Afgelopen zaterdag ging er iets kapot bij de , kon niet meer schakelen en de koppeling ratelde als ik het pedaal intrapte. Was gelukkig garantie en is ook keurig gemaakt. Ben zojuist even met de weggeweest, en wat ik merk is dat het koppelingspedaal nu heel erg licht gaat, en de koppeling onderin gelijk aangrijpt. Kun je de koppeling bij de ook nog stellen, of moet ik hier maar aan wennen. Hoor overigens morgen wat er is vervangen/gerepareerd.
dus hij is al vervangen/gerepareerd zo ja dan denk ik dat nieuwe koppeling/druklager in zit druklager is waarschijnlijk 1 met lager en koppelingcilinder in 1 de rede dat hij zo soepel gaat is dat alles nieuw is en dus geen vuil aanwezig is wat hem stroever maakt bij nieuwe koppeling zal de plaat iets dikker zijn hierdoor zal de koppeling anders aangrijpen je zegt dat je pedaal maar net iets omhoog moet houden om gekoppelt te worden ik kijk net andersom als ik pedaal intrap mag hij niet te snel ontkoppelt worden maar ongeveer als ik op 50% zit moet hij eigenlijk 100% ontkoppelt worden in dit geval is het denk ik bij jouw 90% intrappen voor de 100% ontkoppelt is, gevoelsmatig als dit zo is moet je dus de pedaal te ver intrappen voordat hij vrijkomt dit kan normaal zijn maar kan ook teken zijn dat er nog lucht in je hydraulische deel zit waardoor je eerst ook lucht samen perst nu zal het goed zijn maar wanneer er een beetje vuil is of koppeling iets afslaat dan zal het pedaal nog verder zakken met oppakken en dus erger worden ik kan dit niet zo direct zeggen of bij jouw het goed is of niet , dat zal ik toch zelf moeten voelen maar zo uit verhaal zeg/denk ik dat hij niet goed ontlucht is. tenminste dat verdient toch even de aandacht om te vragen of pedaal goed zo is, als hun het zeggen dan kun je verder rijden,
Wat ik vanavond merkte is dat toen ik de auto startte, en hem in z'n 1 wilde zetten dit lastig ging, nadat ik het pedaal een aantal maal ingetrapt had, ging dit wel beter
wel als je hem 2e hands hebt gekocht met bijv. bovag garantie voor zover ik weet heeft alleen de 1.8 tdci met dubbelmassa vliegwiel een zelfcorrigerende koppeling de "vaste" vliegwiel setjes van Valeo hebben geen zelfstellend mechanisme... dit zal bij de 1.6i (benzine) niet anders zijn
Garantie geldt echter niet op slijtage delen. In dit geval is er blijkbaar iets echt kapot gegaan waardoor schakelen ineens niet meer mogelijk was. Wat dan vaak gebeurt is dat een dealer de kosten van de koppeling als onderdeel van de klant verlangt, maar de arbeid vergoed. Immers wordt je er zelf ook beter van, je krijgt een nieuwe koppeling.
@micheal0212 het kan kloppen dat de 1.8tdci een zelfstellende koppeling heeft dan heeft de koppeling waarschijlijk een koppelingskabel echter heeft elke auto met hydraulische koppeling deze functie ook als je koppeling minder wordt, zal de hoeveelheid remvloeistof in je hydraulisch systeem verhogen waardoor de koppeling wel zwaarder aanvoelt maar het gevoel eigenlijk hetzelfde blijft in dit geval is het zeker ff teruggaan en laten kijken en het hydraulisch systeem goed laten ontluchten dus met de koppeling oppompen en dan kraan open zetten dus niet met remvloeistofapparaat maar op de oude manier, is de enige goeie manier vindt ik persoonlijk
de 1.8tdci heeft net als elke focus een hydraulische koppeling, maar in de koppeling zelf zit een mechanisme dat zichzelf stelt. de vaste kitjes van valeo hebben dat niet, en zijn daarom niet zelfstellend
Bij mijn weten stelt het systeem zich door via het compensatiegaatje in de koppelingsbedieningscilinder de hydraulische vloeistof aan te vullen als het druklager verder uit moet gaan.. Dat is dus niet verandert op het moment dat je een valeo kit monteert toch? Wat kan er zelfstellend aan een koppelingsplaat zijn?
Inderdaad, door het hydraulische systeem wordt de koppeling automatisch gesteld. Maar de focus 1 diesel heeft ook nog een extra zelfstellend systeem genaamd SAC (Self Adjusting Clutch). In de drukgroep zit een aantal veren en stelringen. Deze compenseren op de drukgroep voor slijtage. Voordeel hiervan is dat de pedaaldruk altijd hetzelfde blijft. Bij een versleten koppeling is de slag die de drukgroep moet maken vaak groter, waardoor je het pedaal wat zwaarder aan gaat voelen. Dus als je bijvoorbeeld een valeo 4p kitje gemonteerd hebt heb je nog wel het zelfstellende mechanisme van de hydrauliek, maar niet meer het SAC mechanisme. [YOUTUBE]ZN3KMQOUU1g[/YOUTUBE]