1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage koelvloeistof in bijrijders vloer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Njord, 2 apr 2016.

  1. Goedendag beste forum leden.

    Sinds een paar dagen heb ik last van lekkage in de bijrijders vloer.
    Nu ben ik aan het zoeken geslagen om deze lekkage natuurlijk te vinden.
    na wat zoek werk ben ben ik er achter gekomen dat de lekkage onder het dashbord zit. Daar waar je dmv van 2 schroefjes ook een deel van de zekeringen naar beneden kan halen.
    Eerst dacht ik dat ik een kapotte interieur radiator had maar de kachel word wel warm.
    Nu zag ik dat het ging lekken op 2 pijpje die aan elkaar geklikt te zijn en geborgd te zijn dmv van een koppeling of zoiets. zie foto.
    Ik weet wel mocht de radiateur alsnog vervangen dient te worden dat een deel van het dashboard er af moet. En dat dit een leuk kostenplaatje gaat worden.
    De oranje druppel is goed duidelijk te zijn bij de koppeling.
    Nu is mijn vraag of er misschien een andere oplossing is om deze lekkage te stoppen. Elk idee is welkom.
    Ik hoop op een paar goede antwoorden van jullie voor dit probleem.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Dit zijn de verbindingen waar de kachelradiateur mee op de leidingen is aangesloten. De leidingen zijn afgedicht met O-ringen en zijn geborgd met speciale clips.

    Om hier goed bij te kunnen komen zal toch behoorlijk wat gedemonteerd moeten worden. Als je geluk hebt is het weer dicht te krijgen met nieuwe O-ringen. Gebruik hier wel originele O-ringen voor en geen universele. Veel universele O-ringen kunnen niet goed tegen koelvloeistof en gaan dan na relatief korte tijd weer lekken. Daarnaast is het wanneer je universele O-ringen gebruikt vrij lastig om exact de juiste maat te vinden.

    Als je pech hebt zijn de aluminium leidingen ter plaatse van de verbinding ingerot/beschadigd. Als dit het geval is krijg je het in de meeste gevallen met nieuwe O-ringen ook niet dicht. Vaak wordt er in dergelijke gevallen voor gekozen om de leidingen iets in te korten en vervolgens te verbinden met korte stukken koelwaterslang en slangklemmen.
     
  3. oke ik snap je antwoord.
    Ik kan dus niet voorzichtig aan het pijpje trekken om die O-ring eruit te halen en eventueel een koelwater slang erom heen schuiven en deze dan aan te draaien met slangenklemmen zodat de lekkage te stoppen.
    Ik zelf zat eerst te denken aan om een stuk koelwaterslang erom heen te doen aan de boven kant en dat een stuk aan de onderkant eventueel goed afdichten met tape en dan 2 slangen klemmen er omheen, zo dat ook een optie kunnen zijn.
    het is misschien klooien maar ja.
    Mocht ik toch een stukje moeten in korten in het verhaal wat je zei dan moet ik zeker eerst het koelvloeistof af tappen zeker aan de onderkant van de auto, anders word het een rotzooi lijkt mij in de auto.
     
  4. Koelvloeistof aftappen moet je sowieso doen. Ik zou de hele koppeling er tussenuit zagen en er een stuk koelslang tussen zetten.
     
  5. Is dit probleem verholpen geworden? heb het zelfde probleem bij een ford focus cmax 2.0 van 2006.
     
  6. Kachel na kijken ! Hooge kans dat de pakkingen niet meer goed afdichten
     
  7. ja zoiets had ik al gelezen inderdaad. hoopte op wat info te vinden waar te beginnen met het uit elkaar halen van het dashboard om eraan tekomen.
     
  8. Uitkijken dat hij niet over je CEM gaat sijpelen, daar zijn veel V50's aan ten onder gegaan.
     
  9. Persoonlijk zou ik alleen de slangen naar de kachel in de motorruimte los halen en niet het hele koelsysteem leeg laten lopen. Even de 2 slangen los en omhoog binden of af stoppen eventueel de kachelradiateur leeg blazen om wat minder troep binnnen te krijgen
     
  10. Nieuwe kvs erin doen kan geen kwaad.
    Als je het wil laten zetten moet je twee plastic tangen de slang dichtknijpen.

    Mrestal doe ik juist kvs aftappen. 1 slang loshalen en met luchtspuitje de kvs naar de andere kant doorblazen. Zodat je de slang lostrekt zonder veel kvs te lekken.
     

Deel Deze Pagina