1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Krukas speling?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bert_Focus, 21 jun 2009.

  1. Hallo Ford Focus Fans!,

    betreft: auto slaat af na 1 Sec gelopen te hebben..

    Al enige tijd heb ik een Ford Focus TDCI uit 2002 met 145K km op de teller, wat mij op zich goed bevalt, en toen..
    het begon met het op af en toe lopen op 3 poten,
    het verergerde door af en toe zwarte pluimen bij het starten,
    het eindigde door het niet meer kunnen starten..

    wat blijkt, de sensor op de krukas was verschoven..
    en wordt veroorzaakt door speling op de krukas. (De specialist zegt mij dat dit vrij normaal is en niet erg is).

    Heeft iemand hier ervaring mee, ik houd nl niet zo van speling. Ik was al enige tijd aan het kijken naar een andere auto maar ik zie mij nog geen advertentie zetten van: Te koop mooie Ford Focus, nu met axiale speling...
    dus dit probleem moet eerst opgelost worden!

    gr. Bert
     
  2. Als speling binnen de marge is zou ik mij er geen zorgen over maken.
    Je moet pas zorgen maken als er te veel speling is ontstaan.
     
  3. Hoe kan er speling ontstaan op de krukas? Slijtage of door verkeerde afstelling?!?
     
  4. er zit altijd enige vorm van speling op een krukas, je krukas "drijft" namelijk op een laagje olie, op een gegeven moment wil het wel eens gebeuren dat 1 van je lagers kaduuk gaat, maar dat komt bijna nooit voor.
     
  5. Die lagers heten keerringen en O-ringen. Is een soort dikke ring met lagers erin waar een as door heen gaat die draait als je rijdt. Alles wat draait of beweegt slijt. Dus de as slijt in en de keerring slijt ook. Speling moet er zelfs op zitten anders kan het niet bewegen. Bij teveel speling, gaat alles trillen en krijg je olie lekkages. Maar na 145k mag dit niet. (zaken die de slijtage aanzienlijk versterken zijn: Als de olie nog niet op temperatuur is de motor laten werken, slechte olie en te weinig olie.)
    Indien een ring versleten is dient die vervangen te worden omdat er dan olie bij de koppeling kan komen en die dan gaat slippen.
     
  6. Volgens mij zitten er toch echt lagers om je krukasje heen, anders gaat het niet goedkomen in het blokje. Lagerschalen, lagerkappen en axiaallagers zijn de juiste woorden hiervoor. Tussen de lagerschalen en de krukas zit olie en dat is volgens mij wat Pepper bedoeld te zeggen.
    Speling op je krukas in dit geval wil je niet hebben meneer kolere, want als er speling op je krukas zit betekend dat er al redelijke slijtage is en dat het snel erger kan worden. Door speling op de krukas kan de krukas uit balans raken en dan ben je nog niet jarig.
    Alles moet strak in elkaar zitten zonder enige speling en de olie die smeert dat wel waardoor het toch allemaal netjes kan ronddraaien.

    @Bert:
    Heb je de gloeispiralen al eens gecontroleerd? Misschien zijn deze aan vervanging toe?
    Succes!
     
  7. Volgens mij is het toch echt zo dat als de motor koud is je speling op alle lagers hebt. Als de motor warm en de ijzer delen zijn uitgezet, zou er nog maar een minimale speling moeten zijn. Zou dit niet zo zijn dan zal alles bij bedrijfstemperatuur vast lopen. Dan nog moet er een minimale speling zijn wat per motor verschilt (0,04 tot 0,13mm ofzo). Bij mijn weten is dit al 150 jaar zo en nu nog steeds of ik heb iets gemist qua moderne techniek.
     
  8. Technisch gezien MOET er speling in zitten, anders kan er geen olie tussen en zit de boel vastgeklemd. Er zit dus altijd een zeer minimale speling tussen, al is het alleen al voor de oliefilm. Maar....... die speling is normaalgesproken zo gering, dat je in de volksmond spreekt van 'geen speling'.
     
  9. Ik begrijp dit niet! Een koppeling is toch een gesloten systeem? Een krukas heeft mijns inziens niets met de koppeling te maken.
     
  10. Een koppeling heeft er wel degelijk mee te maken. Ik had ook te veel speling bij mijn lagers. Lagers zijn niet los te monteren kost je gewoon een compleet onderblok. Ik had zoveel speling dat de krukas mijn baklagers en keringen had kapot gedrukt. Ik kreeg er dus nog een complete bak revisie bij.
     
  11. Op me werk hebben we 2x een focus 1.6 benzine gehad.. waarbij de axiaal lager er uit waren gelopen.. waardoor er dus te veel speling ontstond..
    De klacht was ook dat de krukassensor kapot was..
    Er zijn bij ons toen 2 nieuwe motoren gemonteerd.
    Veel succes met de focus repareren!!
     
  12. Dan moet je toch eens even een keertje een opengewerkt motorblok bekijken (of even googlen/bingen naar een animatie van een motor/transmissie).
     
  13. #13 kolere, 22 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2009
    Dit is dus afgesloten als alles zit zoals het hoort. Maar indien er een afdichting lekt dan kan de olie zo naar een ander compartment van de carter lopen waar geen olie hoort zoals de koppeling. Als die olie tussen de plaat gaat zitten gaat de koppeling slippen. Of je moet een natte koppeling hebben maar die zit volgens mij alleen in de dsg bakken van VW:p.

    Een natte koppeling zag je vroeger veel in schakel brommers zoals kreidler en zundapp. Deze hangen dus als het waren in de motorblok olie (dezelfde als voor de versnellingsbak). Hier is het dus geen afgescheiden gedeelte waar de koppeling zich bevindt.
     
  14. Bij hoeveel KM was dat?
     
  15. 84.000 km helaas ze zeiden tegen me dat dit voor kan komen door fabrieksfout of door rijstyle gebeurd heeeel zelden op deze kmstand ik had dus pech. Ik vraag me nog steeds af of ze dit kunnen zeggen een blok hoort toch minimaal 2 ton te kunnen draaien.:(:(:(
     
  16. #16 Harold1, 24 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2009
    is dit Ford kwaal?
     
  17. #17 Marco Morello, 24 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2009
    -tekst verwijderd-

    Elke auto heeft weleens een keer iets, zowel Fords, als Volkswagens maar ook Toyota`s. Als je zo bang bent dat er iets kapot gaat of wat dan ook, dan moet je geen auto gaan rijden... Geniet nou maar gewoon van je fijne Focus in plaats van bang te zijn dat er van alles kapot gaat...:whistle:
     
  18. #18 Harold1, 24 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2009
    -tekst verwijderd-
     
  19. Heren, ik heb de teksten verwijderd zoals jullie zien. In regel 2 van de forum regels word verzocht elkaar niet persoonlijk aan te vallen. Dus het vriendelijke verzoek dit via PB af te handelen.
     
  20. Vervolg.. axiale speling?

    bedankt voor al jullie reacties, wat blijkt nu..

    axiale speling is normaal mits binnen de marges ivm principe van glijlagers.
    de krukas-sensor was kapot en deze heeft de Ford garage vervangen samen met de nokkenas snensor. Sensoren en arbeidsloon samen =168 euro.
    En m'n ford focus tdci loopt weer als een zonnetje!

    gr. Bert
     

Deel Deze Pagina