Koppeling

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Kekum, May 3, 2012.

  1. #1 Kekum, May 3, 2012
    Last edited by a moderator: May 3, 2012
    Afgelopen zaterdag ging er iets kapot bij de :focus2:, kon niet meer schakelen en de koppeling ratelde als ik het pedaal intrapte. Was gelukkig garantie en is ook keurig gemaakt. Ben zojuist even met de :focus2: weggeweest, en wat ik merk is dat het koppelingspedaal nu heel erg licht gaat, en de koppeling onderin gelijk aangrijpt. Kun je de koppeling bij de :focus2: ook nog stellen, of moet ik hier maar aan wennen. Hoor overigens morgen wat er is vervangen/gerepareerd.
     
  2. dus hij is al vervangen/gerepareerd
    zo ja
    dan denk ik dat nieuwe koppeling/druklager in zit
    druklager is waarschijnlijk 1 met lager en koppelingcilinder in 1

    de rede dat hij zo soepel gaat is dat alles nieuw is
    en dus geen vuil aanwezig is wat hem stroever maakt

    bij nieuwe koppeling zal de plaat iets dikker zijn
    hierdoor zal de koppeling anders aangrijpen
    je zegt dat je pedaal maar net iets omhoog moet houden om gekoppelt te worden
    ik kijk net andersom
    als ik pedaal intrap mag hij niet te snel ontkoppelt worden maar ongeveer als ik op 50% zit moet hij eigenlijk 100% ontkoppelt worden

    in dit geval is het denk ik bij jouw 90% intrappen voor de 100% ontkoppelt is, gevoelsmatig
    als dit zo is moet je dus de pedaal te ver intrappen voordat hij vrijkomt
    dit kan normaal zijn
    maar kan ook teken zijn dat er nog lucht in je hydraulische deel zit waardoor je eerst ook lucht samen perst
    nu zal het goed zijn maar wanneer er een beetje vuil is of koppeling iets afslaat dan zal het pedaal nog verder zakken met oppakken en dus erger worden

    ik kan dit niet zo direct zeggen of bij jouw het goed is of niet , dat zal ik toch zelf moeten voelen
    maar zo uit verhaal zeg/denk ik dat hij niet goed ontlucht is.
    tenminste dat verdient toch even de aandacht om te vragen of pedaal goed zo is, als hun het zeggen dan kun je verder rijden,
     
  3. Wat ik vanavond merkte is dat toen ik de auto startte, en hem in z'n 1 wilde zetten dit lastig ging, nadat ik het pedaal een aantal maal ingetrapt had, ging dit wel beter
     
  4. Heb je nog garantie op je koppeling op een auto uit 2007?
     
  5. wel als je hem 2e hands hebt gekocht met bijv. bovag garantie

    voor zover ik weet heeft alleen de 1.8 tdci met dubbelmassa vliegwiel een zelfcorrigerende koppeling

    de "vaste" vliegwiel setjes van Valeo hebben geen zelfstellend mechanisme...

    dit zal bij de 1.6i (benzine) niet anders zijn
     
  6. Garantie geldt echter niet op slijtage delen. In dit geval is er blijkbaar iets echt kapot gegaan waardoor schakelen ineens niet meer mogelijk was.

    Wat dan vaak gebeurt is dat een dealer de kosten van de koppeling als onderdeel van de klant verlangt, maar de arbeid vergoed.

    Immers wordt je er zelf ook beter van, je krijgt een nieuwe koppeling.
     
  7. Hoef niets te betalen!
     
  8. @micheal0212
    het kan kloppen dat de 1.8tdci een zelfstellende koppeling heeft
    dan heeft de koppeling waarschijlijk een koppelingskabel
    echter heeft elke auto met hydraulische koppeling deze functie ook
    als je koppeling minder wordt, zal de hoeveelheid remvloeistof in je hydraulisch systeem verhogen waardoor de koppeling wel zwaarder aanvoelt maar het gevoel eigenlijk hetzelfde blijft

    in dit geval is het zeker ff teruggaan
    en laten kijken en het hydraulisch systeem goed laten ontluchten
    dus met de koppeling oppompen en dan kraan open zetten
    dus niet met remvloeistofapparaat maar op de oude manier, is de enige goeie manier vindt ik persoonlijk
     
  9. het gaat om een 1.6 16v, ik heb ook een 1.6 tdci maar die doet het nog goed
     
  10. de 1.8tdci heeft net als elke focus een hydraulische koppeling, maar in de koppeling zelf zit een mechanisme dat zichzelf stelt. de vaste kitjes van valeo hebben dat niet, en zijn daarom niet zelfstellend
     
  11. Bij mijn weten stelt het systeem zich door via het compensatiegaatje in de koppelingsbedieningscilinder de hydraulische vloeistof aan te vullen als het druklager verder uit moet gaan.. Dat is dus niet verandert op het moment dat je een valeo kit monteert toch? Wat kan er zelfstellend aan een koppelingsplaat zijn?
     
  12. Inderdaad, door het hydraulische systeem wordt de koppeling automatisch gesteld. Maar de focus 1 diesel heeft ook nog een extra zelfstellend systeem genaamd SAC (Self Adjusting Clutch). In de drukgroep zit een aantal veren en stelringen. Deze compenseren op de drukgroep voor slijtage. Voordeel hiervan is dat de pedaaldruk altijd hetzelfde blijft. Bij een versleten koppeling is de slag die de drukgroep moet maken vaak groter, waardoor je het pedaal wat zwaarder aan gaat voelen.

    Dus als je bijvoorbeeld een valeo 4p kitje gemonteerd hebt heb je nog wel het zelfstellende mechanisme van de hydrauliek, maar niet meer het SAC mechanisme.

    [YOUTUBE]ZN3KMQOUU1g[/YOUTUBE]
     
  13. Oké wist ik niet..
     
  14. morgen gaan ze de :focus2: :rock:ontluchten
     

Share This Page