1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Maken van Roosters / Bonnet Vents / Grills in de motorkap

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Grey-ears, 1 aug 2011.

Tags:
  1. #1 Grey-ears, 1 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
    Hierbij het fotoverslag van met maken van Grills / Roosters / Bonnetvents in de motorkap van een Ford Focus. Hoewel oorspronkelijk bedoeld voor de :rs: staat zoiets natuurlijk ook mooi op een :st: en kan op elke :ford: :focus2:.

    De "bolling" in de motorkap van een :focus: of :focus3: kan anders zijn het kan dus zijn dat het op die kappen niet mooi aansluit! Vooraf even controleren!

    Bij het zien van de RS met die stoere roosters dacht ik :kwijl: dus.. Ze zijn origneel (kleurloos) te bestellen bij Ford. Aangezien ik de auto aan het Carboniseren ben heb ik gekozen voor Roosters in Carbon. Dat deed nogal zeer in de portemonaie, maar staat (naar mijn idee) werkelijk prachtig.

    Omdat ik (net als de meeste van jullie) een veel te grote schijterd ben om in mijn eigen motorkap te gaan zagen heb ik hulp gevraagd (en gekregen) van Tigershark Sjoerd. Op een vrije zaterdag ben ik naar Duitsland gereden en daar is het volgende (foto) verslag van gemaakt. :)

    Benodigd Materiaal
    • 2 Roosters / Grills.
    • Frame
    • 2 lakens
    • 1 rol ductape
    • Stanley mes
    • Een fijne vijl
    • Yzerzaag/Decoupeerzaag
    • Een heel fijn ijzerzaagje
    • Boor
    • Yzerboren (3)
    • Viltstift
    • Schroevendraaier
    • Veilingheidsbrill (voor het boren en zagen)
    • Schoonmaakmiddel
    • Lakflesje / Touch up paint
    • 4 uur (bewerkingstijd)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Van de roosters (origineel alleen bedoeld voor de RS II) bestaan in de basis 2 soorten, met en zonder schroeven. De bevestiging van deze grill heeft betrekking op het type met schroeven, Het type zonder schroeven dient geplakt te worden. Voor het type met schroeven is het heel belangrijk rekening te houden met de “zeer krappe” ruimte tussen het gat waar de roosters in vallen en de “houvast ruimte” van de schroefjes. Het zagen komt dus heel precies.

    [​IMG]

    Met een 8-tal lipjes dient eerst de voering van de binnenzijde van de motorkap te worden losgemaakt. De lipjes dienen te worden ingedrukt en met “beheerst geweld” te worden losgeklikt.

    [​IMG]

    Aan de binnenzijde van de motorkap is de plaatsruimte eigenlijk al vrij duidelijk.

    [​IMG]

    De binnenzijde van motorruimte geeft met 2 vlakken aan de onderzijde al duidelijk aan waar de roosters “ongeveer” moeten/kunnen komen. In de draaiing zit iets speling maar niet echt veel. Een goede decopeerzaag is belangrijk. Alvorens te gaan zagen wordt er eerst geboord. Het zagen dient te gebeuren vanaf de bovenzijde van de motorkap. (de kap hoeft dus niet van de auto af). Om te kunnen bepalen waar gezaagd moet gaan worden dient er vanaf de onderzijde geboord te worden. De gaten geven dan aan de bovenzijde aan waar het rooster moet komen.


    [​IMG]

    Vanuit de binnenzijde van de motorkap wordt dus bepaald waar aan de buitenzijde gezaagd gaat worden.

    [​IMG]

    Een frame van gelijke grote als het gat van de roosters wordt met ductape aan de binnenzijde bevestigd, dusdanig dat de binnenzijde vrij blijft. Het komt dermate precies dat het goed strak tegen de binnenzijde dient te worden geplaatst. De speling is erg klein (milimeterwerk).

    [​IMG]

    Met de viltstift trek je dan een lijn langs de binnenzijde van het frame.

    [​IMG]

    Omdat er twee roosters worden gemaakt herhaal je deze stap aan de andere zijde. Uiteraard is de positie van belang. Er is/was speling en verschuiving mogelijk maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de roosters “op het oog” gelijk zitten aan de buitenzijde van de auto. Goed aftekenen is daarvoor een eerste vereiste.

    Het gebruikte frame is bruikbaar voor beide zijden door het te draaien (let op dat je met aftekenen de juiste zijde gebruikt), het gevolg laat zich raden van een dergelijke vergissing.

    [​IMG]

    Dan de laatste voorbereidingsstap voor het “echte werk”. Zagen en boren geeft ijzerslijpsel. Aangezien dat beter niet in het “blok” kan komen dien je het gehel motorblok af te dekken met een deken/laken.

    [​IMG]

    Dan is het tijd voor een kort “wees-gegroetje…..” Buckle up….Kansas is going bye bye. Met 4 gaten aan de BINNENZIJDE van de afgetekende frame wordt de plaats bepaald waar straks vanaf de buitenzijde gezaagd zal gaan worden.

    [​IMG]

    Ongeveer 1 á 2 mm van de lijnen in alle hoeken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Deze stappen herhaal je aan de andere kant. Nu zitten er dus 8 gaatjes in de motorkap.

    [​IMG]

    Nu leg je het frame aan de buitenzijde van de motorkap. Ook hier zet je het goed vast met ductape en met de viltstift trek je weer een lijn aan de binnenzijde waarbij de 4 geboorde gaten je helpen met het bepalen van de exacte plaats.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu leg je het frame aan de buitenzijde van de motorkap. Ook hier zet je het goed vast met ductape en met de viltstift trek je weer een lijn aan de binnenzijde waarbij de 4 geboorde gaten je helpen met het bepalen van de exacte plaats.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een handig hulpmiddel voor plaatsbepaling is het knopje van de ruitensproeier. In een min of meer vloeiende lijn loopt de binnenzijde van de roosterlijn, evenwijdig (met een kromming) naar voren.

    Let erop dat je voor het aftekenen van de andere zijde, het frame weer omdraaid.

    Dan is dit het resultaat van het aftekenen, alvorens te gaan zagen is het belangrijk om even vanuit verschillende kanten te kijken of de plaatsing goed is.

    [​IMG]

    Zagen vraagt ook om de nodige diepte. Daarom is het belangrijk afstand te creeëren tussen het motorblok en de motorkap. Dat kan het handigste met een grote balk. Die de kap op circa 15 centimer van de motordelen legt. Pas wel op met leunen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu is het de beurt voor de buitenzijde van de motorkap om te worden afgeplakt. Aan de buitenzijde van de lijnen. Maak een gat (met het stanleymes) in het tweede laken (het eerste laken ligt immers nog steeds tussen de kap en het blok) dat groot genoeg is voor het toekomstige roostergat. Net buiten de lijnen wordt het laken vastgezet met ductape.

    Omdat de reeds geboorde gaten te klein zijn om het zaagblad in te steken worden er nu eerst met een kleinere (voorboren) en daarna met een grotere gaten geboord (circa 6) wat verder van de rand verdeeld over het gehele roostervlak.

    De motorkap is niet erg dik het beginnen en stoppen met boren moet dus met de nodige omzichtigheid gebeuren om “deukjes” te voorkomen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan is het tijd voor mr. Black en Decker. Vanuit de centrale gaten kun je nu evenwijzig en langzaam zagen in de richting van de rand. Even nadenken hoe je zaagt omdat grotere stukken de neiging hebben (als ze bijna los zijn (ernstig) te gaan flapperen, dat komt het resultaat niet ten goede.

    Veelal zijn een 5 tot 6 tal kleinere zaagsessies per gat voldoende om het roostergat eruit te zagen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nadat het stuk is uitgezaagd komt het 1e laken weer in zicht

    Let op
    Omdat niet alle schroeven bij alle roosters op exact dezelfde plaats zitten is het belangrijk om te kijken (voordat je gaat zagen) om je genoeg ruimte overhoudt om de schroefgaten te boren. Wij vonden 1 schroef erg dicht bij de rand zitten en hebben daarom een klein stukje van het uit te zagen frame laten zitten om de schroefjes voldoende grip te laten krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met het rooster over het gat kun je nu bepalen waar de schroefgaten moeten komen, daarnaast is er een beetje speling mogelijk qua draaiing, maar zit er eenmaal 1 vast dan zal de ander (voor het oog) natuurlijk de gelijke positie moeten hebben.

    Nadat de juiste plaats is bepaald dien je met de zwarte viltstift aan te geven waar de schroefgaten moeten komen door exact naast (en/of) onder boven de schroefjes een streepje te zetten. Door deze streepjes na verwijding van de grill “ door te trekken” weet je waar (op het kruispunt) je exact waar je moet boren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met behulp van de boor maak je dan de vijf gaten. Let erop dat je boorslijpsel verwijderd i.v.m. krassen. Wij hadden daarvoor perslucht tot onze beschikking, als het niet anders gaat is ook hier afplakken weer de beste oplossing. Let vooral even op de kritieke plaats van de (buitenzijde rechts onder / en binnenzijde rechtsboven positie van het schroefgat.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als je goed gemeten en geboord hebt past (met wat wrikken) het rooster nu precies in de gemaakte gaten. Het kan nodig zijn enige gaatjes wat verder uit te boren of de zijkant iets wijder te maken zodat een en ander beter past.

    Het gat wordt nu afgewerkt. Dat wil zeggen de scherpe randjes even afvijlen en de viltstift van de voorzijde afhalen met een reinigingsmiddel. Na het vijlen weer netjes het ijzer afval verwijderen. (indien nodig eerst weer afplakken).

    De beschreven stappen herhaal je voor de andere kant
    [​IMG]
    [​IMG]

    Goed afplakken

    [​IMG]

    Gaatjes boren (eerst kleiner voorboren).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Scherpe randjes wegvijlen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Passen!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook aan deze kant is het extra lipje nodig gebleken voor een goede passing.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Roosters vastschroeven met meegeleverde schroeven.

    [​IMG]

    Motorkapmat weer aan de binnenzijde van de kap bevestigen.

    Resultaat: :kwijl:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Afwerking.

    De roosters creëren gaten in de motorkap, hier komt op den duur natuurlijk (regen) water doorheen. De mat onder de kap is waterafstotend maar niet waterdicht. Om te voorkomen dat je roestvorming krijgt door "staand" water is het aan te bevelen het water dat door de roosters komt (en tussen de mat en de motorkap), de gelegenheid te geven weg te kunnen lopen.

    Daarnaast geven de zaagrandjes in de motorkap ongelakte stukjes metaal op die plaatsen waar de roosters de randen raken van de uitgezaagde gaten. Enkele dagen na de montage heb ik een en ander weer uitgenomen en de randen van het uitgezaagde gedeelte met touch up paint bewerkt, zodat ook deze delen gelakt zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met behulp van een stanleymes hebben we de roostergaten iets groter uitgesneden uit de motorkapbeschermingshoes. Zodat er nu "zwarte" gaten zijn ontstaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De ongelakte uitgezaagde delen zijn nu "gelakt" en het (regen)water kan weg en blijft niet onder de motorkap "staan".

    Misschien zijn er nu ook enkelen die met behulp van deze aanwijzingen de stap durven te zetten. Met veel plezier gemaakt!

    Veel dank aan Sjoerd (Tigershark) en mijn zwager Ingmar die mij met een en ander hebben geholpen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    :rock:

    Groet,

    Grey-Ears
    John

    [​IMG]
     
  2. zeer goede uitgebreide how-to John :thumbs:
    ik heb het onlangs nog in het echt mogen bewonderen en het ziet er erg :kwijl: uit.
    ik denk wel dat je een dosis lef en zelfverzekerdheid moet hebben om dit te doen maar zo'n duidelijke how-to zal zeker helpen om de stap te zetten :dance:
     
  3. Dat ziet er idd super uit, ben blij dat ik het niet heb hoeven doen, want je hebt er idd wel wat lef voor nodig om de zaag erin te zetten.

    Goeie how to do heb je zeker wel gemaakt en dan kan idd wat mensen over de streep trekken om het ook te doen.:thumbs:

    Heb alleen ff een vraag, was/is het niet ook verstandig om onder de rand een laag lijm/kit aan te brengen zodat het water er niet onder blijft staan en alleen maar door de roosters kan, enzo roest vorming tegen te gaan, de draadeindjes en moeren zijn niet van RVS zo te zien.

    Want ondanks dat je het blanke metaal hebt beschermd kan ik me zo voorstellen dat het toch snel kan gaan roesten als er water onder die rand blijft staan.

    Verder ziet het er stoer uit, ook op een :st:
     
  4. Mooie how-to, maar het heeft ook lef nodig. Zelf zou ik het ook niet zo snel doen en zou liever hebben dat iemand het doet die wat meer ervaring heeft... Maar petje af.. :cheer:
     
  5. Mooie how to :thumbs:
    alleen zou ik zelf niet echt het lef hebben om zo de boor en de zaag erin te zetten:mrgreen:
     
  6. Ik trek deze weer even omhoog, omdat het kriebelt........mooi Sjoerd.
     
  7. Ik heb de roosters in bestelling staan, dus de verandering is in aantocht.:D
     
  8. Ik voel een afspraak bij sjoerd zo te lezen
     
  9. A.s zaterdag gaat de zaag erin door gertjan.
    Dan ziet hij er weer totaal anders uit incl de nieuwe lampen.
    Ik verheug me er nu al op.
     
  10. Je heb tegenwoordig ook stickers die zo goed als niet van echte gaten te scheiden zijn net echte roosters

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  11. Heb je daar een voorbeeld van [MENTION=34560]Haroldtjuh[/MENTION].
     
  12. #12 Haroldtjuh, 19 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2017
    Foto 1 eige auto

    [​IMG]

    Deze wil ik nog gaan bestellen en er op doen foto 2

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Duidelijk zo ?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina