je minder uit de pot neemt omdat de wax wat harder is. Ik garandeer dat deze wax echt een hele goede bescherming biedt op de lak. Weinig waxen die de duurzaamheid van de M16 kunnen evenaren in ieder geval.

    Het waspakket bevat :
    Een washandschoen en een droogdoek. Hier zit dus geen doeken en pads bij dus die moeten er extra bijgekocht worden.

    Goede handpads om de wax aan te brengen zijn de rode W-Aps (niet online te zien) en de Soft Foam Applicator pads van Meguiar's (de gele pads).

    [​IMG]

    Een van mijn favoriete doeken is de Chemical Guys Max Towel. Deze blijven na veelvoudig wassen nog steeds goed.

    [​IMG]

    Daarnaast is de Chemical Guys Sasquatch een hele goede doek, maar ook de blauwe Buffing Towels zijn fijn te noemen. Voor polijstmiddelen en moeilijk verwerkbare waxen raad ik een laagpolige doek aan omdat er dan minder kracht gebruikt hoeft te worden om residu te verwijderen. Om bij Leko te blijven zou ik dan kiezen voor de Chemical Guys Fluffers.

    [​IMG]

    Een berg doeken is in ieder geval aan te raden. Voor de vieze klussen zou ik even naar de action rijden om daar wat blauwe microvezeldoeken (heten dweilen daar) te kopen.

    Verder is het van belang om de doeken goed te onderhouden vanaf het begin. De washandleiding heb ik eerder op dit forum geplaatst maar zal ik nog maar een keer plaatsen.

    Om je dure microvezel doeken, washandschoenen etc. zolang mogelijk in topconditie te houden dien je deze op de juiste manier te onderhouden. Voor het eerste gebruik je eerst een keer wassen is raadzaam bij elk microvezelproduct. Ook even de labels eraf knippen, zodat deze geen swirls kunnen maken op je lakdelen.
    Verder raadzaam om ze eerst even in een bak met water te laten weken, zodat ze niet meer afgeven op andere doeken.


    Stappenplan!

    1.Geen bleekmiddelen gebruiken omdat deze de levensduur van microvezel verkorten.

    2.Geen wasverzachter gebruiken omdat deze de unieke reinigende eigenschappen van de microvezel teniet doen.

    3.Gebruik een vloeibaar fijnwasmiddel, Dit bevat geen bleekmiddelen.

    4.Niet samen met ander wasgoed wassen. Microvezels worden anders vervuild met vezels en pluisjes van ander wasgoed.

    5.Wassen op max. 40°C en incidenteel, als de doeken echt vuil zijn, op 60°C.

    6.Vooral erg vuile doeken zo snel mogelijk na gebruik wassen. De erg vuile exemplaren bij voorkeur voorweken in een emmer voordat ze met de rest in de wasmachine gaan om kruisbesmetting te voorkomen.

    7.Als je weinig doeken hebt (dus geen machine vol) kun je gerust de helft van het voorgeschreven wasmiddel gebruiken.

    8.Een scheut azijn (ca. 75cc) in het wasverzachterbakje helpt bij het uitspoelen van de zeepresten en maakt de doeken zachter.

    9.1 op de 3 wasbeurten was ik met MF Rejuvenator. Vervuiling zoals wax resten die bij het normale wasproces niet worden verwijderd worden hiermee verwijderd en de microvezels blijven hiermee zacht en als nieuw.

    10.Als je weinig doeken hebt (dus geen machine vol) kun je gerust de helft van het voorgeschreven MF Rejuvenator gebruiken.

    11.Als de doeken niet echt vuil zijn kan de MF Rejuvenator het wasmiddel vervangen maar als ze écht vuil zijn dan blijkt een typisch wasmiddel een beter waskracht te hebben. Dus bij echt vuile doeken ze eerst wassen met een gewoon wasmiddel en daarna in de MF Rejuvenator (eventueel een paar uurtjes in een emmertje zetten ipv. De wasmachine). Zijn ze niet zo sterk vervuild dan kunnen ze rechtstreeks met MF Rejuvenator in de wasmachine gewassen worden.

    12.Centrifugeren in de wasmachine.

    13.Een half uurtje in de droger (hierdoor worden de doeken weer mooi luchtig en licht statisch) op de speciale lage temp!!! stand. Meestal zijn de doeken dan nog niet droog. Ik hang ze dan nog op een rekje.
     
  11. Dus even samgevat, een pakketje maken met:
    Leko waspakket,
    Mothers California Gold Clay Bar Kit,
    Mequairs Professional Paste Wax,
    Mequairs Soft Foam Applicator,
    Chemical Guys Fluffer of toch de Sasquatch?

    Komt ongeveer op 115 euro excl verzending.
     
  12. In de kleikit van Mothers zit een doekje. Die zou je kunnen gebruiken om de wax uit te buffen. Als je dan de Sasquatch (of liever de Max Towel) erbij haalt om de kleivloeistof weg te halen ben je compleet. In principe klei ik meestal als de auto nog nat is na het afspoelen. Dan kun je de auto nog een keer afspoelen en erna in 1x drogen met de Miracle Dryer die in het waspakket zit. Dan zou je nog wat goedkoper uit zijn.

    De Showtime uit de claykit is 1:2 te verdunnen en nog goed werkzaam. Als je hem nu 1:1 verdunt en hem gebruikt na het afspoelen ben je ongeveer net zo zuinig.

    Verzending hoef je niet te betalen bij dat bedrag.
     
  13. Dus kleien kan ook met gewoon water? Of moet er toch iets anders bij?
     
  14. Nee dat heb je verkeerd begrepen en heb ik misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Er zijn weinig claybars die met 100% water werken. Bilthamber heeft wel klei die met 100% water gaat, maar daar ben ik niet kapot van. Er is dus altijd een lube nodig om ervoor te zorgen dat de klei niet gaat " happen " in de lak en blijft kleven aan de lak. Dus je hebt bijv. altijd wat Showtime, Citrus Bling, Last Touch nodig om de klei goed te laten glijden over de lak. Doordat de auto nat is en de vloeistoffen gerust verdund gebruikt kunnen worden is dat goed te doen door een aantal sprayen kleivloeistof te spuiten op de lak en dan met de klei erover heen te gaan. Na deze stap even nog een keer afspoelen en drogen. Als de lak helemaal droog zou zijn heb je gewoon meer kleivloeistof nodig. Dit is dus een sneller en goedkoper alternatief.

    Tip: Goede goedkope kleivloeistof is Valet Pro Citrus Bling. Te verdunnen 1:16 !!! Echter zou ik deze alleen gebruiken als kleivloeistof en niet als echte Quick Detailer.

    Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. Ik ga nu weer even wat producten testen :D.
     
  15. Dan ga ik dat spul ook maar eens proberen ;-) thanks voor de tip!:thumbs:
     
  16. Die gebruik ik regelmatig voor de sponningen of moeilijk te bereiken plekken. De hydrofobische werking van dit product is echt super! Wat een waterafstotende werking heeft dit zeg. Helaas is de duurzaamheid niet zo goed als een echte vaste of vloeibare wax, maar het heet ook niet voor niks quick wax ;). In de winter zou dit prima kunnen om de auto even snel een extra beschermlaag te geven. Ik gebruik daar ook vaak de Mothers Spraywax voor. Vorig jaar in de winter getest op mijn velgen en de bescherming viel me helemaal niet tegen. Zeker als je ziet hoe snel zo'n product zich verwerkt is dat perfect voor quick te waxen :D.

    [​IMG]
     
  17. #37 JRK, Oct 23, 2011
    Last edited by a moderator: Oct 23, 2011
    nu ook nog 15% korting in de laatste week van oktober!

    oke lijstje aangepast en nu met Chemical Guys Max Towel. 109,96 euro. En met 15% korting wordt het 93,47 euro!

    En als we dan toch lekker bezig zijn.....
    Wat kan ik gebruiken om dashbord mee schoon te maken/houden?
    Heb het dan niet over de stoelen want dat is ander verhaal.

    Die komen ook nog aan de beurt.....
     
  18. Meguiar's Quick Interior Detailer. Eerst even goed reinigen met een APC en erna met de Interior Detailer eroverheen. Het beste resultaat bereik je met dit product door dit te gebruiken met de Even Coat Applicators van Meguiar's.
     
  19. ikzelf gebruik de smart dressing hiervoor, beetje een all-round product omdat deze ook te gebruiken is voor de trims/rubbers en banden.
    ben er zelf wel tevreden over, zo heb ik namelijk maar 1 product nodig voor diverse toepassingen.
    wil je meer voor perfectie gaan dan heb je diverse producten nodig zoals smart gel voor de trims en meguiars quick interior detailer voor het interieur en bv. TRV gloss-it voor de banden.
    het is maar wat je wilt bereiken/uitgeven.
     
  20. #40 dwayneNMGN, Oct 24, 2011
    Last edited by a moderator: Oct 24, 2011
    Smart Dressing heb ik ook weleens gebruikt, maar vond ik toch iets te vettig. Veeg je het naderhand nog af met een microvezeldoek, want dan denk ik dat de looks wel beter zijn? Voor mij is een look die niet vettig is echt een must voor het interieur. De Quick Interior Detailer moet dan zoals ik zei wel aangebracht worden met de Even Coat pads en niet met de normale Soft Foam pads, want dan is het boeken van een goed resultaat veel moeilijker. Op veel interieurs bereik je daarmee een goed resultaat. Een ander goed product is HD Protect, maar die is helaas niet meer te verkrijgen in NL.

    http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=3956

    Met interior detailer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de trims en banden is Smartgel inderdaad wel een uitkomst :D. Ik zou eerder de T.R.V. gebruiken voor de trims ipv voor de banden.
     

Share This Page