1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling werkt soms niet, soms wel.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door WalkerOfTheDay, 26 feb 2024.

  1. Disclaimer: ik weet nagenoeg niks van autotechniek :oops:

    Aanvulling, het gaat om een Ford Focus Ecoboost 1.0 uit 2017.


    Soms als ik de koppeling intrap, dan is hij helemaal zacht en kan ik niet schakelen.
    Als ik dan de koppeling een paar keer intrap dan werkt hij weer normaal, en is hij ook
    weer op druk. Soms moet ik de motor dan uitzetten, een paar keer pompen en dan werkt
    het weer.

    Als ik vanuit stilstand wegrij dan pakt de koppeling gelijk goed, zonder te slippen of iets dergelijks.
    Kan er ergens lucht in het systeem zitten of een hydraulisch pompje stuk zijn of zoiets ?

    Soms hebben we de hele dag geen last, en soms meerdere keren per dag. Dus dan zou je toch
    denken dat de koppelingsplaten niet versleten zijn ? Dan zou het toch constant niet moeten werken ?

    Hebben jullie hier ervaring mee ? Voordat de garage mij een compleet nieuwe koppelingsset aansmeert terwijl er bijvoorbeeld gewoon lucht in het systeem zit :).

    Edit
    Ik heb in november nieuwe remblokken gekregen, kan het ontluchten daarvan ook verband houden met lucht in het koppelingssysteem ?
     
  2. Ten eerste welkom op het forum.
    Lucht in de vloeistof zou je ook moeten merken bij het remmen en lijkt me sterk. versleten koppelingsplaten gaat je koppeling slippen dus je geeft gas maar gaat te traag vooruit. Meestal ruik je dat ook.
    hoogstwaarschijnlijk is je druk lager het aan het begeven. Dat zorgt dat je pedaal niet meer reageert of gewoon ingedrukt blijft staan.
     
    WalkerOfTheDay vindt dit leuk.
  3. Thanks !


    Bedankt voor je snelle antwoord. De koppeling slipt totaal niet. Ik hoef de koppeling amper op te laten komen en hij 'pakt' al.

    De reden dat ik over lucht begon omdat ik dit las, en met name de tekst:

    Hydraulische koppelingssystemen werken doorgaans op remvloeistof. Omdat remvloeistof hygroscopisch is en zich naar verloop van tijd mengt met water, verandert het kookpunt van de vloeistof. In extreme gevallen kan dit betekenen dat er bij hoge temperaturen dampbellen in de nemercilinder ontstaan. Deze bellen kunnen voor problemen bij het ontkoppelen zorgen. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk dat de vloeistof om de twee à drie jaar vervangen wordt. Het onderhoud aan een hydraulisch bedieningssysteem bestaat normaal gesproken alleen maar uit het wisselen van de vloeistof. Tegenwoordig zijn veel autobedrijven in het bezit van een apparaat om het systeem te vullen en te ontluchten. Op die manier kan het vervangen van de remvloeistof schoon en snel gebeuren. Bij het ontluchten van het systeem kan zich echter het volgende probleem voordoen: het systeem met hydraulisch druklager kan niet volledig ontlucht worden met het ontluchtingstoestel voor de remmen.

    Mijn remblokken zijn in november vervangen dus dacht (hoop) ik dat het hier mee te maken kan hebben.
     
  4. Zou lucht kunnen zijn rem en kopp zijn twee aparte systemen alleen delen ze een reservoir.
     
    WalkerOfTheDay vindt dit leuk.
  5. Ik heb de garage een mail gestuurd met de symptomen, en zei geven inderdaad ook aan dat de druklager kapot zal zijn.
    Ze hebben nu vakantie, dus ik zal kijken of ik volgende week een afspraak kan maken.

    Hebben jullie een idee aan welke kosten ik ongeveer moet denken ?
     
  6. Druk lager zal rond de 1000€ zijn. Ik was meer kwijt maar koppeling is toen ook meteen gedaan. Controleer eens je remvloeistof reservoir hoeveel vloeistof erin zit
     
  7. Holy moley! €1000,- ? Wat een bedrag zeg pfff.

    Maar ja. Wat moet dat moet.,
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. 1000 euro voor een druklager? Bedoel je 100? En ik zou altijd de hele set laten vervangen de kosten zitten in de arbeid. Het monteren van een koppeling met druklager is misschien 30 minuten extra werk als alles al open ligt voor het lager
     
  9. Was bij mijn cmax met 1.6 duratec motor en niet bij mijn huidige focus. Even vergeten te melden
     
  10. Morgen gaat de auto naar de garage. Ze gaven ook nog aan dat het eventueel iets met de koppelingsgever zou kunnen zijn.
    Ik hoop het laatste :)

    Ik heb een kennis met dezelfde auto en die heeft ook soortgelijke problemen gehad en die heeft toen de veer van het pedaal
    ingespoten met WD40, en geen last weer gehad. Ik heb dat gisteravond ook gedaan en een stuk gereden, en vanochtend
    weer en tot nu toe geen problemen, maar het lijkt me sterk dat het nu opgelost kan zijn eigenlijk.

    Toen ik mijn straat weer inreed begon ineens het olielampje rood te knipperen. Dat kan er ook nog wel bij.
    Ik ga proberen (met hulp van mijn schoonvader) eerst de olie + oliefilter te vervangen in de hoop dat dit het probleem oplost.
    Er zit nog voldoende olie in, dus dat is niet het probleem.
     
  11. Hoeveel km heeft de auto gereden en is de geschiedenis bekend want een olielampje bij een 1.0 kan ook zijn dat de oliepompriem aan het oplossen is.
     
  12. 113000 km. Heb wel een boekje waar stempels instaan, maar daarin staat niet wat er gedaan is.
    Ik weet dat het een ex-lease is dus ik ga ervan uit dat hij destijds al zijn beurten wel gehad heeft.

    Ik heb zelf de olie nog nooit ververst en ik rij er nu 3 jaar in dus het wordt wel tijd denk ik.
     
  13. Daar ga je al dat moet elk jaar en vooral met de juiste 5w20 speciaal voor de 1.0 ecoboost.
     
  14. Ja precies, stom van mij. Ik heb 5 L Castrol 5-W 20 Magnatec in bestelling + een oliefilter.
    Zou ik ook gelijk een luchtfilter erbij doen ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Elke olie kan als het maar deze specificaties heeft.
    WSS-M2C948-B-
     
    WalkerOfTheDay vindt dit leuk.
  16. Als je in die drie jaar geen onderhoud gedaan hebt lijkt me dat je alle filters wel moet vervangen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Het viel me vanochtend toevallig op datikn start/stop ook niet werkte.

    Toen kwam ik toevallig dit tegen op dit forum.

    Lijkt wel verband te houden dus.

    Edit
    Sorry voor de kleine schermafbeelding snap niet hoe dat kan
    [​IMG]
     
  18. Je kunt de post quoten en dan àlles selecteren en hier plaatsen
     
  19. #19 WalkerOfTheDay, 27 feb 2024
    Laatst bewerkt: 27 feb 2024
    Het viel me vanochtend toevallig op dat mijn start/stop ook niet werkte.

    Toen kwam ik toevallig dit tegen op dit forum.

     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. en zo komen we weer uit op druk lager. Even tip: elke 10000 of elk jaar, wat het eerst komt, olie verversen voor de juiste olie. Is enorm belangrijk bij deze motoren en dat niet aanhouden is de meest voorkomende reden van motor problemen tot en met compleet vastgelopen blok aan toe. Onderhoud is cruciaal.
     
    Torxbit, gerardTDCI en WalkerOfTheDay vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina