1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

koppeling wel of niet versleten?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door evdv28, 24 apr 2014.

  1. Heb bijna een jaar een Focus Wagon 1.6 benzine bouwjaar eind 2007.
    Gekocht bij een Ford dealer. KM stand op dit moment 133000.
    Bij aankoop heb ik tegen de verkoper gezegd dat de koppeling heel laat pas oppakte maar volgens hem was de koppeling nog prima in orde...

    Nu 10000 km verder wordt het laat oppakken van de koppeling alleen maar erger, bij koud weer gaat de auto bij het wegrijden in zn 1e versnelling een soort van "schokkend" weg.
    Is de motor warm dan rijdt ie niet schokkend meer weg maar blijft erg laat oppakken.

    Na hier wat gelezen te hebben over de koppeling proef (in zn 5e versnelling met 80 km/uur vol gas geven en indien de toeren harder oplopen dan de snelheid dan zijn de platen versleten) heb ik deze test verschillende keren uitgevoerd maar de snelheid loopt keurig op met het toerental.

    Zijn de koppelingsplaten nu wel of niet versleten en zo nee, kan de stand van het laat oppakken niet "gesteld" worden wellicht?

    Alvast bedankt voor jullie input!
     
  2. Koppeling kan je volgens mij niet stellen. Als hij niet slipt dan gewoon door rijden.
     
  3. Misschien is hij wel niet stuk stuk, maar wel dusdanig stuk dat hij 'slecht' rijdt.
    Focus van m'n ouders had ook zoiets. Daar waren na een nieuwe koppeling de klachten over.
     
  4. Nieuwe koppelingsset (plaat/drukgroep en hydraulische druklager) gaat aardig in de papieren lopen, heb eens wat rondgevraagd.
    De Ford dealer rekent 885,- voor een koppelingsset vervangen en daarnaast nog 141,- voor een hulpkoppelingscilinder (geen idee wat dit doet en of dit vervangen zou moeten worden...) dus dat maakt 1024.- Euris..
    Budgetservice.nl auto rekent 735.- voor de koppelingsset en een Bovag auto bedrijf hier in de buurt rekent hiervoor tussen de 825.- en 850.-
    Wat een geld.....:shock:
    Verder hoor ik dat het beter zou zijn om met het vervangen van de koppelingsset gelijk het "vliegwiel" te vervangen....tuurlijk...kost ongeveer rond de 450,- extra.. maar is dit nodig?
     
  5. #5 dutchguy, 24 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2014
    Voor heel wat minder kan je bij mij terecht. Voor info kan je een pb sturen.

    Vliegwiel is geen dmv bij een 1.6 en hoeft dus niet vervangen te worden.
    Druklager wel.

    Maar dat schokkend wegrijden bij koud weer kan natuurlijk ook wat anders zijn.
    Laat er eens een ervaren monteur naar kijken.
     
  6. #6 JW, 24 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2014
    De 1.6 Duratec benzinemotor heeft een vast vliegwiel welke nagenoeg niet aan slijtage onderhevig is. Normaal gesproken wordt een vast vliegwiel nooit vervangen.

    Een dubbelmassa vliegwiel (welke bestaat uit 2 delen welke door veren of vet van elkaar zijn gescheiden) is wel aan slijtage onderhevig. Bij een dubbelmassa vliegwiel komt het nog weleens voor dat het vliegwiel defect gaat en vervangen dient te worden.



    Als het alleen bij koud weer is verwacht ik niet dat dit aan de koppeling ligt. Wanneer de koppeling slecht zou zijn zou dit onder alle weersomstandigheden te merken moeten zijn. Dat het pedaal vrij hoog zit is vaak normaal en dit heeft niets met een versleten koppeling te maken. De Focus heeft een hydraulisch bediende zelfstellende koppeling. Hieraan is handmatig niets af te stellen.
     
  7. Toch wel erg goed dat dit forum er is hoor want ik zou zomaar dat vliegwiel hebben laten vervangen, bedankt!
    Wat doet die hulpkoppelingscilinder eigenlijk en waarom zet de Ford dealer dit als extra op de offerte?
    Binnenkort heeft de auto een beurt bij de dealer waar ik de auto gekocht heb dus vraag gelijk wel even wat hun denken van dat "schokkend" wegrijden bij een koude motor en koud weer buiten. (momenteel met deze temperaturen buiten doet is dat s,ochtends niet)
    @dutchguy: ik heb hele goede verhalen over je gelezen dus mocht de koppeling vervangen moeten worden dan hou ik dit zeker in gedachte, alvast bedankt voor het aanbod!
     
  8. Lars het is een IB-5 bak hè. :grin:
     
  9. Waarom zou je hem al gaan vervangen als hij nog doet wat hij hoort te doen? Mijn koppeling had ik compleet vervangen daar hij heel zwaar ging en slecht in zijn 5 als ik reed. De koppeling zag er nog als nieuw uit maar ik had al een nieuwe gekocht en deze gaat heerlijk licht. Koppeling vervangen is altijd al duur geweest en vrij lastig op straat zelf te doen (spreek uit ervaring)
     
  10. @ Silver Baron: en wat zegt een IB-5 bak?
    @ Don: hij doet idd wat ie moet doen maar t hele late oppakken van de koppeling begint mij mateloos te irriteren en soms schiet de auto weg omdat ik dan zelf de koppeling te snel op laat komen door het late oppakken en verder...als ik de koppeling zelf ga vervangen dan weet ik 100% zeker dat de auto nooit meer rijdt...:schater:
     
  11. Dat is een dingetje tussen mij en Lars. Soort insiders humor. :mrgreen:
    Met de IB-5 zelf is niks mis.
     
  12. Beste Evdv dan moet je het niet gaan doen . Ik ben ooit gewoon met slopers begonnen en heb mezelf met hulp van forums heel wat aangeleerd. Het is zeker de moeite waard want bij mij was dus de bak defect en dus de koppeling welke erg zwaar ging en waar ik me ook aan dood ergerde. Het was de auto niet waard om te laten herstellen en dus deed ik deze ook weer zelf ook omdat ik het leuk vind al is op straat liggen soms niet echt comfortabel. Maar je ziet het de experts schieten je te hulp dus dat gaat helemaal goed komen. Toch geloof me of niet is het een zaak van gewoon doen en er van uit gaan dat het gewoon gaat lukken
     
  13.  
  14. Dat is absoluut waar!
    Fijn forum dit.
    Mbt de onderdelen: kan ik beter een Luk of een Valeo koppelingsset inc druklager bestellen voor een IB-5 bak mocht het zover komen.
    Qua prijs niet zoveel verschil, de Luk komt op een 256.- euro en de Valeo op 271.-
     
  15. #15 Kurt, 9 mrt 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2024
    Hallo met Kurt, nieuwe lid.
    @dutchguy Kan je mij helpen met een Mondeo 2011? 2.0 tdci 115pk. Dank je wel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina