1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MAD hulpveren Focus MK4 Station

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door FocusSTL, 12 sep 2023.

  1. Hoi,

    Ik zit te denken om hulpveren onder de MK4 station te drukken, want met caravan (65-70kg) kogeldruk en een bench met twee honden achterin ligt de auto toch aardig op z’n kont.

    Nu vraag ik me af; is er hier iemand die het onder z’n MK4 station heeft zitten en hoe rijdt de auto als hij ‘leeg’ is. Met leeg bedoel ik; je rijdt alleen.

    Stuitert de achterkant dan omdat de hulpveren erg stug zijn?

    Bij de MK4 station worden de veren achter vervangen door de veren van MAD, dus er komt geen extra coil in zoals bij de MK4 hatchback.
     
  2. Raad het af om te doen.
    Rede is simpel. De ene keer dat je gebruikt is het niet erg dat het doorhangt. Daar is het ook voor gemaakt. Niks ergs aan.
    Echter de keren dat je niks achterin hebt. Dus 350dagen per jaar. Rijd je met stuge veren. Wat rijgedrag beinvloed.

    Stationwagon mag je 250kilo achterin al verwachten dat het doorzakt. Dan heb je nog eens 70kilo kogeldruk. En 4man in de auto.
    Moet je nagaan dat de veren die ene keer 500kilo extra op de achteras heeft.

    Verzwaarden veren installeer je meer ivm je standaard 200kilo achterin extra hebt zitten
    Het grote deel van het jaar.


    Ondanks alles heb ik het bij diverse klanten setje van mad geinstalleerd. Ja is wat stugger achter maar geen klachten van betreffende klanten naderhand gehad. Doorhangen was tuurlijk minder
     
  3. ik zou het afraden Niels.
    als je het doorzakken wilt voorkomen kun je beter een verlaging set monteren van Eibach bv.
    dan denk je huh? maar die veren kunnen beter tegen het doorzakken en met lading of gewicht erachter blijven ze met deze veren wel stabiel.

    zelf heb ik taxi's gereden met deze MAD veren en het is een drama als je leeg rijdt, wegligging wordt erg nadelig beïnvloed en ik vond het nogal stuiteren.
     
  4. Ik ga me daar eens in verdiepen!
     
    mstuniek vindt dit leuk.
  5. Dat is dus waar ik ook bang voor ben, dat laten we zeggen 85% van de KM’s die auto niet fijn aanvoelt.

    Nu klap ik geregeld met de trekhaak op straat, zelfs zonder caravan en belading in de achterbak. Enkel ik, mijn vrouw en me zoontje van 5 jaar, en die 15 kg van hem zal het hem doen moeten doen. Dan neem ik nooit drie volwassenen mee op de achterbank.


    Grotendeels van de tijd rij ik ook zonder trekhaak (want daar is tenslotte een afneembare trekhaak voor). Maar dan heb ik dus ook niet veel marge met de achterbumper als ik een uitrit of verkeersdrempel neem met wat belading op de achterbank.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Dat is niet goed lijkt mij, aan de andere kant toen ik nog een Honda Civic Hybride reed klapte die ook met regelmaat in de beveiliging van de vering wat een enorme klap opleverde terwijl ik echt niet hard over drempels reed. Ik moest elke drempel nemen alsof ik in een verlaagde sportauto zet om dat te voorkomen en was ook niets aan te doen. Producteigenschap noemen ze dat geloof ik. Maar eigenlijk klopt het natuurlijk niet.
     
  7. Als je met een nagenoeg lege auto de drempels al raakt, dan zouden andere veren toch een overweging zijn lijkt me. Of zijn die drempels van het type rechte betonblokken ?

    heb vroegel onder de escort ook mad veren gehad, de extra veren, eigenlijk weinig nadelig bevonden toen, die veren doen nagenoeg niets als de auto weinig belast wordt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. dat had ik ook met mijn MK2,5, eerst met belading en later zelfs zonder (lag een beetje aan de drempel)
    nou stond daar alweer 250K op de teller en heb ook nieuwe schokbrekers overwogen, nieuwe OEM veren of een Eibach set.
    lijkt me onwaarschijnlijk dat je schokbrekers nu al aan vv toe zijn.
    weet nu niet wat de kwaliteit van de hulpveren tegenwoordig doen maar met de taxi kwam de achterkant echt 2 tot 3 cm hoger te staan met die veren. (hebben het wel over 2018)
    of een schroefset, maar ook dat kost serieus geld.
    lastige keuze, ik hoop dat je genoeg tips krijgt om een goede keuze te kunnen maken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ik rijd al 4 jaar rond met de Bilstein B6, Drempels? Waar? Goede wegligging zonder te kruipen door de BBK.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina