1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Last van geluid in de auto

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gerardz, 28 mei 2018.

  1. Hey
    Ik heb het volgende met de focus uit 2010.
    Als ik met de auto rij en kom boven de 60km dan begint hij apart geluid te maken lijkt net of er een motor in de kofferbak zit.
    Nu dacht ik wiellagers maar volgens mij moet je dat dan al eerder horen.
    Dus mijn vermoeden zijn het de banden die erg lawaai maken had ik eerder nooit last van.
    Maar begon eerst met klein beetje geluid wordt steeds erger.
    Profiel is goed van de banden net 3maanden geleden gekeurd maar zie aan de zijkant net op de grens aan de bovenkant dat daar scheuren zitten lijken wel droogte scheuren.
    Zou dat ermee te maken hebben of heeft iemand tips om het te controleren wat het zou kunnen zijn.
    mvg gerard
     
  2. Als je met je hand over de band aait, voel je dan hoogteverschil? Zo ja, zijn ze gecupt wat inderdaad lawaai kan verzorgen.
    Lagers hoef je niet per se te horen voor de 60 km/u. Bij mij vorige auto was hij ook pas rond de 60 te horen. Wel veranderde het geluid als je een bocht maakte.
     
  3. bij mij blijft het geluid ook in de bocht te horen.
    hoe bedoel je met de hand over de band aaien van buiten naar binnen
     
  4. Blijft het geluid wel aanwezig als je de koppeling intrapt en het toerental naar stationair laat zakken?

    Met andere woorden, zeker weten dat het geen bijgeluiden van de motor / versnellingsbak o.i.d. zijn?
     
  5. Het aaien doe je gewoon in de lengterichting.
     
  6. Is het je misschien opgevallen sinds een bandenwissel (bijv. winter naar zomer) en dat daarbij de banden op een andere plek zijn gemonteerd dan eerder?

    Als de banden wat scheef zijn afgesleten (door bijv niet correcte uitlijning) kunnen ze, als ze op een andere plek onder de auto komen dan eerder, soms ook vervelend gaan doen. Ze zijn dan als het ware op de plek 'ingelopen'.
     
  7. het geluid blijft ook aanwezig als ik koppeling intrap en laat terug zakken in toerental.
    geen bandenwissel gehad dus kan het ook niet zijn.
     
  8. Je hoort dus een brom van achter die blijft als je de koppeling intrapt of bak in ze vrij zet. Dit kunnen inderdaad gecupte banden zijn. Dit controleer je door in de lengte van de auto over de band te aaien en dan vooral aan de buitenste en binnenste delen van het profiel. Als je hier een hoogteverschil in voelt zijn je banden gecupt en is dit de brom die je hoort. Gecupte banden kunnen worden veroorzaakt door ouderdom banden, verkeerde uitlijning of banden die teveel rechtdoor gaan (veel snelwegkilometers)

    Een andere oorzaak zou wiellager(s) kunnen zijn. Als dit het geval is zou de brom harder of minder hard moeten worden wanneer je door een bocht gaat. Een andere manier om wiellagers te controleren is het wiel omhoog krikken, hard rondslingeren en goed luisteren of je veer vastpakken en voelen voor trillingen.
     

Deel Deze Pagina