een sneak preview van de bekleding zo te zien grotendeels plug end play nu nog beter weer en wat tijd zodat ik er aan kan beginnen.
Toch een ander interieur dan dat wat Alba er bij mij de Ford actie in heeft gezet. Het is dus anders dan je al eens eerder bij mij hebt gezien. Daar loopt nog een dubbel stiksel over het midden, maar dat slijt na al een beetje. Dus misschien maar beter zo.
Deze komt van lederinbouw nederland zit in alphen aan de rijn en dus eigenlijk was bijna alles mogenlijk, maar heb het eenvoudig gehouden belijning is eigenlijk ongeveer hetzelfde als van de orginele bekleding
Toch maar alvast een begin gemaakt met de kopsteunen. hier gaat het leer dus eenvoudig over de bestaande bekleding heen, het gemakkelijks is gedeeltelijk binnenstebuiten gedraaid en dan er overheen schuiven rollen. Niet te hard aan het leer trekken om scheuren te voorkomen beetje het schuim indrukken op de hoeken om het leer er overheen te krijgen. vastzetten aan de onderzijde is eenvoudig 1 lip naar binnen draaien en in het u profiel drukken dat aan de andere kant zit 3 achterste ondertussen gedaan en 1 aan de voorkant.
Ik heb zelf stoelhoezen op maat besteld bij http://www.carseatcover.nl Zij leveren leren stoffen of alcantara stoelhoezen 100% op maat. Een compleet lederlook interieur €569,- inclusief de btw. je kunt de hoezen gewoon over de bekleding heen monteren. Ze hebben een TUV keurmerk op het openen van de airbag. https://www.dropbox.com/sc/ggv514n3a...6Z-qIqrXpDVMIa https://www.dropbox.com/s/zg1xm5jo1p38zp3/20140711_153718.jpg
zo ondertussen al het een en ander gedaan aan de achterbank. ga niet proberen alles op 1 dag te vervangen. voor de komplete achterbank zou dat in 1 zaterdag wel moeten kunnen lukken.
demonteren van de hoofdsteun houders gaat het gemakkelijkst als eerst de bekleding rondom los is en ook de krammen verwijderd zijn, je kunt dan de bekleding en het schuim omhoog buigen om bij de zitting van de houder te komen. hier moet je aan 1 kant een borghaakje induwen en dan kan de houder omhoog uit de plaat gedrukt worden voor het monteren van het leer zijn wel een paar stukken gereedschap benodigd : een portie geduld krammentang krammen kleine rubber hamer schroevendraaier stevige kniptang scherp mesje voor insnijden leer t.b.v. gaten kopsteunen en scharnieren torx doppen set voor verwijderen achterbank, voorstoelen en enkele andere scharnier pennen bij het plaatsen van de lederen hoes eerst de krammen montren op de plekken waar je de oude verwijderd hebt daarna de randen van de hoes opdraaien zodat de plastik rand helemaal naar binnen zit.zeker in de hoeken is het zeer lastig te doen als het geheel op het schuim zit.
er zijn een paar hoeken die lastig zijn, vooral de hoeken aan de zitting waar de gordelhouders zitten. hier heb je een paar haakse hoeken kort bij elkaar en de plastic rand is taai. als de rand niet in het metaal wil blijven zitten dan kun je proberen om op het moment dat de rand op zijn plek zit met de rubber hamer voorzichtig de metalen rand wat te buigen naar het midden toe zodat de plastic rand wat vaster geklemd wordt. het leer trekt hier een beetje maar dat lijkt aan de voorkant geen probleem te zijn.uiteindelijk zul je er niet veel van zien en het leer zelf is nu eenmaal anders dan stof.
Die kant van de achterbank kan wel strakker... Oftewel zelf zou ik de zitting opnieuw doen. Uit eigen ervaring weet ik dat 't vervangen van bekleding een tijdrovend karweitje is. Maar wel gaaf dat je het doet.
Het is alleen niet mogelijk om iets te veranderen aan de bevestiging montage is al volledig gedaan bij de fabriek.
voor het 60% deel van de rug moet eerst de armleuning eruit dit is eenvoudig te doen de de metalen veerstrips iets naar beneden te drukken en de armleuning omhoog te trekken tot de 2 scharnieren uit de houder komen. hierna de 2 torx schroeven verwijderen uit de vrij gekomen scharnieren en de plastic ringen verwijderen, nu kun je de armsteun wat kantelen en zo de andere 2 punten uit de houder draaien (is even friemelen) nu kun je de plastic plaat er voorzichtig uittrekken zit met 4 drukkers vast in de achterwand. de bekerhouder is eenvoudig naar boven toe eruit te lichten als je voorzichtig met een schroevendraaier begint aan de zijkant tussen stof en plastic zit met 4 klemmen vast, alleen het bovendeel komt dan los.(recht naar boven drukken) nu het stof eraf stropen en klaar
zo vandaag de 2 voorstoelen gedaan. heb hier geen foto's meer van gemaakt tijdens het omzetten was eigenlijk ook niet zo lastig als de achterbank. achterbank kompleet in de auto :
oeps foto"staan beetje op hun kant 62 bekleding krammen zijn uiteindelijk gebruikt. nu heb ik nog een hoesje voor de armsteun voor en 4 stukken leer voor de deurpanelen. de armsteun voor weet ik nog niet of ik die ga doen het enige verschil is dat daar het stiksel nu zwart is i.p.v. wit, maar de pookhoes en de handle van de handrem zijn ook met zwart stiksel en die zitten niet in het pakket. denk er dus over om de middenconsole zo een eenheid te laten blijven. de deurpanelen wordt ook een lastige deze zitten gelijmd, maar als ik tijd heb ga ik eens een achterportier demonteren en de zaak eens bekijken hoe het een en ander zit.
Ben ook zeer tevreden over het resultaat, en heb er een slordige 900 euries mee bespaart. Tot nu toe en zal het waarschijnlijk voor een volgende auto weer zelf doen het is nagenoeg plug and play alleen wat gaten snijden voor scharnieren en hoofdsteunen al met al moet het mogelijk zijn om voorstoelen en achterbank in 1 weekeind te doen.
Ziet er mooi uit. ik was met mijn setje van Carseatcover.nl in 2 uurtjes klaar en een stukje goedkoper. ik zal proberen eens wat duidelijker foto's te plaatsen. Ze zijn 100% op maat en hebben een tuv op de stoelairbag. Leer niet alleen mooier maar ook zeer praktisch met de kids
Eens afwachten of je goedkope setje dat los om de stoelen hangt er over 5 jaar nog netjes uit ziet of dat tijdens een remactie je bijrijder met stoelhoes onder het dashboard zit. die hoezen zitten nergens aan de stoel vast en het is niet eens echt leer. Daarbij zal je orginele bekleding ook nog eens extra slijten door het schuiven van de hoezen over je bekleding. en hoe zal de stoelairbag nog werken als het nodig is ? Deze moet eerst de orginele bekleding open drukken en daarna ook nog eens die extra hoes die nergens vast zit en dus ruimte kan geven aan de airbag.