kouder dan 6 graden startprobleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door steel, 26 okt 2010.

  1. Hey
    ik heb een "probleem" zodra de temperatuur onder de 6 grade is wil de auto slecht starten... ik heb een tddi en moet minimaal 3 keer laten voorgloeien voordat de auto netjes en zuiver in 1 keer start....2keer voorgloeien wil ook wel maar dan wel met haperen....in de zomer (of tenminste boven de 6 grade) start de auto in 1 keer zonder problemen....

    Ook wordt de auto slecht warm....de eerste kwart van de meter gaat zonder problemen maar voordat die echt op bedrijfstemperatuur is duurt lang...en dan rijd ik gemiddeld rond de 1900 toeren en schakel rond de 2500/2600 toeren...

    dit is toch niet normaal ??
     
  2. het slecht warm worden is een eigenschap van de tddi, dus normaal

    je schakelgedrag is goed;)

    wat betreft starten: je gloeiers hebben denk hun beste tijd gehad;)
     
  3. In een ader topic werd een vergelijkbare vraag gesteld en dit was toen mijn reactie welke ook nu van toepassing is:

    Een bekend fenomeen van de moderne diesels is dat deze erg traag op temperatuur komen. Komt dat de diesels zo zuinig zijn en daardoor weinig warmte produceren. Een EGR ventiel voor het verlagen van de verbrandingstemperatuur in deellaast helpt hier dan ook niet aan mee.

    Vanmorgen was het waarschijnlijk kouder dan normaal en dan gaan dit soort zaken opvallen.

    Een koelsysteem bestaat uit 2 circuits: het klein en het grote circuit.

    Het kleine circuit bestaat uit je motorblok incl. waterpomp, een aanvoer en retourslang naar je schutboard en dan zit onder het dashboard een interne radiator waar de lucht langs wordt geblazen voor je binnenverwarming.

    Als je koud start is alleen dit kleine circuit in gebruik (heeft ook maar een paar liter inhoud (3 liter ??) en tijden het rijden warm je dit circuit op en begint ook het interieur mee op te warmen.
    Als de lucht heel koud is dan kan deze het koelwater zo erg afkoelen dat je motor heel langzaam of amper echt op temepratur komt.

    Kom je toch aan de 90 graden gaat de thermostaat open en voert deze het warme water ook naar je radiator achter je grill. Dit is het grote circuit. Dit circuit heeft veel meer (af)koelcapaciteit en mocht je thermostaat niet goed sluiten blijft je motor veel kouder ... ook al zet jij je aanjager op nul dus dit zal waarschijnlijk niet je probleem zijn.

    Vorig jaar winter (het was ca. -10) kreeg ik het voor elkaar om na. ruim een kwartier rijden (water was eindelijk ca. 80 graden) om de aanjager vol aan te zetten en dan zie je letterlijk je temperatuur terug lopen naar 60 graden in minder dan 10 seconden.

    Een rustige rijstijl met amper 2000 toeren in z'n 5 is dan voor de koukleumen onder ons geen pretje :mrgreen:
     
  4. Dat wordt weer opgevangen door de egr-koeler, welke in veel diesel modellen ingebouwd is. Als het koelwater koud is, dan werkt de koeler namelijk andersom ;)
    Maar als je egr dicht is, dan doet de koeler uiteraard ook niets meer.
    Die hogere verbrandingstemperatuur haalt dan overigens ook niet meer uit.

    Het effect van een dichte egr bij een focus is eigenlijk altijd een nog langere opwarmduur.


    Maar om de topicstarter verder op weg te helpen:
    Vervang je gloeistiften eens voor frisse nieuwe. Ik denk dat je probleem dan voor 90% is opgelost.
    Er zitten ook een aantal gloeistiften in een verwarmingselement midden op je schutbord.
    Die zijn meestal ook goed gaar. Volgens de berichten kan je die stiften niet los vervangen, maar ik zag ze laatst wel ergens los te koop.
     
  5. die gloeistiften zijn goed volgens de garages is alleen even extra keertje voorgloeien
     
  6. Als reactie hierop, lijkt mij sterk dat je met de temperaturen die er nu zijn al twee keer moet voorgloeien, bij temperaturen zoals afgelopen winter kan ik mij dat wel voorstellen met een TDDI, maar nu nog zeker niet.

    Ik gloei vooralsnog nog steeds niet vroeg in de ochtend en stap al vroeg in de auto, zal wel schelen dat ik in de stad woon.

    Voor 4 gloeiers ben je zo'n 55 euro kwijt en deze zijn heel makkelijk zelf te monteren.
     
  7. Laat anders eens bij de Brezan je accu doormeten, je hebt wel genoeg
    ampéres nodig om de stiften goed te laten gloeien (meten is gratis)
    en is hij toch defect, kan je gelijk een nieuwe meenemen (bestellen);)
     
  8. accu is in orde...gloeistiften zijn ook in orde :think:
    auto staat nu bij schade herstelbedrijf voor het wegwerken van roest wat geen doe-het-zelf-klusje meer was en die heeft me verteld dat vaker voorkomt en ze hebben de accu nagekeken en overdag 'smiddags als de auto in de zon staat en warmer is dan 6 graden start die goed met normaal starten...echt eigenaardig :weird:
     
  9. Ik weet wel dat onze TD-Di bij kouder weer wat moeizamer starte,
    maar het was wel altijd 1x voorgloeien en starten....
     
  10. Gooit hij er bij het starten ook een pluim blauwe rook uit?
    Dat doet de mijne namelijk wel k heb geen idee wat dat is.

    Greetz Dirk
     
  11. ik heb alleen het standaard rook... maar komt doordat ie gechipt is...
    verder niks anders of vreemds..
     
  12. ik heb met mijn TDdi werkelijk nooit moeten gloeien boven de -5

    ook niet bij 270.000 km met de eerste set gloeispiralen
     
  13. Er zal toch een oorzaak moeten zijn voor het twee keer moeten gloeien, hoef ook pas bij temperaturen rond of onder de nul te gloeien.
     
  14. ik heb altijd standaard moeten voorgloeien..duurt max. maar 2 sec...
     
  15. Als je echt 100% zeker bent van de gloeistiftenen de accu, dan zou ik het verder al snel in het brandstofsysteem zoeken. Maar puur uit nieuwsgierigheid: hoe lang zitten de huidige stiften er al in?

    Ergens een verstuiver misschien niet helemaal fris? of een pomp die wat moeilijk op gang komt (lees buiten specificatie loopt).
     

Deel Deze Pagina