kraken linker voorkant

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sambal01, 28 apr 2010.

  1. ik heb een focus 1.6 uit `99

    sinds een paar dagen kraakt ie behoorlijk als ik links om stuur.
    het gekraak komt ook bij het linker voorwiel vandaan.
    als ik in de auto zit hoor je het geluid duidelijker als vanaf de buitenkant

    naar rechts om sturen hoor je niks.
    stuurbekrachtinging vloeistof is niet op.

    heeft iemand enig idee wat dit is?

    alvast bedankt
     
  2. Controleer de veer eens, of die niet gebroken is.
    Het kan ook een defect toplager zijn (zit bovenop de veer)
    Of misschien je stabi-stangetje niet lekker meer.

    Is het echt gekraak, of meer gejoel? Want het kan ook je stuurbekrachtiging zijn.
     
  3. het is echt gekraak. als ik smorgens naar m`n werk rij valt het eerst nog mee maar hoe langer ik rij word het gekraak steeds erger.
     
  4. Grote kans dat je stabistangetje is.;)
     
  5. Zal denk ik niet het probleem zij heb dit euvel al een paar keer gehad bij mij was het vanwege mijn airride de toplager. Zal ook raar kijken als het wat anders is. :mrgreen:
     
  6. Ik heb dit ruim een jaar geleden ook gehad. Bij mij waren het de spoorstangen.
     
  7. ik heb dit probleem ook, en niet alleen het kraken, maar ook dat ie klappert net alsof er ergens speling in zit.

    Moet er wel bij vermelden dat het is opgetreden nadat ik met carnaval van de weg ben geslipt.
    Daarna is de auto bij de dealer hersteld, eerst bijna niks, maar nu is het hoorbaar en ook voelbaar.

    als ik hier zo lees kan het dus vanalles zijn aan de stuur inrichting.

    Heb dit bij een opel vectra ook gehad, en toen was het vervangen van de draagarmen met fuse kogel de oplossing.
    Maar naar het lezen hier ben ik er in dit geval niet zo zeker van ?

    straks eens onder de auto kruipen en op inspectie uitgaan...
    nog tips om eventuele mankementen op te sporen ?

    gr jeroen
     
  8. Even een update...

    Vandaag dus de wielen eraf en op onderzoek uit gegaan.
    En tja het was zo duidelijk als wat, de stabalisator stangen waren zo versleten als het maar kon.

    En omdat ie met de neus toch in de lucht stond, gelijk ook maar de olie, luchtfilter, oliefilter vervangen.
    En alles ff nagelopen.

    Auto rolt weer als een tierelier, zonder getikt gekraak en geklapper.

    Was in totaal 105 euro kwijt, en als ik me niet vergis kosten de stangetjes iets van 12 euro het stuk.

    hoop dat je er iets aan hebt, en met de beschrijving welke hier op de site te vinden is, is het zo gebeurd.

    gr jeroen
     
  9. vervelende dat ik het nu eerst wat geklapper hoorde
    dacht dus een keer stabilisatorstang vervangen
    maar nee vandaag hoorde ik een lager geluid
    net als of de velg ergens tegen aan kwam

    morgen gauw op het werk ff omhoog zetten kijken wat het exact is maar weet haast zeker dat het toplager is

    als ik rij hoor je het heel lichtjes
    trap ik de koppeling in of geef geen gas hoor je het heel goed
    rem ik is het weg, geef ik vol gas is het weg
    stuur ik naar links is het er
    stuur ik naar rechts is het weg

    met de laatste twee zou je denken dat wiellager rv eerder is
    helaas kan dit niet omdat je een wiellager niet al vanaf 15km/h hoort (dat zit hij gewoon vast)
    en het geluid komt van lv en niet rv

    dus is het bij topic starter opgelost??
     
  10. Bij mij vandaag ook de stabilisator stang laten vervangen links en rechts.
    Weg gekraak! Advies voor een ieder als je last van gekraak hoort zoals beschreven om dit te vervangen. Stang kost 20 euro per kant plus 20min per kant om het te laten vervangen.
    Dus niet duur.
     
  11. @hierboven
    dan heb je nog geluk zie koppelstangen (stabilisatorstokje, noemen ze ook ) 30-40euro kan kosten en montage langer duurt als de moeren te vast zijn gedraaid
    heb al keeer gehad dat ik maar met slijptol eraf heb gehaalt en andere kant met lomp geweld kogel kapot gemaakt zodat ik daar de tang op kon zetten

    maar met een beetje geluk kan het heel makkelijk
     

Deel Deze Pagina