1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Levensduur Powershift DCT (automaat) (op 2.0L diesel)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TurboNick3, 29 apr 2019.

  1. Goedemorgen allen,

    Inleiding:
    De Powershift automaat is een apart verhaal. Zoals velen al weten en zoals ook te vinden is op internet zijn er veel rechtzaken gaande omtrent deze automaat. Vooal in Australie en USA. Maar ook in Nederland kan je op Fora refenties terugvinden van mensen met klachten. Het is mij hierbij opgevallen dat de klachten relatief snel zijn (bij lage kilometerstand al).

    Zelf heb ik ook sinds 2012 een Focus MK3 met Powershift automaat.
    Het betreft een Diesel 2.0L 163PK variant.
    Daarmee is het voor mij duidelijk dat ik een "wet powershift" variant heb. Er schijnt ook een "dry powershift" variant te zijn.

    vraag:
    Het is mij niet geheel duidelijk of de bekende problemen nu om beide varianten gaat of alleen de wet of alleen de dry??? Als iemand hier antwoord op weet zou fijn zijn...

    Inhoud:
    Zoals geschreven rijd ik al jaren met de powershift automaat, en zonder problemen verder, maar wel met enige schrikt voor problemen vanwege al de bovenstaande meldingen die tevens door Ford garage mensen word gedeeld.

    Men zei tegen mij jaren terug al, als jou Powershift de 400.000km haalt heb je een hele goede.
    (Destijds moest men meer dan 100.000km per jaar rijden, wil je daar feitelijk bewijs van hebben gehad want zo lang was de powershift nog niet op de markt, dus deze melding van de ford garage neem ik met een korreltje zout).

    Desalniettemin, ben ik nu met een kilometerstand van ruim boven de 300.000 een beetje nerveus. Wat ga je doen:
    Dagwaarde van auto +/- 5000euro
    Bij 380.000km (2020) weer een dure onderhoudsrekening betreft distributie+waterpomp
    Bij 400.000km (of eerder/later) wellicht automaat kapot??? (tussen de 3500-500-euro)
    En nu momenteel set nieuwe zomerbanden nodig +/-600euro (of doorrijden op winterbanden)

    De banden is verder niet belangrijk maar de vraag is waar doe je goed aan, inruilen voor wat anders of tijd doorrijden en hopen op het beste.

    Als ik momenteel met de auto rijd vind ik zelf wel dat de automaat niet meer zo fijn presteert als vroeger. Kan zijn dat die iets moeilijker schakelt en soms wat over de koppeling slipt ofzo, geen idee.

    vraag:
    hebben jullie ervaringen met de powershift verder? waar zou je op moeten letten?
    Wat is jullie advies?

    Alvast bedankt!
     
  2. lastige keuze.
    wat zijn je plannen voor de toekomst?
    wil je weer diesel of overschakelen op benzine, hybride of elektrisch?
    dagwaarde zal alleen maar verder dalen, er is tenslotte geen markt meer voor (gebruikte) diesels.
     
  3. Allereerst knap dat iemand van buitenaf kan bepalen hoe lang iets heel blijft. Die persoon kan heel rijk worden ;).
    Daarbij de Powershift heeft tijdig goed onderhoud nodig. Dat is van "levensbelang" voor de bak. Doe je dit niet, dan is het je eigen gok.

    Overigens, hou je de kosten wel heel hoog aan.

    Bijvoorbeeld
    https://automaatrevisieamsterdam.nl/dct-koppeling-vervangen-versleten-kosten/. Revisie kost je geen €3500,-

    Banden: €600,- voor banden? Dat is best kostbaar. Zelfs voor 18" banden, Een set Vredestein Ultrac Satin heb je rond de €400,- en dat zijn echt wel meer dan prima banden.

    Tja wat te doen: Een jonge, goeie andere auto met weinig kilometers kost je ook zo weer €15.000 - 20.000 euro.
    Als ik lees wat er aan komt en wat je verwacht; dan zit je hoog afgerond ergens rond de €4.000,-.

    Je restwaarde is wel lager, bij total loss doet de auto iets van €5.000,- Bij inruil is dat €3.250,- en zo`n €4.000,- als je `m particulier verkoopt.

    Dus: inruil €3.250,- + €4.000,- (onderhoud en hoog aangehouden) = €7.250,-
    Koop je daar wat anders voor? Niet iets vergelijkbaars met frisse kilometers.
     
  4. Eigenlijk alles wat hier boven staat. Rijd je met plezier in deze auto en wil je naar de 500.000km gaan dan lekker doorrijden. De onderhoud doe je dan met liefde en plezier.
    Zeg je wil liever nieuwe auto, dan nu goedkoop banden eronder.

    Let wel op goei rubber is belangrijkste wat er is. Liever a-merk dan z-merk waar je bij een klein buitje al begint te glijden.

    Betrekking op de bak, kan ik weinig over zeggen. Mijn ervaring zegt wel dat je met een wet minder problemen krijgt als met een droge.
    Zolang je bij de wet de olie dan wel keer is vervangen
     
  5. Dan is ook de vraag of versleten koppelingsplaten bij dergelijke km standen echt een vreemd iets is,

    Tja ik weet het niet, maar 2 platen en drukgroepen is altijd duurder dan 1 set
     
  6. Dat en volgens mij is de auto getuned. Dus bijna 400.000km vind ik erg netjes.
     
  7. Bedankt voor de reactie & @Marco voor de link, hierover had ik nog niet over nagedacht (revisie) en de 2000 euro op deze website klinkt al beter, mocht koppelingsplaten het probleem zijn houd ik dat in gedachten.

    Topic is nog niet heel oud maar ik vind het wel interessant om te weten of er leden zijn die ervaring hebben met Powershift. (best weinig tot nu toe)

    Wij hebben besloten te doen alsof de Powershift geen probleem automaat is omdat die toch al ruime trouwe dienst heeft bewezen.
    (Misschien komt dat ook omdat ik altijd bij de Ford dealer de automaat laat onderhouden om de <60.000km altijd ruim op tijd.)
    We gaan dan ook gewoon de banden vervangen en straks het onderhoud.

    Betreft de opmerking voor de banden.
    Met zoveel kilometers per jaar & omdat het banden zijn, bespaar ik er niet op.
    Toen ik de auto kocht kreeg ik Michelin pilotsport welke in 1 zomer versleten waren.
    Daarna Goodyear Efficientgrip Performance, deze kan ik zeker aanbevelen, goede grip en gaan lang mee, voor mij een stuk beter dan de Michelins waren.
    1x een uitstapje naar Dunlop Sportmaxxx gedaan die volgens de specs van reifendirect.de beter zouden zijn. (goodyear was net leverbaar)
    Maar ik vond toch dat de Dunlop sneller versleten was, qua gevoel, niet echt gemeten in kilometers.
    Dus ik ga weer voor een 3e keer de Goodyear Eefficientgrip Performance erop laten leggen, mits leverbaar.
    Meestal is zo'n band toch al gauw tussen de 130-160 euro & dan moet je ze niet erop laten leggen a 10 of 15 euro per band. vandaar dat ik budgetteer op 600 euro, als het dan mee valt heb ik geluk.
     
  8. De Dunlop SportMaxx vergelijken met de Goodyear Efficientgrip Performance is geen eerlijk vergelijk. De SportMaxx is een sportief georiënteerde band (High Performance) terwijl de Efficientgrip (ook de performance versie) een meer op lage rolweerstand/brandstofverbruik georiënteerde band is. Voor een goed vergelijk zou je de Dunlop SportMaxx moeten vergelijken met de Goodyear Eagle.

    Dat een sportieve band harder slijt als een meer op rolweerstand/brandstofverbruik georiënteerde band is volstrekt normaal.


    Voor wat betreft de Powershift versnellingsbakken zijn deze naar mijn mening niet zo slecht als de verhalen op internet doen geloven. Bij veel horrorstories die online te vinden zijn is er sprake van niet tijdig onderhoud of zelfs helemaal geen onderhoud van de Powershift versnellingsbak. Dit terwijl tijdig en goed onderhoud bij de Powershift versnellingsbakken zeer belangrijk is en de meest voorkomende problemen kan voorkomen.
     
  9. @TurboNick3: Het onderhoud van de bak binnen de 60.000km maakt juist dat je bijna de 400.000 probleemloos hebt gehaald.

    Je zou dit bedrijf (of elk ander bedrijf dat revisies uitvoert aan powershift bakken) kunnen benaderen en je “probleem” voorleggen. Kijken wat zij adviseren.

    Wat betreft je banden, als de Goodyear je goed bevallen, lekker blijven gebruiken.
    Ik gaf de Vredestein Satin aan als alternatief. Zelf vind ik het een hele goeie band, die rond de €100,- kost. Slijtage vind ik normaal, zeker als ik na ga dat mijn ritten 50/50 zijn. En dan bedoel ik 50% stadsritten en 50% lange afstanden. Ik heb er nu zo’n goeie 30.000km op zitten en kunnen de zomer nog wel door. Dus zeg iets van 45.000km bij mijn ritten.
     
  10. De problemen met de powershift hebben voornamelijk betrekking op de droge variant, de 6DCT250. De natte variant heeft minder problemen.
     

Deel Deze Pagina