1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

McGyver's Black Beast

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door McGyver, 6 nov 2015.

  1. Een losse moer kan wel voor onbalans zorgen, dus niet gelijk van het ergste uitgaan.
     
  2. Is 100nm niet wat te weinig ?

    Kan het niet zo zijn dat de moer los achter de naaf kap ligt en door centrifugale kracht in een hoek wordt gedrukt ? Dat kan voor behoorlijke onbalans zorgen lijkt me.
     
  3. Bij de mk4 icm originele wielen en wielmoeren is het 130nm icm losse ring en met vaste ring (nieuw type moeren) zelfs 140nm
     
  4. Heb je de andere wielbouten aangetrokken? Ik geloof namelijk haast niet je een wiellager kapot hebt. Ik denk eerder dat je een los gelopen wiel hebt. Rammelt die harder als je het gas los laat ? Dit is vaak de klacht en de oorzaak
     
  5. Er is juist minder geklapper bij gasgeven en remmen. Ik zal vanavond de resterende moeren even nalopen.
     


  6. Dan lijkt het mij dat je een wiel los hebt. Succes vanavond, misschien kan je dan weer door. Evt een los tapeind regelen voor het afgebroken stukje.
     
  7. Das minder zeker onderweg met de kerst M aar zijn dit wel de originele moeren voor deze velgen ?
     
  8. #128 McGyver, 26 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2015
    als ik vanavond weer bij de auto ben, zal ik de krik er onderzetten en de moeren nog eens aanhalen.
    Maar een los tapeind? Die zitten toch vast aan het deel waar ook het wiellager in zit?

    Yep, het zijn originele ford moeren op ST220 velgen.
     
  9. Tap einden kun je apart vervangen, Kwestie van eruit tikken en een nieuwe erin.

    Ik hoop niet dat je velg los heeft gezeten, anderzijds mocht het wel zo zijn ben je gelukkig gestopt voordat er ergere dingen hadden kunnen gebeuren.

    [​IMG]
     
  10.  
  11. Een los wiel geeft inderdaad behoorlijke trilling. Kan ik uit eigen ervaring vertellen.
    Verder zal een losse wielmoer ook voor behoorlijke onbalans zorgen.
     
  12. #132 McGyver, 26 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2015
    Probleem getackeld! De oorzaak is licht beschamend! :oops:
    Normaal controleer 1 à 2 weken na het monteren van de winterbanden de wielmoeren nog een keer op aanhaal moment. Maar door het gedoe met het plaatsen van een trekhaak en daarna het inbouwen van de LPG installatie ben ik dat helemaal vergeten. :punchballs: Gevolg: losgelopen wielmoeren! 1 draadeind is afgebroken en 3 waren behoorlijk losgedraaid. Alleen de slotmoer zat nog goed vast.
    Als ik niet van de snelweg was afgegaan, was het heel anders afgelopen vrees ik.
    Na terugkomst bij de auto heb ik deze opgekrikt, waarna het probleem al snel duidelijk was; het wiel zat los.
    De resterende moeren heb ik aangedraaid en helemaal geen enkel getril, geklapper en gezoem meer!
    Nu gelijk maandag naar de garage voor een nieuw tapeind.
     
  13. Pfff, het blijft opletten, gelukkig was je er uiteindelijk op tijd bij, nieuwe bout erin en weer mooi verder bloazen met die Mondeo :rock:
     
  14. Gelukkig ben je op tijd gestopt. Ik ken het gevoel. Zelf ben ik al eens vergeten de moeren aan te trekken terwijl de auto op de grond staat.
     
  15. Ik zou voortaan minimaal met 130nm vast zetten...
     
  16. Zeker weten!
     
  17. Grote kans dat Ford voor de Mondeo MK4 (net als voor de Focus 2 en 3) geen losse tapeinden levert en wordt aangegeven dat de wielnaaf compleet moet worden vervangen. Voor sommige andere Ford modellen zijn echter wel losse tapeinden leverbaar. Als ik het me goed herinner zijn de tapeinden van de Transit Connect los leverbaar en te gebruiken op de meeste andere Ford modellen. Verder zijn er ook diverse aftermarket tapeinden verkrijgbaar die passen.
     
  18. Gelukkig goed afgelopen... Man man, wat zul je hebben zitten balen in die ellendige veel te dure trein....
     
  19. WoW! Echt wel! Na het kopen van 4 kaartjes nog een behoorlijke schop tegen een lantarenpaal gegeven van frustratie; retourtje €73. Dat is verdorie bijna 140 liter gas!
     
  20. De Mondeo staat weer voor de deur, nadat de hele wielnaaf is vervangen.
    Wat bleek nu! De slotmoeren passen helemaal niet op deze velgen, want ze zijn te klein. En wel zo veel te klein dat ze door de opening passen!! :shock:
     

Deel Deze Pagina