1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage door vriesdoppen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ArieD, 14 apr 2015.

  1. Ik was erg blij met mijn occasion Ford Focus. Bouwjaar 2005 en net 90.000 op de klok. Echter blijkt de ruitensproeier gelekt te hebben. Hierdoor zijn oa de vriesdoppen doorgeroest en is er is er langdurig water en koelvloeistof bij de bougies gekomen. De reparatie kost nu ca 700 euro, maar volgens de Fordgarage kan er ook corrosie in de cilinderkop ontstaan. Een volgende stap is dan revisie van cilinderkop? De kosten zouden dan oplopen tot boven de €2000. Ik baal nu van mijn Focus en heb het gevoel dat ik m beter zsm kan verkopen. Iemand ervaring met dit probleem?
     
  2. #2 JW, 14 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2015
    Dit is een bekend probleem bij de Focus 2 fase 1. Dit probleem speelt al jaren (eigenlijk al vanaf de introductie van de Focus 2 fase 1 in 2004). Als je gaat zoeken is er ook voldoende informatie (ook hier op het forum) over te vinden.


    Het probleem wordt veroorzaakt door de slechte afdichtingen onder de ruitensproeiers. De eerste Focus 2 uitvoeringen hadden ruitensproeiers met rubber afdichtingen welke krimpen/verteren waardoor er regenwater tussen de motorkap en de ruitensproeiers de motorruimte in loopt.

    Dit is op zich niet zo'n probleem maar bij de 1.4, 1.6 Duratec en 1.6 Duratec TI-VCT benzinemotoren loopt het water rechtstreeks in de ruimte tussen de bougies. Dit heeft als gevolg dat er vocht bij de bougiekabels komt waardoor de bougies, bougiekabels en/of bobine kapot kunnen gaan en vervangen moeten worden. Wanneer er langere tijd water tussen de bougies heeft gestaan kunnen de bougies vastrotten waardoor ze afbreken bij demontage en het nodig is om de cilinderkop te verwijderen om ze er uit te kunnen krijgen. Tevens kunnen ook de vriesdoppen doorrotten met als gevolg dat er ook koelvloeistof tussen de bougies komt te staan.


    Als oplossing hiervoor zijn er jaren geleden al nieuwe ruitensproeiers toegepast met een betere afdichting waarmee dit probleem minder snel voorkomt. Een andere oplossing is om de ruitensproeiers af te kitten.

    Daarnaast zijn er veel mensen die als extra zekerheid nog een Volvo afdekkap plaatsen (deze is alleen beschikbaar voor de 1.4 en 1.6 Duratec en niet voor de TI-VCT). Ford heeft nooit een afdekkap gemonteerd op de 1.4 en 1.6 Duratec maar Volvo dus wel. Deze kap kost zo'n €20,- en voorkomt een hoop ellende als de ruitensproeiers onverhoopt toch nog mochten lekken.
     
  3. Bedankt JW voor je uitgebreide reaktie. Het is me weer een beetje duidelijker geworden. Als de bougies droog blijven (met Volvo-kap) en de bougies dus niet vast gaan zitten (jaarlijks controleren?)is de kans op verdere problemen dan nog erg groot hiermee? Revisie klinkt mij niet zo fijn in de oren namelijk. Ik twijfel of ik deze auto nu moet houden of dat op dit punt allerlei problemen blijven voordoen.
     
  4. Persoonlijk ben ik van mening dat als je het nu goed aanpakt je voor altijd van dit probleem af bent. Als je het goed wil doen moet je dan de volgende dingen doen:

    * Alles goed schoon en droog maken.
    * Vriesdoppen vervangen (als deze daadwerkelijk zijn doorgerot).
    * Bougies vervangen.
    * Ruitensproeiers vervangen of afkitten.
    * Volvo Afdekkap plaatsen.

    Als er geen ontstekingsproblemen zijn zou ik persoonlijk in eerste instantie de bougiekabels laten zitten. Het kan echter later dan alsnog een keer nodig zijn om deze te vervangen.


    Persoonlijk vind ik €700,- erg veel geld om dit probleem op te lossen. Zo heel veel stelt het niet voor (mits de bougies niet afbreken). Alleen de vriesdoppen vervangen is wat lastig vanwege de beperkte ruimte maar verder is het goed te doen.
     
  5. Super bedankt JW. Bij dat bedrag zitten ook de nieuwe kabels al. De kap ga ik zelf doen. Ik heb op dit forum duidelijke foto's gevonden hoe dat moet. Als ik jouw conclusie zo lees, denk ik dat ik mn Focus toch maar blijf rijden! Ben blij met je duidelijke uitleg!
     
  6. Ik heb het toen ook gehad en helaas was het voor mij te laat. Ik heb uiteindelijk een nieuwe motorblok erin 'gekregen'. Was toen iets van €1250 kwijt. Daarna direct de afdekplaat van Volvo er op gezet. Maar ik had er toch geen vertrouwen meer in en verkocht hem toen.
     
  7. Waarom was het bij jou te laat Dimelot? Wat maakte dat een reparatie niet meer mogelijk was?
     
  8. #8 dimelot, 15 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2015
    Toen ze de bougies eruit wilde halen, braken ze af en moesten uitgeboord worden. Slijpsel in het blok... Gestart en te erg beschadigd. Lang verhaal.. :(

    Hier lees je het hele verhaal
     
  9. Balen maar zo hoeft het niet altijd te gaan. Ik heb ook lekkende vriesdoppen gehad en toen zijn de vriesdoppen vervangen in combinatie met een beurt. Extra kosten €170,- ongeveer. De vraag is natuurlijk hoe lang het bij jou al lekt en of er daardoor extra schade is ontstaan. Ben bang dat er maar één manier is om daarachter te komen en dat is het probleem z.s.m. aanpakken. Blijven rijden lijkt me geen optie.
     
  10. Ik heb de reparatie vandaag uit laten voeren. Diverse vriesdoppen vervangen. Bougies vervangen. Totaal 438 euro. Ik haalde de auto na 17.00 uur op en kon dus niet de monteur spreken om gedetailleerd door te vragen. Echt wijzer ben ik dus niet geworden over de situatie. Ze waren vergeten de ruitensproeiers te vervangen. Ik ga deze week nog de volvokap monteren. Verder hopen dat het goed gaat. Het starten ging nog steeds niet in een keer goed. Ik moet altijd iets gas bijgeven bij het starten. ik hoop er het beste van. Bedankt voor jullie reakties tot zover!!
     
  11. Wij hebben het ook gehad en de auto schokte toen met toeren maken. Wij merkte het onderwg op de snelweg. Ruiten sproeiers zijn gekit en wij hebben een afdek kap erop. Ons bedrag was toen ook rond dat bedrag. Verde nooit meer problemen gehad wij zitten nu op 127.000
     

Deel Deze Pagina