1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ictinc, 3 jul 2016.

  1. Hoi allemaal,

    dit is m'n eerste post op dit forum aangezien ik sinds slechts een week eigenaar ben van mijn eerste Ford Focus 1.6 wagon uit 2001.

    De auto heeft 199.900 op de teller, dus dat valt reuze mee.
    Nu heb ik het idee dat mijn versnellingsbak op het punt staat het te begeven. Wat testjes gedaan, maar de uitkomst is onduidelijk.

    Koppeling op laten komen in z'n 3 of 4 met de handrem erop en de motor valt in beide versnellingen uit.

    +/- 50 rijden in z'n 3 of 4 en ineens vol gas geven resulteert in het oplopen van het toerental en niet evenredig de versnelling van de auto.

    Voor de zekerheid lijkt het mij dan toch het beste de koppeling te vervangen.
    Nu ben ik op zoek gegaan naar de onderdelen hiervoor en vond o.a. dit setje;
    https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/koppelingsset/ford/focus-stationwagen-dnw-bouwjaar-1999-02-2007-12/c843-606-15233/koppelingsset/p410304.html

    Op basis van m'n kenteken zou, volgens winparts, dit setje goed moeten zijn voor mijn auto echter staat in de beschrijving dat het voor auto vanaf 2003/11 is.
    Mijn vraag is dan ook, gaat dit setje passen? Of moet ik toch een andere set hebben?
    Ook zou ik graag willen weten of het gangbaar is om naast de koppelingsplaat, koppelingdrukplaat en koppelingsdruklager direct ook andere onderdelen mee te nemen?
    En misschien een domme vraag maar kan mijn antwoord nergens vinden. Ik lees vaak dat met de koppeling het aan te raden is het vliegwiel te vervangen. Echter op basis van m'n kenteken vind ik bij de meeste sites geen vliegwiel voor mijn auto. Heeft deze er geen een of heeft iemand misschien een onderdeel nummer of site waar ik er 1 kan vinden?

    Alvast bedankt allemaal.

    Mvg,
    Ronald
     
  2. inderdaad koppeling, drukgroep en druklager (hulpcilinder) vliegwiel niet.

    Kijk eens op mister-auto.nl die is overzichtelijk qua bouwdatum
     
  3. als het toerental idd oploopt en de auto versnelt niet evenredig is idd de koppeling versleten en moet je drukgroep/plaat en hydraulisch druklager vervangen,verder hoef je niets te vervangen,alleen is het aan te raden om de aandrijfaskeeringen te vervangen omdat het vaak gebeurt dat als je de aandrijfassen de en monteerd even later de keering gaat zweten/lekken.

    het vliegwiel dat jij hebt is een vast vliegwiel en hoef je niet te vervangen,maar controleer wel even of hij nog in goede staat is,als de koppeling al lange tijd heeft geslipt kan er slijtage optreden op het vliegwiel of overmatig warm zijn geweest,je ziet dit aan de blauwe gloed op het vliegwiel,zowieso voor je de nieuwe koppeling monteerd even het vliegwiel reinigen en een schuurpapiertje erover heen halen.

    Let wel op of de onderdelen die je koopt goed zijn,niets zo vervelend als een bak gedemonteerd hebben en een koppling die niet past..die 220 en 17 tanden klopt wel.


    Artikelnummer 834009
    Verkort nummer
    Omschrijving KOP.SET+LAGER
    Opmerking artikel ø220mm 17t incl hydr.lager
    -10/03
    Merk VALEO
    Systeem
    PopKode 10

    Prijs Br. € 160,10

    dit vond ik trouwens op de site van onze externe leverancier.

    succes met de koppeling!
     
  4. Iedereen bedankt voor de reacties, dit heeft mij iig weer een stuk verder geholpen. Binnenkort even de onderdelen bestellen en dan op m'n gemak aan de slag in de "doe het zelf" garage.
     
  5. Tip; 1 vd assen zit vast met een soort van spie. Die trek je dus niet zo uit de bak weg. Je kan deze as van binnenuit met een lange pen (draadeind) of grote platte schroevendraaier lostikken.
     
  6. Top, bedankt voor de info. Dat soort tips zijn altijd goed om te hebben, met een standaard handleiding kom je vaak maar zover.
    Ik zie in je draadje dat je al behoorlijk wat aanpassingen aan de jouwe hebt gemaakt. Ik hoop dat ik zover met die van mij ook kom. Voorlopig is ie nog helemaal standaard.
     
  7. Bestel ook gelijk bak olie
     
  8. Die tip van Marco was een vandde beste welke ik kon krijgen toen ik zo,n bewuste as er dus niet uit kreeg.
    Ook degene die me de bak leverde had hem er niet uitgekregen aan de beschadigingen te zien en dat terwijl het dus inderdaad zo makkelijk kan.
    Hetzelfde geldt een beetje voor de krukas poelie bout, soms gewoon niet los te krijgen maar met een lange sleutel er op en dan (zonder ontsteking en met gelichte nokkenassen) even starten en klap de bout gaat ALTIJD los.
     
  9. Top, ontzettend bedankt. Echter, na het lezen van wat manuals, heb ik toch moeten besluiten dit te laten doen. Ik blijk niet over het juiste gereedschap te beschikken.
    Jammer, want hierdoor wordt het een stuk duurder. Daarnaast leek het mij best een leuk klusje.
    Mocht iemand meneer B. Haas kennen of ben jij hem, woonachtig in de omgeving Den Haag, ervaring hebben hiermee en zin hebben om dit te doen (tegen vergoeding) en het niet erg vinden dat ik mee help/assisteer, stuur mij dan een PM.
    Ik betaal liever iemand van het forum hiervoor dan aan een garage met monteurs waarvan je nooit helemaal zeker of ze wel alles doen wat ze beloven..:)
     
  10. Ik weet niet hoe het zit met een Fase:1 van Model:1, maar bij een Fase:2 versnellingsbak zitten de aandrijfassen vast met een soort veerklemring als borging, de assen kun je er gewoon (nou ja wel moeilijk soms hoor) uitdrukken met een stevige bandenlichter of het speciale demontage gereedschap van Ford, heb ik ooit op het werk gemaakt van een halve veerspanner en die dan gelast met aan het einde een T stuk zodat je er tegen aan kunt slaan als het met de zware metalen schijfbus niet lukt, gaat soms erg zwaar vind ik!

    Groet!
     

  11. Ervaring leert dat je bij een Focus I fase I en II (zelfde bakken = IB-5) er moeilijk met een breekijzer tussen komt en de kans op beschadigen erg groot is.
    Van binnenuit een grote platte schroevendraaier tegen de as zetten en dan voorzichtig tikken is de makkelijkste en veiligste manier. Kost echt niet veel kracht om op deze manier de as eruit te tikken. En verder heb je niet echt speciaal gereedschap nodig, misschien alleen een spanner voor je drukgroep. En uiteraard een momentsleutel. Verder goeie ratelset, flinke armen om te tillen of een transmissiekrik.
     
  12. En een stukje gereedschap om de koppeling te centreren tov de drukgroep, anders krijg je de bak er niet/lastig op.
     

Deel Deze Pagina