1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Koppelkrommes Ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door Fred, 30 jun 2011.

  1. #41 Fred, 14 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2011
    Onzin, gaat niet om ego's, gaat om ongefundeerde opmerkingen

    In de eerste post staat een link naar een technische spec. Daarin staat dat de :ecoboost: motoren met een Borg Warner KP39 turbo zijn uitgerust.

    Op de site van Borg Warner staat (http://www.turbos.bwauto.com/products/turbochargerPassengerCarsGasoline.aspx) dat de KP39 uitgerust is met Swing Valve en Twin Flow Turbines technology. Hoewel iets andere kreten gebruikt worden vermoed ik dat de uitleg op deze pagina te lezen staat: http://www.turbos.bwauto.com/products/r2s.aspx

    Een stukje daaruit gekopieerd:
    The regulated 2-stage turbocharger consists of two turbochargers of different sizes connected in series that utilize bypass regulation. The exhaust mass flow coming from the cylinder flows into the exhaust manifold first. Here it is possible to expand the entire exhaust mass flow using the high pressure turbine (HP) or to redirect some of the mass flow through a bypass to the low pressure turbine (LP). The entire exhaust mass flow is then utilized again by the low pressure turbine (LP).

    Ik neem aan dat de genoemde swing valve op het moment dat je vol gas geeft een signaal krijgt waardoor de flow naar de tweede turbocharger geleid wordt. Nogmaals, de kreten "swing valve" en "twin flow turbines" staan hier niet in genoemd maar hier wordt wel uitleg gegeven over een "2-stage turbocharger". Ik kan helaas geen detail beschrijving van die KP39 vinden.

    Als iemand beter informatie kan googelen: vul maar aan.

    Fred
     
  2. Fred,
    Bedankt voor je uitleg. Met interesse gelezen ook de verwijzingen naar de BW site.
    Overigens word hier een systeem vermeld met 2 turbos. Volgens mij heeft de ecoboost motor er maar 1. Verder is het bij het door jou aangegeven systeem zo dat de motor bij volgas (in het aangeven toeren gebied) altijd het maximaal koppel levert dat door de aanweziheid van de grotere turbo gelverd kan worden.

    Meer lucht betekent by LAbda 1 meer brandtsof : En dus meer Koppel !!!

    Bij de Ford motoren word gesproken van een overboost functie :Ben ook (nog) niet geinteresserd in hoe het precies werkt, maar meer hoe ik die extra 30 NM uit de motor krijg. Wat moet ik "doen" om de motor niet 240 maar 270 NM te laten leveren?

    Mijn vraag precies (eerst wat intro ter verduidelijking (Hoop ik ....;);))

    Hoe word een koppelkromme bepaald : De motor word bij vollast door een motor rem afgeremd (of een auto op een rollenbamk) tot een bepaald toerental en de motorrem meet dan hoeveel koppel de motor levert. Als je dat bij alle toerentallen doet heb je dus de koppelkromme. De koppelkrommes van beide ecoboost motoren laten dan een maximum koppel zien van 240 NM. Dus de motor levert bij volgas 240 NM.

    De technische specificaties spreken echter van een overboost in koppel tot 270 NM. Wat moet ik meer doen dan volgas geven (in het toerengebied waar de overboost is gespecificeerd) om die 270 NM uit de motor te krijgen.?????

    Per definitie (uit de koppelkromme) levert de motor uiteindelijk "maar" (en dat is echt een understatement voor een 1.6 L) 240 NM.

    Beetje lang verhaal maar hoop dat mijn verwarring nu een beetje duidelijk is ....;)

    Iemand?

    mvrgr,
    Edward
     
  3. Nou, laat ik dan maar een poging wagen, tenslotte heb ik ook een Focusje met een turbo.
    De overboost-functie treedt alleen op als je op een bepaalde manier volgas geeft en ook maar in bepaalde omstandigheden en dat gedurende een paar seconden.
    Zo zal het waarschijnlijk alleen optreden in de hogere versnellingen als je bijvoorbeeld snel wilt inhalen (dus pedal to the metal in één klap).
    Bij geleidelijk gasgeven tot volgas aan toe denkt de ECU, zo'n haast heeft ie blijkbaar niet dus lever ik geen overboost.
    Verder kunnen de omgevingsvariabelen zoals temperatuur, luchtdruk en vochtigheid ook een rol spelen (de ene dag doet ie het wel, de andere weer niet ondanks zelfde manier van gasgeven, tenminste bij de standaard :st:).
    Bij snel optrekken vanuit stilstand zul je geen overboost krijgen, mede om versnellingsbak, koppeling en aandrijfassen te beschermen. Of ie in z'n 1 of 2 ook de 240 nm levert weet ik niet, de 3 zou dat dan wel moeten doen.

    E.e.a. zou je kunnen zien op de turbodrukmeter (weet niet of de Focus 3 dat heeft :oops:), als ie kortstondig wat meer uitslaat dan normaal heeft ie overboost.
    Hoop dat het wat duidelijker voor jullie is geworden.
     
  4. FF,
    bedankt voor je antwoord, dit maakt het heel wat duidelijker. Nu begrijp ik de overboost benaming ook wat beter.;)

    Heb jij enig idee, waarom er in de officiele nederlandse brochure, prijslijst, specificatie van de focus 3, nergens over deze overboost functie gerept word. ook de verkoper heeft hier met geen woord over gerept .

    Zou toch een (koop) argument kunnen zijn?

    met vriendelijke groeten
    Edward
     
  5. Overigens : Voor zover ik weet heeft de FOFO 3 benzine uitvoering geen turbodruk meter
     
  6. Nee. :mrgreen:

    Even serieus, brochures e.d. zijn nooit foutloos of ze zijn incompleet.
    Het kan ook zijn dat ze bewust de overboost-functie niet vermelden, omdat de kopers er dan vanuit gaan dat de overboost altijd beschikbaar is (wat dus niet zo is). Het is meer een hidden feature.
    Verder zal de bewuste verkoper nog niet op cursus zijn geweest. ;)
    Per slot van rekening liep Ford achter de feiten aan en moesten de verkopers altijd verouderde techniek aanprijzen.

    Koopargument ?

    Lijkt me niet, bijna elke andere fabrikant heeft dit al op auto's met turbo (diesel en benzine). Het enige wat Ford kan zeggen is dat ze het nu ook hebben (beetje petrolhead denkt dan : werd ook eens tijd).
     
  7. Ik heb een keer gelezen dat overboost kan vrijkomen door het gaspedaal even los te laten en dan weer in te trappen. Lijkt mij niet zo'n geslaagde voor de bak en koppeling (met name een dubbelmassa vliegwiel zal dit niet leuk vinden...). Maar de uitleg van FastForward klinkt mij ook logischer in de oren.
     

Deel Deze Pagina