2.5i 20V 225pk Laat op gang komen Turbo

Discussion in 'Performance' started by Clubx, Oct 16, 2013.

  1. Beste Ford vrienden,

    Ben sinds een week in het bezit van een Focus ST fase 2.

    Voor mijn gevoel komt de Turbo laat op gang als ik bijv vanuit 3e versnelling wat harder ga optrekken. Hiermee doel ik op het gevoel dat als je flinkt doortrekt de turbo ineens voelbaar is en net wat meer trekkracht geeft.

    Weet iemand vanaf welke toerentallen en bij hoeveel bar de Turbo echt voelbaar moet zijn?

    Ben een leek op ST gebied.

    Alvast bedankt.
     
  2. #2 ST Bartje, Oct 16, 2013
    Last edited by a moderator: Oct 16, 2013
    Zit daar niet altijd vertraging tussen?
    Tussen het gasgeven en de turbo die daardoor vermogen levert..
    En of je laag in de toeren zit, danwel in hoge toeren
     
  3. Wat is laat? Bij welk toerental? Mijn komt bij stevig indrukken bij de 2500 al..
     
  4. 1e en 2e versnelling is de turbodruk begrenst, pas vanaf de 3e versnelling wordt de volledige druk opgebouwd in de turbo. Die werkt in de hogere versnellingen dus met meer kracht.
    Das gedaan om je spulletjes heel te houden.

    John
    Grey-ears
     
  5. Misschien bedoelt topic starter het extra duwtje in de rug rond de 4000 t/pm die je bij een ST225 krijgt?
     
  6. Ik snap niet wat je bedoelt 20vt3? Bedoel je een standaard ST? Want de mijne geeft een duw zodra ik het gas intrap, en blijft dezelfde duw voortzetten.
     
  7. De mijne gaat ook aan 1 stuk door, heb voordat ik deze kocht, in een andere gereden en die hield ook in en pas bij 4000 toeren nog een extra duwtje, ik zou toch even wat sensoren na kijken...
     
  8. Niks aan de hand met t duwtje.. ?
     
  9. Ja standaard ST (nog) die (van mij) klimt vanaf ongeveer 4000 t/pm net ietsjes harder in de toeren, merk je vooral in 3e versnelling, is niet zo dat ie daarvoor inhoud of zo.
    Het is een beetje het Vtec gevoel wat die snelle Hondatjes hebben, alleen hebben die dat bij zo,n 6000t/pm.
    Heb hier ergens al eens vaker over dat duwtje gelezen, schijn normaal te zijn bij een standaard ST225 is niets mis mee volgens mij.
    Misschien zijn er nog enkele standaard ST rijders (zeldzaam hier waarschijnlijk :mrgreen:) die dat kunnen bevestigen?
    Als ie (goed) getuned is veranderd het hele karakter, klimt ie van kiet af aan stukken rapper in de toeren zeker naar/in het midden gebied.
     
  10. Standaard trekt ie er bij ongeveer 4000 toeren nog iets harder aan, bij mij vooral te merken in de hogere versnellingen (turbodruk gaat dan eventjes richting 0,9 bar -> overboost). Rij overigens al 4 jaar niet meer standaard (heel af en toe nog eens).
     
  11. Ik kan deze duw bevestigen! Niks mis mee, karakter?
     
  12. Ik heb een Ziptuning in mijn ST, ik heb bij de versnellingen 1 tot 4 maar boost tot het 1e streepje, en bij de 5 en 6 max 1.1 ofzo. Nu had ik laatst wel een keer in de 4e max boost, heel vaag.
     
  13. Eh, metertje bij mij zit in de bovenste regionen als ik in 3, 4, 5 en 6 zit.
     
  14. Lekkage van het inlaat traject?
     
  15. Mijn ST is nog helemaal standaard. Ik heb geen last van inhouden, zeker in de 3e versnelling trekt ie als een trein al bij zo'n 3000tpm.
     
  16. toen mijn ST nog origineel was merkte ik ook dat ik bij 4000 toeren net een extra duwtje kreeg. Volgens mij hoort dit dus gewoon zo en komt je turbo niet laat op gang. Ik neem aan dat je turbodruk wel al hoger word bij ongeveer 2500 toeren bij volgas ?
     
  17. Turbo

    Turbo lijkt zover ik jullie verhalen allemaal lees gewoon goed te zijn.
    Dat duwtje lijk je inderdaad pas vanaf bepaalde toerentallen te voelen en is zeer variabel. Wel vraag ik mij af waarom de ST in hogere versnellingen soepeler schakelt als in lage versnellingen. Soms als je wat harder optrekt vanuit de eerste versnelling en opschakelt naar zijn 2 dan voel je echt een bonk/klap als je de koppeling op laat komen. Koppeling slipt niet ofzo maar vind het wel een beetje wennen. Kwam van een focus 1.6 af en daar voelde je niets geen gebonk met opschakelen/op laten komen koppeling.
     
  18. Is het meer dit wat je hoort? kijk hoeveel de motor beweegt bij optrekken

    [YOUTUBE]ja_L_IJ1aaw[/YOUTUBE]

    Als dat zo is dan kan deze onderste motorsteun wel eens helemaal op zijn.

    KLIK

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Is het sneller aangrijpen van de koppeling (de bonk) niet bedoelt om juiste het slippen er van te voorkomen?
     
  20. Volgens mij heb ik dit ook, dan probeer je het zo soepel mogelijk te doen maar alsnog komt er een soort van bok/bonk. Het is niet zo zeer een appart geluid dat je hoort.
     

Share This Page