2.5i 20V 225pk MAP sensor / boost probleem

Discussion in 'Performance' started by Bas_T5, Mar 17, 2015.

  1. Ik hoop dat iemand hier kan helpen, want ik kom er niet meer uit met mn Volvo T5 (zelfde blok als ST)

    Ik had het gevoel dat ik wat vermogen miste maar geen foutmelding. Toen heb ik een bluetooth OBD II adapter gekocht en al snel zag ik dat de intake temp. 58 graden Celsius aangaf, dat klopt niet bij een koude start met dit weer. Turbodruk gaf deze wel goed aan.

    Toch de MAP sensor vervangen en toen was de intake temp. normaal, maar miste ik nog meer vermogen. turbodruk komt niet boven de 10.1 psi uit terwijl dit eerst rond de 15psi was en soms een uitschieter naar de 18,3 psi max. Net de oude sensor terug geplaatst en idd dan wel een te hoge intake temp. maar wel een hoge turbodruk.

    Waar kan dit aan liggen? Hier plaatje bij praatje:

    Met nieuwe sensor:

    [​IMG]

    met oude sensor:

    [​IMG]

    de gekochte nieuwe sensor:

    [​IMG]

    Hopelijk kan iemand hier helpen.
     
  2. #2 dutchguy, Mar 17, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 17, 2015
    Komt het onderdeelnummer van de oude sensor overeen met de nieuwe?

    14 graden is erg laag als dit daadwerkelijk door de map sensor gemeten wordt, daar heb je een beste knots van intercooler voor nodig met een buitentemperatuur van richting het vriespunt.

    58 graden is net zo aannemelijk (zo niet meer) omdat de lucht uit de turbo nou eenmaal warm is.

    Er bestaat een goede kans dat je turbo regelklep defect is (of gewoon slecht functioneert), dit geeft in het begin meestal geen foutmelding.
     
  3. Onderdeelnummer komt overeen, alleen staat hier bosch groot op ipv Volvo.
    Er is inderdaad een grotere intercooler geplaats en die waardes geloof ik wel. De max waarde toen ik volgas gaf steeg naar 27 graden. Op de rollenbank bij de vermogensmeeting toen de originele sensor nog goed was is de temp. ook niet boven de 35 graden uitgekomen bij een meeting in de 4de versnelling.
     
  4. #4 dutchguy, Mar 18, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 18, 2015
    Dan weet je ook dat bij koudere lucht de turbodruk niet zo hoog gaat als bij warmere lucht.

    10 psi is een volstrekt normale waarde voor een niet gechipte motor
    15~18 is voor gechipte motoren.

    Ik denk dat je de nieuwe sensor maar moet plaatsen en eens moet gaan kijken naar je turbo regelklep.
    Als daar geen resultaat valt te halen ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je luchtmassameter.
    Het laatste kan je testen door daar de stekker eens vanaf te trekken, motor gaat iets minder smooth maar wel normaal rijdtbaar
     
  5. Luchtmassadebietmeter geeft foutcode...

    Recirculation valve of turbodruk magneetklep?

    Kapotte recirculation valve geeft licht geblaas.
    Kapot turbodruk magneetklep (boost sol...) geeft geen geblaas.
    Beiden onderdelen kosten minder als 200 eur
     
  6. Goh little viper weet het weer eens.
    Waarom heb ik hier dan een lmm liggen die geen storingscode geeft, maar wel defect is?
    Het effect van deze slechte lmm is dat hij geen vermogen maakt (en ook minder boost)
     
  7. Bedankt voor de Info. De auto is gechipt en zou 294 Pk en 500Nm moeten hebben, maar mis veel koppel in het midden gebied.

    voor de CBV heb ik een forge blanking plate gemonteerd en rij met een collins dv, omdat ik de cbv vermoedde eerst. De magneetklep is ook al vernieuwd, enige nu nog is de LMM idd die nog niet is vervangen.

    Die foutcode heeft ie wel een keer gegeven maar daarna niet meer terug gekomen. Dat was de P0101 mass or volume air flow circuit range/performance problem.

    De auto is 2,5 jaar geleden getuned en zonder problemen gereden. Alleen het laatste half jaar merkte ik vermogens verlies. Wil de auto nu eerst perfect in orde hebben, want ga ergens na de zomer een K16 ombouw uitvoeren.
     
  8. #8 dutchguy, Mar 18, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 18, 2015
    Ohh zet er dan maar een nieuwe lmm in.

    De inspuiting luistert voornamelijk naar de lmm, als hier iets mee aan de hand is (te weinig aangeeft) dan spuit hij gewoon minder in.

    Let er wel op in de toekomst: de standaard lmm heeft niet voldoende capaciteit voor grotere vermogens. Dit veroorzaakt oa het bekende esp probleem bij een focus st225.
    Ook die map sensor die je daar hebt gaat krapjes worden: die meet maar tot 1,5 bar overdruk. Van een RS, Mondeo of Kuga gaat tot 2,5bar
    Veel tuners gaan openloop draaien om om het probleem van de krappe lmm heen te komen. Of dat iets is wat je wil moet je zelf bepalen ;)
     
  9. Zal er even over nadenken, de tuner had het bij de ombouw over een R32 lmm (huis) of een complete RS inlaat.
     
  10. R32 LMM zou naar wat ik daar van heb gevonden 1 moeten zijn die ook in de R32 met DSG zit. Deze is qua diameter groter dan diegene met handbak. Maar ik weet zeker als jij de diameter van beide LMM`s boven water kan krijgen en dat hier wil vermelden, je een aantal mannen hier blij maakt. ;)
     
  11. :baeh: Antwoord heb ik al
     
  12. En dat meld je niet ff? Ik maar zoeken... :mrgreen:
     
  13. Ondertussen gerepareerd?
     
  14. Nog niet, dit weekend wordt het helaas ook niks ivm verplichtingen. Hoop volgende week tijd te hebben.
     
  15. "Dimitri" met witte focus RS ( niet zo actief op focusclub maat wel op fordclub.be) had ook een boost probleem.

    Hij had uiteindelijk wel een foutcode gekregen ...

    Nieuwe turbodrukmagneetklep (boost sol...) en in orde.
     
  16. die is vorig jaar al vervangen.
     

Share This Page