Led dagrijverlichting

Discussion in 'Electronica' started by Meg2Fo3, Jan 13, 2014.

  1. #21 NicoFocus, Dec 7, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 7, 2015
    Ik zie op de foto een Focus met DRL met een liggend ledbalkje. Ik heb een set met een verticaal led-balkje met een hoekje bovenin. Maar ik zoek nog steeds de juiste tip om e.e.a. aan te sluiten. Heb inmiddels al vele sites en filmpjes bekeken, ook Engelse en Duitse, maar ik ben er nog steeds niet achter.
     
  2. Meestal heb je een massa draad, een 12 volt voeding die spanning krijgt als het contact wordt aangezet, een "dim" draad die spanning krijgt als de stadslichten of gedimd grootlicht aangaan. Dus bij contact aan, gaat de DRL op volle kracht branden en als de gewone verlichting aan gaat dimt de DRL verlichting.
    Zelf heb ik het zo gemaakt dat als de gewone verlichting aan gaat dat de DRL dan helemaal uit gaat, gewoon omdat ik dit mooier vind.

    Wat voor info zoek je precies, draad kleuren in de auto om het op aan te sluiten of iets anders ?
     
  3. #24 NicoFocus, Dec 7, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 7, 2015
    Bedankt voor jullie reacties.
    Zoals Harrie Coolen wil ik het inderdaad hebben.
    De beschrijvingen had ik overigens al eerder gelezen, ik ben al twee weken aan het zoeken naar de juiste aansluiting...
    Ook hier wordt weer voor de geschakelde 12 Volt voeding zekering nr. 42 genoemd "Achterruitwisser'' die bij mij niet in gebruik is. (hoewel er op de auto wel degelijk een achterruitwisser is gemonteerd, en ook wel werkt.., maar blijkbaar niet via zekering nr. 42)
    Bij mij is zek. 9 voor de ''Verwarmde achterruit'' en zek.nr. 18 voor ''Ruitenwissers''
    Dus waar kan ik nu een 12V plus vandaan halen die pas stroom krijgt bij het op contcact zetten?
    Kan dit niet op nr. 9 of op nr. 18?
     
  4. De koplamp zelf, op pin 1 zit de geschakelde plus. Deze heb ik ook gebruikt, het vermogen van een led DRL is zo laag dat dit zonder problemen kan samen met de stelmotoren van de koplamp.
    Dan het stadslicht, pin 12, schakelt een relais wat de voeding naar de DRL weer verbreekt. Dit is een Normaly Closed relais, dus in rust is het contact gesloten en wordt de geschakelde plus gewoon doorgegeven, bij inschakelen van de stadslichten wordt het relais bekrachtigd en verbreekt zo de 12 volt van het contact weer naar de DRL's en gaan ze dus uit. De dim-draad heb ik niet gebruikt en geïsoleerd.
     
  5. Mijn setje heeft 3 aansluitdraden: zwart (met een zekering in de draad), rood en wit.
    De zwarte heb ik op het chassis aangesloten. De rode zou dus op pin1 '''de geschakelde plus van de koplamp'' kunnen en de witte op pin 12 van het stadslicht komen? Dan heb ik alle drie draden gebruikt en dus niks over zoals jij Harrie.
     
  6. #27 jjonkie, Dec 7, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 8, 2015
    je hebt verschillende drl sets, sommige hebben ook nog gele draden voor de pinkers.

    Als je een relais met drie draden hebt dan kan het niet missen. Waar je de geschakelde plus vandaan haalt is aan jou. Koplamp schijnt dus ook te kunnen lees ik hier boven.

    Zwart massa, rood is geschakeld plus, wit is het signaal voor uitschakelen van de DRL (dus aansluiten op stadslicht of dimlicht )

    3 draadjes... makkelijker kunnen we het niet maken... :-)
     
  7. [MENTION=18986]NicoFocus[/MENTION] dan zal de set gaan dimmen zodra de gewone verlichting bij komt, bij mij gaat de drl dan juist uit. Geen idee hoe goed je electro kennis is maar hier is het schema van mijn schakeling met het extra relais erin;

    [​IMG]
     
  8. Dank voor jullie vlotte reacties, echter snap ik niet waarom ik nu ook nog een extra relais moet monteren.
    De drie draden die uit het zwarte kastje die bij de DRL set wordt meegeleverd, zou toch voldoende elektronica moeten bevatten om e.e.a., mits goed aangesloten, juist te laten werken? Maar voor alle duidelijkheid, het zal jullie niet zijn ontgaan dat ik geen elektrotechnicus ben.
     
  9. #30 pd3jcw, Dec 7, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 7, 2015
    Wil je de drl laten dimmen heb je dat relais inderdaad niet nodig, maar wat ik eerder vertelde dat als je drl uit wil laten gaan als de gewone verlichting aan gaat kan dat met de relais schakeling die ik heb gepost, de dim functie gebruik je dan niet !
     
  10. #31 jjonkie, Dec 8, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 8, 2015
    Dit gaat niet goed, logisch dat je het niet meer snapt... [MENTION=18986]NicoFocus[/MENTION]
    [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] heeft een een drl kastje met dimfunctie maar hij wil dat de DRL uit gaat. Daarom heeft hij een extra relais gebruikt.

    Maar hij had ook een DRL kastje kunnen gebruiken zoals ik die heb ZONDER dimfucntie. Mijn drl gaat uit ZONDER dat ik gebruik maak van een extra relais.

    Dus heel simpel met drie draden zonder relais.

    Dit is het drl kastje wat ik gebruik. AAN/UIT
    http://www.ebay.com/itm/270974270399?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

    zwart= massa
    rood= geschakelde plus
    wit= dimlicht of stadslicht
     
  11. #32 NicoFocus, Dec 8, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 9, 2015
    Dank je. Ik heb geen idee welk DRL kastje ikzelf heb, de Chinese leverancier heeft geen enkele beschrijving bijgesloten. Ik zie het pas als ik e.e.a. heb aangesloten...
    Alleen jammer dat niemand me kan zeggen van welke zekering (onder de motorkap) ik nu de geschakelde plus kan aftappen, middels mijn speciaal voor dit doel aangeschafte bypass zekeringhouder en doosje reserve mini-zekeringen.
     
  12. #33 pd3jcw, Dec 8, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 8, 2015
    F14, F16, F19, F25, F38, F39, F40, F41, F42, F43, F44, F45, F46 en F47 zijn allemaal geschakeld door het contact aan te zetten. let er wel op dat die uitbreidings zekeringen maar op een manier goed gebruikt kunnen worden (vaak passen deze ook maar op een manier)!
    Als je deze bedoeld tenminste;
    [​IMG]
     
  13. Weet niet waar je woont maar kan je wel helpen. Heb ze zelf ook. .
     
  14. #35 NicoFocus, Dec 8, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 8, 2015
    Ga zo mogelijk vanavond aan de slag. Snap trouwens niet waarom ik zoveel ongebruikte zekeringlocaties heb. Mijn auto 1.6 Ecoboost Titanium is toch behoorlijk rijk uitgerust.
    Volgens mijn boekje hebben de genoemde zekeringen de volgende functies:
    F14: Voorruitverwarming re,
    F16: Voorruitverwarming li,
    F19: Antiblokkeersysteem (is bij mij leeg!)
    F25: Elektrisch verstelbare buitenspiegels (is bij mij leeg!)
    F38: Computer motorregeling
    F39: Koplampeenheid (halogeen instelling)
    F40: Elektr. stuurbekrachtiging
    F41: Carrosserieregelmodule
    F42: Achterruitwisser (is bij mij leeg!)
    F43: Koplampregeleenheid, adaptieve koplampen (is bij mij leeg)
    F44: Adaptieve snelheidsregeling, cruise control
    F45: Verwarmde spuitmonden (is bij mij leeg)
    F46: Elektr. bedienbare ruiten, voor (is bij mij leeg!)
    F47: Verwarmbare buitenspiegels (is bij mij leeg!)

    Ik snap ik niet waarom ik zo veel lege zekeringpositities heb. Immers de meeste functies zitten wel gewoon op de auto!
    Verder: wat doet een carrosserie regelmodule?
     
  15. Ik wil niets zeggen, maar de plaatsten waar geen zekering zit zijn vaak wel aan de ingaande kant van de zekering bedraad. Dus er is 1 van de 2 pootje bedraad en deze kun je dus gewoon gebruiken.
     
  16. Dat is hoopvol nieuws. Kan ik dat dan meten met een zgn. tweepolige spanningzoeker?
    Zo'n apparaatje met 2 pennen aan een snoer waarvan 1 van de pennen is uitgerust met kleine rode ledlampjes? De ene pin op de massa en de andere in de (lege) zekeringhouder?
     
  17. Ja inderdaad
     
  18. #39 NicoFocus, Dec 9, 2015
    Last edited by a moderator: Dec 9, 2015
    Ben vanavond aan het meten geslagen, zekering 39 is inderdaad een juiste, deze geeft spanning als autocontact aan staat.
    Dus hier de rode draad op aangesloten. De zwarte zit op de massa M8 bout met moer.
    De DRL-lampen doen het, zonder dat ik de witte draad heb aangesloten, overigens nog niet.
    Is het aansluiten van de witte draad een voorwaarde om de DRL-lampen te laten branden?
    De tips van dit forum volgend ga ik komend weekend de witte draad op de kabeldraad 12 van het stadslicht van de linker koplamp solderen.
     
  19. De LED DRL werkt helaas nog steeds niet. Heb de witte draad op de bruinblauwe koplampdraad aangesloten, dit was bij mij nr. 10. Moet het nog maar eens door iemand, met meer verstand van zaken, laten nakijken/doormeten.
     

Share This Page