1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Luchtfilter en EGR klep aanpassen

Discussie in 'Performance' gestart door Rimco, 16 apr 2010.

  1. In augustus ga ik een caravan van max 1185 kg (B rijbewijs, TMM caravan is aangepast) trekken. Om te zorgen dat ik alles uit mijn auto haal zit ik hier al wat te lezen over wat je kan doen om de performance te verbeteren. Omdat ik er al 250.000 op heb zitten, leek tuning mij geen goed plan? Daarom heb ik zitten kijken naar wat kleine aanpassingen, namelijk het luchfilter en de ERG klep.

    Nu zie ik op deze pagina een luchtfilter van RaidHP wat je met een flexibele slang op een betere plek kunt plaatsen dan in de warmte van de motor. Of kan ik beter een vervangingsfilter zoals deze nemen? Heeft iemand hier ervaring mee (met een van deze of een andere)? Het liefst niet al te duur, maar toch wel goed:)

    Ook heb ik zitten lezen over het afdichten van de EGR klep, en dat je wel of niet een gaatje moet open laten. Is dit ook te maken van dik (3mm) aluminium of kan dat het niet aan? Dat heb ik namelijk nog liggen. En wat zijn de voor- of nadelen van een gaatje?
     
  2. #2 Steven, 16 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2010
    Naar mijn weten geeft een TDci een storing als je de EGR helemaal afdicht. Vandaar dat men aanraadt een gaatje erin te boren.
    Hier op het forum staat een howto met foto's, kijk maar even met de zoekfunctie.

    Van luchtfilters heb ik geen verstand :)

    edit: EGR How-to http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=1978
     
  3. Die how-to heb ik inderdaad al gelezen, maar aluminium is eerder de vraag, en ook of er nog nadelen aan kleven;) En die melding van de ECU is van het type met de nieuwe ECU vanaf 08-2002 dacht ik gelezen te hebben, laat ik er nu net een hebben van 07-2002:cheer:
     
  4. Spannend, met al 250.000 km dat gewicht mee te gaan sleuren.
    Ik zou eigenlijk bijna alles laten nakijken en eventueel schoonmaken.
    Zeer zeker alle slangetjes en dergelijke van de turbo, enige slijtage of scheurtje kan vervelende gevolgen hebben.
    Om dat gewicht mee te sleuren wordt alles goed heet, wat dan weer als voordeel heeft dat de rotzooi wordt weggebrand.
    Hoe zit het met je versnellingsbak? Met die kilometerstand neem ik aan dat er nogal wat slijpsel in de bak zit? Olie in de bak verversen lijkt me ook wel verstandig.
     
  5. Ik denk niet dat het zo heel veel problemen gaat leveren als je je auto fatsoenlijk hebt onderhouden. Wij gingen met de vorige auto van mn vader (mondeo '97, 1.8 TD met 90 pk)ook met een caravan van 1000-1100 kg op pad. En die had er al 300.000 km op zitten. Je zal lang niet altijd met vol vermogen rijden. Tenzij je probeert in z'n 5 te blijven rijden.
    Maar rij anders eerst eens met de caravan, dan merk je vanzelf of de auto er erg last van heeft.
     
  6. Goed onderhouden is inderdaad belangrijk als je nog lang plezier van auto wil hebben. :thumbs:
     
  7. Toevallig gisteren nog gelezen dat de 1e TDCi's volledig dicht kunnen, deze
    zijn een tussen model waarbij er nog geen sensor op de EGR zit:dance:

    Luchtfilter zorgt er alleen maar voor dat de motor met minder weerstand
    lucht kan aanzuigen, dus wil je zo'n sportfilter, neem dan een vervangingsfilter
    dat werkt toch het beste zonder overmatig extra geluid.;)
     
  8. Mijn TDCi was van 03/2003 en ik kreeg geen foutmelding met een plaatje zonder gaatje. Ik heb aluminiumplaat gebruikt van ong 3 mm en dat ging probleemloos. Bij een TDCi is versnellingsbakolie vervangen even makkelijk als olie wisselen : je hebt vooraan een vulplug en onderaan een aftapplug, je hoeft zelfs geen koperen pakkingringen te hebben ofzo.Alleen de juiste olie specificatie gebruiken voor MTX75 bakken.
    bvb http://www.commaoil.com/productsguide/view/6/194
     

  9. wil je hier is een how-to van maken met foto's van de 1.8 tdci??
     
  10. De auto is dealer onderhouden en heeft een maand geleden nog een grote beurt gehad. Ook is ongeveer een half jaar geleden een drukregelklep van de common rail vervangen, sindsdien nergens last van gehad qua storingen of onderhoud. Ik zal morgen het onderhoudsboekje van de vorige eigenaar nalezen of ik kan terugvinden wat er allemaal vervangen is geweest:)
     
  11. Maar ik kan dus het beste gewoon een vervangingsfilter nemen ipv een open luchtfilter? En de EGR klep dichtmaken zoals in de how-to moet dus geen problemen opleveren?
     
  12. Nee, ik maar altijd EGR kleppen dicht met oude nummerplaten, is ook alluminium.
    Ik boor er een gaatje in van 6 mm.
    Zeker altijd een vervanginsfilter nemen, ipv open filter.
    Ik zou gaan voor een K&N, JR of BMC filter
     
  13. #13 Moriaantje, 25 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2010
    een beetje off-topic maar toch :een paar linkjes hierover:


    http://www.fordwiki.co.uk/index.php/MTX-75_Oil_Change
    http://focus.noegruts.com/trannyoil/trannyoil.htm

    Op een bepaald moment is de olie dus gewijzigd van de 'rode' naar de 'honey' olie. Of deze nieuwe honey nu ook beter is voor oudere bakken enzo.. ik weet dat niet, feit is als ik nu bij de dealer versnellingsbakolie vraag dan krijg ik de honey olie finis code 1045737 (15,22 € /liter )
    Bij m'n Focus 1 heb ik nog de rode Comma olie gebruikt en dat werkte ook probleemloos.
    De vulplug zit dus vooraan ( inbus 8 )

    [​IMG]

    En de aftapplug zit hier

    [​IMG]

    Eerst vulplug verwijderen,aftapplug verwijderen en dan aftappen:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Voor 't hervullen gebruik ik een trechter & slang.Die Comma olie is handiger,die heeft zo'n uittrekbare tuit en daar kan je direct de bak mee vullen.

    [​IMG]

    Ik giet er dus 2 liter olie in en nog een additiefje van 150 ml
    http://www.marly.com/Store/tabid/64...efault.aspx?SortField=ProductName,ProductName
    Dan de vulplug handvast erin, de wagen vlak zetten en de vulplug terug eruit;
    het teveel aan olie loopt er uit en als het stopt met druppelen zet ik de vulplug definitief vast.
     
  14. Officieel moet de olie in de MTX volgens mij 0,5 cm onder pijl staan :P Dat is 1,9 L
     
  15. Heb wat foto's van waar en hoe de EGR bij een FoFo II 1.8 TDCi zit en hoe wij hem dicht hebben gemaakt.
    Let er even niet op dat het gaatje niet exact in de midden zit, dit is namelijk een proef-plaatje.
    Het definitieve plaatje word van 2mm rvs gemaakt.




    Bijlagen:
    [​IMG]
    P1000061 copy.jpg [ 181.9 KiB | 2 keer bekeken ]
    [​IMG]
    P1000062 copy.jpg [ 162.13 KiB | 2 keer bekeken ]
    [​IMG]

    Bijlagen:
    [​IMG]
    P1000064 copy.jpg [ 156.42 KiB | 1 keer bekeken ]
    [​IMG]
    P1000065 copy.jpg [ 185.48 KiB | 2 keer bekeken ]
    [​IMG][​IMG]
    P1000067 copy.jpg [ 144.07 KiB | 2 keer bekeken ]
    [​IMG]
     
  16. Black daemon de foto's zijn niet zichtbaar.
     
  17. Beste Kerel,
    Je hebt een diesel. Die moet dat gemakkelijk kunnen trekken.
    Ik vind dat onderhoud altijd belangrijk is en niet alleen als je wilt trekken.
    Verder word het gewicht trekken ver overdreven.

    Wij hebben al 20 jaar een caravan en gaan elk jaar.

    20jaar geleden hadden we een Kadett 1.4liter die een caravan van 950kilo de alpen overtrok.
    Resultaat, naar 15jaar reed de auto nog, slechts met wat veel olieverbruik.

    Voordat ik mijn focus kocht hadden mijn ouders een Hyundai trajet 2.0 benzine met 135pk en MAAR 186NM koppel. Hun caravan is geladen dik 1300 kilo. En ja hoor, gewoon de alpen over, welliswaar ter ergernis van al die duitse diesels want wij gingen met 40 eroverheen en zei met 80.

    Nu hebben zei een hele mooie Hyundai I30 1.6 benzine en ik een nog mooiere :ford: :focus: TDCI 1.8 liter. En dit jaar ga ik met die caravan de alpen over met 80km/h !!!!!! Woehoe, Pa jaloers!

    Groetjes en een prettige reis.
     

Deel Deze Pagina