Koppeling kraakt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sarah, 28 nov 2008.

  1. Hallo iedereen,

    Ik rijd met een ford focus 2.0tdci van 2002.
    Sinds een tijdje kraakt de koppeling als ik ze induw. Dus bij het schakelen, maar ook als ik bijvoorbeeld aan rode lichten sta en ze ingeduwd houd.
    Soms merk ik er niets van, daarom dat ik een garage bezoekje uitgesteld heb. Maar nu de laatste week is het elke rit.
    wat kan dit zijn? (als jullie meer info nodig hebben, laat maar weten)
     
  2. Een 2.0 tdci uit 2002?? Die bestaat niet zover ik weet, in 2002 was er alleen de 1.8 tdci en voor de rest tddi's, overigens ook allemaal 1.8. Maar er kunnen meerdere oorzaken zijn.
    -Platen niet meer wat ze waren.
    -Vliegwiel niet goed meer (als je echt een 2.0 tdci hebt zou dat goed kunnen)
    -koppeling moet gesmeerd worden
     
  3. Kan idd dat het een 1.8 is. Vroeg het aan mijne vent, maar denk dat hij maar ne gok deed :lol:

    En als het 1 van die oorzaken zijn, is dat dan een hoog kostenplaatje?
    ik vreesde eigenlijk al voor een kapotte koppeling. Iemand een idee wat ik hiervoor zou moeten neertellen? (als het dat ook effectief zou zijn)
     
  4. Start de auto laat de koppeling een beetje opkomen. Hoor je gerammel uit de versnellingsbak komen. Is het bijna zeker je drukgroep of het vliegwiel. Dit is idd een dure ingreep, als je het laat doen ook gelijk de platen laten vervangen die kosten niet heel veel het openhalen van de bak is vooral duur (arbeidsloon).
    De prijs ligt ook aan wat voor vliegwiel erin zit bij de 1.8 weet ik dat niet (misschien iemand anders) maar dit is ook van invloed op de prijs. Een dualmass vliegwiel is al 700 euro kostprijs, er zijn ook vervangende hiervoor die vast zijn en niet dual dan heb je minder snel last van een kapot vliegwiel.
    Prijs weet ik niet maar denk aan 600 tot 900 euro indien vliegwiel nog meer. Het heeft natuurlijk zin, want je hebt weer een hele nieuwe koppeling.
     
  5. Heb er daarnet eens op gelet. Het gerammel is vooral bij het terugschakelen en bij het volledig induwen. Als ik aan de rode lichten stond liet ik de koppeling wat omhoog komen en dan rammelde het niet meer.
    Ik ga straks mijn vriend toch maar naar de garage sturen ermee.
     
  6. Vooral bij warm weer wil het koppelingspedaal zelf nog wel eens kraken.
     
  7. Het is dus het vliegwiel. Vrijdag mogen we hem binnenbrengen.
    De kosten zijn geschat op 900euro (werkuren niet inbegrepen)
    Een dikke tegenvaller
     
  8. Dat is vervelend. Maar als het goed wordt gemaakt hoef je hem bij normaal gebruik nooit meer te vervangen waarschijnlijk. Problemen met dualmass vliegwielen zeker de eerste generaties die jij hebt komen veel voor. Ook bij vw etc je kan ook eentje nemen die niet dual is, de auto koppelt dan iets minder soepel maar kost maar de helft en doorgaans ook nog sterker. Hoeveel km heeft de auto gereden? Platen vervangen ze ook gelijk?
     
  9. de auto heeft 65000km. wij hebben er nog maar 20000mee gereden.
    Die platen, daar moeten we voor bellen, hij was er vergeten naar te vragen.
     
  10. Wel weinig km voor een diesel. Rijd wel zo nu en dan lange afstanden anders krijg je ook andere problemen. Zoals verstoppingen etc, voor kortere afstanden (minder dan 20 km) is een benzine geschikter.

    Begrijp niet hoe een vliegwiel dan al kapot is.... Eigenlijk zou het een auto leven mee moeten gaan.
     
  11. Eigenlijk doe ik er wel vrij lange afstanden mee, elke zondag. Maar voor de rest dus niet.


    Hoe kan een vliegwiel eigenlijk stuk gaan? Kan dat ook liggen aan een verkeerde rijstijl?
     
  12. Zou wel even afspraken maken met de garage hierover. Zou niet de eerste keer zijn dat het dubbelmassa vliegwiel als schuldige wordt aangewezen en het uiteindelijk toch iets anders blijkt te zijn.
     
  13. Hey Sarah,

    Volgens mij heb ik een soortgelijk probleem als jij...

    Als ik mijn kopplingspedaal helemaal omhoog heb staat (in z'n vrij en koppeling los) dan ratelt er iets links onderin (vanaf bestuurder gezien). Mijn focus staat nu bij de garage. Morgen gaat er een specialist (lees versnellingsbakken- / motorreviseur) naar kijken / luisteren. Morgen weet ik waarschijnlijk meer.

    De monteur dacht vooralsnog aan een haperende versnellingsbak. Maar we zullen zien. Zijn altijd dure geintjes van de weggestopte en ingebouwde onderdelen.....

    Groet,

    Danny
     
  14. Na 3 weken hebben we onze auto eindelijk terug...en ook de rekening: 1750euro :shock:

    Ik ben er ni goed van :?
     
  15. Zou eerst toch 900 Euro zijn? Wat hebben ze er nog meer aan gedaan?
     
  16. wow wat hebben ze er in hemelsnaam mee gedaan dan?
     
  17. Ik hoor een echo :?
     

  18. 3 weken?? Zou toch in 1 a 2 dagen klaar moeten zijn. Wat hebben ze dan allemaal vervangen :P 1750 euro voor een vliegwiel is ook wel erg veel. Ik hoop dat je er nu weer heel lang probleemloos mee kan rijden.
     
  19. Die 900euro zou zonder de werkuren geweest zijn. Op het briefje met het bedrag stond enkel: vliegwiel
    Maar volgens mijn vriend hebben ze ook nog iets gezegd van een as
    Als ik de rekening ga betalen, ga ik er toch eens achter vragen, want ik had echt niet verwacht dat het zo duur zou zijn.
     

Deel Deze Pagina