Heb sinds kort een ford focus tddi uit 2000. maar de verwarming blaast alleen maar koude lucht zelfs na ruim een half uur rijden. er zit genoeg koelwater in. Kan iemand mij helpen? tis zo koud :santa
bij mijn fiesta was destijds de kachelradiateur verstopt. Weet niet of je er bij een focus bij kunt, anders eens de toe- en afvoerslangen voelen of deze warm worden. Als alleen de aanvoer warm wordt, zit ie dicht
De aanvoer slang zal ook niet warm worden hoor als er geen warm water door stroomt. Je hebt in de auto een kort koel systeem zitten die afgesloten is met een thermostaat. Dit is gedaan om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. In dit korte systeem zit ook de kachel radiateur voor de warmte in de auto. Wanneer dit korte systeem op temperatuur is, gaat de shermostaat openstaan zodat het grote systeem gebruikt gaat worden. In dit systeem zit de grote koelings radiator die achter de voorbumper zit. Wanneer de thermostaat stuk is en open blijft staan, maak je dus meteen gebruik van het grote systeem en dus ook de grote radiator.... met deze temperaturen (vrieskouw door de radiator) zal het dus echt heel erg lang duren voor de koelvloeistof en dus de kachel warm word.
Helaas heeft de focus GEEN kachelkraan Bij de focus stroom het water continu door de kachelradiateur en word de lucht die de auto moet verwarmen of koelen door de radiateur of er langs gestuurd.
Lucht in het systeem kan ook, maar thermostaat is een wat vaker voorkomend probleem (niet zozeer bij de maar bij meerdere auto's)
Helaas voor chris (niet lullig bedoeld) Het maakt voor mij niet uit of er nu wel of geen kraan in zit
heb de thermostaat vervangen. nog steeds koude lucht, dat is het dus niet. de slangen die het schutbord ingaan worden niet echt heet dan zit het zeker in de kachelradiateur?
maar als ik mijn temp knop ineens van koud naar warm zet na een stuk rijden krijg ik een heel klein beetje warme lucht.
Warmte van de motor die door de snelheid toch het interieur wordt binnengeblazen. Ik zou het zowieso laten checken bij de dealer.
Dan zou je haast vermoeden dat de klep die het lucht regelt niet goed meer functioneerd, zodra je dan een fikse draai geeft aan de knop, dat hij dan ietsje omgaat, maar niet volledig. Al zou dat volledig tegen in gaan van het feit dat de slangen naar de kachelradiateur niet warm worden??? Ik heb daar iets over gelezen op problemcar.nl, daar hadden ze het over een "darmpje" wat vlakbij de thermostaat zou moeten zitten, geen idee, maar je zou het even op kunnen zoeken
Inmiddels heb geconstateerd dat de slang tussen de oliekoeler en de kachelradiateur lauw blijft, terwijl de slang die tussen het motorblok en kachelradiateur zit wel warm wordt. Heb zowel de kachelradiateur als de oliekoeler doorgespoeld. Na dit allemaal gedaan te hebben wordt het wel steeds warmer in mijn auto.Zou het nog een beetje lucht kunnen zijn? wat er nog in zit?