1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage door dakdragers

Discussie in 'Exterieur' gestart door Boudewijnjansen, 14 okt 2012.

  1. Voor onze Ford Focus Wagon 2006 heb ik onlangs originele dakdragers gekocht. Wij hebben een variant zonder horizontale dakrails. In de zwarte dakrails heb ik de platen verwijderd tezamen met de kitrand. Alles is volgens het boekje aangesloten.

    Na de eerste wasbeurt ziek ik opeens dak de hemelbekleding links achter en de bank zeiknat zijn..... Help !!

    Heeft iemand ook deze ervaring gehad? En nee wijsneusen ik heb niet de bouten door het dak gedraaid....:ford:
     
  2. Je geeft zelf aan dat je kitranden hebt weggehaald.....wat is daar voor terug
    gekomen?? niets, dan weet je nu waar je het zoeken moet, sowieso moet je je
    bedenken dat daar niet voor niets kit zat;)
     
  3. Bij mij zat er ook kit in die gaten in de dakrails. Zelfs in de gaten waar de bouten voor je dakdrager moeten. Dat vond ik sowieso al vreemd.
    Overigens heb ik niet ALLE kit verwijderd, maar alleen wat er in de weg zat bij de boutgaten.

    Dus wellicht helpt het om weer kit te spuiten in die gaten.
     
  4. Je moet inderdaad alleen de kit ter plaatse van de draadgaten weghalen. Onder de kit zijn de draadgaten afgedicht door kunststof plugjes. Deze plugjes moet je nadat je de dakdragers weer hebt verwijderd weer in de draadgaten doen anders krijg je lekkage. Vaak zijn na een paar keer los en vast draaien de kunststof plugjes dermate beschadigd dat deze niet bruikbaar meer zijn. Bij mij was dit ook het geval. Ik heb de draadgaten afgedicht door RVS inbus boutjes met verzonken kop.
     
  5. Ik had er geen bouten in gedaan na het verwijderen van de kit en had geen lekkage, maar ik heb nu wel het probleem dat er vuil in zit en dat het lastig is om de bouten erin te draaien. Ik heb er nu wel boutjes in zitten, maar ik denk dat ik binnenkort even ga kijken of ik het schroefdraad kan laten tappen zodat de bouten er weer 'normaal' in kunnen.
     
  6. Ik had op de vakantiebestemming de dakdragers er af gehaald en de plugjes niet meteen terug geplaatst. Na 1 nacht en behoorlijk wat regen had ik meteen al een natte plek in de hemelbekleding. Sindsdien plaats ik meteen na het verwijderen van de dakdragers meteen boutjes in de draadgaten.

    Ik heb zowieso graag dat de draadgaten afgesloten zijn. Ik gebruik de dakdragers gemiddels maar zo'n 1 x per 2 jaar omdat we liever met het vliegtuig op vakantie gaan.
     
  7. ik heb hetzelfde, mijn idee wat ik momenteel doe na gebruik dakdragers,omdat de bestaande dopjes na verloop dol waren heb ik schroef afdekdopjes gehaald ,die normaal schroeven afdekken bij kasten. die op het gat leggen zodat er geen kit in je draad komt en dan afkitten met transparante sileconen kit dan kan je dat de volgende keer weer weghalen. voor 2x per jaar gebruik is dat goed te doen.
    en geen last van lekkage's
     
  8. uiteraard heb ik niet alle kit verwijderd maar net genoeg voor de schroeven. Ik zal ook ff nieuwe schroeven gaan halen. Neemt niet weg dat dit natuurlijk niet mag gebeuren....
     
  9. De kunststof schroeven zijn niet te krijgen bij de dealer, ik heb al navraag gedaan.
    En inderdaad ,t zou niet mogen gebeuren want een boutje er in draaien is ook niet waterdicht.
     
  10. Ben nu in discussie met de importeur. Als ik lees dat dit best vaak voorkomt dan lijkt mij dit meer een fabricagefout. Inmiddels ben ik enkele mails verder maar nog zonder resultaat. Bijzonder klant onvriendelijke oplossing momenteel.
     
  11. Update importeur

    Ik heb diverse pogingen ondernomen bij de importeur. Daar waar ik alleen vraag om hulp en advies bij de lekkage die in mijn ogen gewoon een fabricagefout is, houdt de importeur stug de boot af.
    De garantie is immers verlopen en de dakdragers zijn niet door een Ford monteur geplaatst. Eventuele reparatiekosten ed zullen we dan ook niet vergoeden.

    Echter dit vraag ik ook niet van Ford, slechts hulp en advies. Het lijkt mij niet normaal dat ik nu met 4 m6 boutjes en siliconenkit moet gaan rondrijden. Na poging vijf ben ik maar gestopt, een teleurstelling rijker!
     
  12. Ik zie niet in waarom dit een fabricagefout zou zijn.

    Om de dakdragers te monteren moet je ter plaatse van de zachte kunststof schroeven de kit verwijderen en de pluggen eruit draaien. Het lijkt mij dan ook niet meer als logisch dat je nadat je de dakdragers weer van de auto hebt verwijderd je ook de kunststof schroeven weer terug plaatst.

    Het enige dat Ford te verwijten is is dat de kunststof schroeven vrij snel kapot gedraaid worden en dat deze niet als los onderdeel verkrijgbaar zijn.
     
  13. Beste JW dat heb ik allemaal ook uiteraard gedaan. Er is lekkage op het moment dat de originele dakdragers gemonteerd op het dak zitten. Lijkt mij niet dat dit hoort. Ook direct nieuwe en originele kunststof schroeven besteld bij de Ford garage, deze draai je alleen binnen notime weer aan stront.
     
  14. Dat is inderdaad vreemd. Ik heb zelf geen enkele lekkage als de dakdragers gemonteerd zijn. Vorig jaar heb ik met gemonteerde dakdragers veel regen gehad (zowel rijdend als stilstaand) en geen enkele lekkage kunnen waarnemen.

    Ik heb alleen lekkage als de draadgaten niet zijn afgedicht door de dakdragers of kunststof schroeven.

    Misschien heb je dan toch teveel kit weggehaald rondom de gaten.
     
  15. Ik rij in de maand januari 2 weken met de dakdragers, nog geen lekkage kunnen ontdekken als de dakdragers gemonteerd zijn, Dan zit er toch iets fout van binnen.

    Bij mij vertelde ze dat deze kunstof schroeven niet te krijgen waren.
     
  16. Even afstoffen hoor.
    Ik kom er net vanmorgen achter dat ik ook lekkage heb, dat lijkt van de strip voor de dakdragers te komen. Zijn deze makkelijk te verwijderen? Dan kan ik ze even voorzien van een verse kitrand. Overigens zijn bij mij de schroefgaten niet afgekit.
     
  17. #17 Blauwitje, 2 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2014
    Robert heb jij een dakdrager vaak in gebruik?!

    zo niet zou ik dopjes [​IMG]

    erin leggen en het gedeelte van kit opnieuw afkitten met een polymax transparant kit
    natte vinger erover en klaar. de volgende keer haal je dit zo weer weg met een fitting schroevendraaier!

    Dan zal het toch wel over zijn!

    Was het m4 ?

    Dan is dit mischien een oplossing (kunstof schroef het zijn er 1000 kan je voorlopig vooruit:mrgreen:
    http://www.verpas.nl/f-moerkappen-a...4-cilinderkop-schroef-met-zaagsleuf-pa-m4x10/
     
  18. Ik heb ze nog nooit gebruikt en verwacht ze ook niet te gaan gebruiken. Het schroefgat is behoorlijk verroest.
    Ik zal ze eens dichtkitten en hopen dat dat helpt.
     
  19. Heb zelf vorig jaar ook voor het eerst dakdragers gemonteerd. Kit voorzichtig alleen rond het schroefgat verwijderd. Na de vakantie heb ik er rvs boutjes met een zacht rubberen ringetje eronder in gedaan. Tot nu toe geen lekkage gehad.
     
  20. Afgelopen maandag heb ik de gaten dichtgekit en na 2 dagen regen durf ik nu wel te zeggen dat de auto bij de dakdragers weer waterdicht is:cheer:
     

Deel Deze Pagina