1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppakking / warmlopen 1.6 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jis, 12 apr 2019.

  1. Bijna twee weken geleden een Ford Focus 1.6 Ecoboost aangeschaft. Na de betaling/aankoop hebben wij als koper nog eens onder de motorkap gekeken, waarbij wij zagen dat het koelvloeistofpeil zeer laag stond.
    Koelvloeistof is bijgevuld door de aanwezige verkoper van het autobedrijf en zag daar niet direct gevaar in.

    Ook na het bijvullen liep de koelvloeistof zeer snel leeg.
    Daarop een afspraak gemaakt met de monteur om de lekkage te verhelpen. Ook hebben wij de auto stil gezet op advies van de monteur om eventuele schade te voorkomen.

    Diagnose bleek dat er nog vóór de aankoop een warmloper in de motor heeft plaatsgevonden. De vorige eigenaar heeft de auto snel ingeruild om onder de kosten uit te komen, hij/zij was hier zeker van op de hoogte. Hoogstwaarschijnlijk het retourslangetje welke is gesprongen, deze is wel vervangen. Ook zat ik te denken aan misschien slechte tuning?

    Dit gebrek aan de motor is moeilijk te herkennen aan de buitenkant, net als bij de testrit waarbij geen vreemde geluiden, witte rook o.i.d. aanwezig waren.
    Ook het beruchte koelvloeistofslangetje, welke bekend staat dat deze kan scheuren was vervangen.
    De auto reed als wat je kunt verwachten van een auto van deze leeftijd, kilometerstand en prijs.

    Nu wordt de auto onder conformiteitgarantie (geen BOVAG garantie gekocht bij aankoop) gerepareerd. Mijn eigen monteur zei dat er beter een ander motorblok in kan ipv cilinderkop revisie om ellende on de toekomst te voorkomen. Het bedrijf denkt dat revisie voldoende zou zijn.

    De auto teruggereden naar het bedrijf (zo'n 80km rijden), bij deze rit is er een aantal liter koelvloeistof door het motorblok gegaan. Een volle tank koelvloeistof was na 30km helemal leeg. Goed opletten dus dat de motor niet te warm zou worden. Zelfs de uitlaatgassen roken zoet door de koelvloeistof.

    Een flinke lek in de koppakking, zou door dergelijk gebrek een andere cilinderkop voldoende zijn of beter een compleet ander motorblok? Zou ook door het warmlopen andere onderdelen zoals de turbo zijn aangetast?

    Verlvelende ervaring om zo te beginnen met zo'n gave auto.
     
  2. Tja de auto kan er eigenlijk niks aan doen.
    Ford heeft voor de 1.6 EcoBoost een terugroepactie uitstaan om dit soort zaken te voorkomen. De vorige eigenaar is blijkbaar een lakse asociale eigenaar geweest.

    Aan de andere kant is het auto kopen one on one. Op zijn minst bekijk je zelf de vloeistoffen voordat je gaat proefrijden.

    De kans is best groot dat er meer schade is ontstaan doordat er te lang met een warme motor is rondgereden. Je kan de kop laten vlakken met de afspraak dat wanneer de auto nog steeds niet goed is of binnen afzienbare tijd wederom koelvloeistof drinkt, er alsnog een andere motor in komt.

    Andere optie is dat de handelaar je het geld teruggeeft of een vergelijkbare wagen voor hetzelfde geld regelt.
     
  3. zeer vervellend dit verhaal, maar zoals ik lees wordt het al goed opgevangen en wordt de wagen onder garantie gemaakt.
    op dit moment is er geen rede tot vervanging van de motor.
    lekke koppakking is geen directe rede tot vervanging van het blok. als na rivisie blijkt dat het nog niet goed is, dan zal de kans er wel zijn voor andere blok.
    dat is alleen hun gevaar die ze hebben.

    als ik kijk in de tijd dat ik sleutelde aan zulke auto's hebben we ook warmlopers gehad. waar na koppakking vervangen te hebben auto weer goed was.

    in jouw geval zijn er zat dingen die van te voren gedaan kunnen worden.
    - cilinderlektest doen (komt er lucht uit koelvloeistof reservoir weet je dat de cilinder lekt, dus koppakking ligt er tussen uit.)
    - compressie test
    - als kop er af is, moet er gekeken worden of zowel de kop als blok vlak zijn.
    - voor de terugroepactie 17s09 daar stond bij volgens mij. "bij olielekkage achter op het blok dient koppakking vervangen te worden"

    kijk even of bij jouw auto tussen de motor en de koelvloeistofreservoir
    daar moet een slang met een recht opstekende plastic zitten, daaronder moet een stekker zitten.
    heb je dit dan zal actie 17s09 gedaan zijn. heb je dit niet kijk even op ovi.rdw.nl of daar bij terugroepactie een actie open staat.
    zo nee dan doorgeven dat mogelijk deze actie niet is gedaan of goed uitgevoerd. dat ze contact met ford dealer maken of hun deze actie nog moeten uitvoeren.
    heel stom gezegd wie weet heeft de verkopende bedrijf geluk als de actie door de dealer wordt gedaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. #4 Jis, 14 apr 2019
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
    Bedankt voor de reacties, duidelijk. Gezien de mooie uitvoering (Red, Titanium), lage km stand en de auto onder garantie wordt gerepareerd willen wij graag de auto houden. De hoop is dat er geen gevolgen zijn van het warmlopen na revisie/vervanging van de cilinderkop. De bedoeling is om de auto zo'n 10 jaar te rijden. Dat zou moeten lukken met de betrouwbaarheid van dit blok.
     
  5. #5 Jis, 28 jun 2019
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
    Uiteindelijk is de cilinderkop gereviseerd. Nadat deze gemonteerd was, bleven er problemen bestaan welke uit het onderblok kwamen. Daarop is er een revisie motor geplaatst. Kostbaar grapje, wel netjes onder garantie vervangen. Rijdt nu weer als nieuw, nieuwe distributieset, olie etc. Ook gelijk de terugroepactie uit laten voeren betreft koelvloeistofsensor.
     
    Kees37, gerardTDCI en StephenV vinden dit leuk.
  6. Mooi dat het is opgelost.
     
  7. Mooi dat het wordt opgelost. Maar waarom geen garantie genomen?
     
  8. geen garantie???
    de complete reparatie is netjes onder garantie vervangen heeft hem dus niks gekost
     
  9. Je hebt BOVAG garantie en wettelijke garantie. Voor mij was de wettelijke garantie voldoende, gezien kilometerstand, leeftijd en staat van de auto. In dit geval is de auto gemaakt onder non conformiteit garantie (wettelijke garantie).

    'Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden. '

    Met BOVAG garantie zijn (ook kleine) gebreken van de auto beter gedekt, maar in mijn omgeving heb ik genoeg mensen wie de auto goedkoop kunnen repareren. Er moet veel kapot zijn wat buiten wettelijke garantie valt wil ik het bedrag van de BOVAG overtreffen. Vandaar mijn keuze om geen BOVAG garantie te kopen voor het belachelijk hoog bedrag dat gevraagd wordt.
     
  10. aha duidelijk! hoe oud is de auto eigenlijk en hoeveel km heeft deze gereden?
     
  11. De auto had iets meer dan 80k gereden en komt uit 2012. Voor zo'n auto mag je bij normaal gebruik geen al te grote dingen verwachten, iig geen motorblok wat van binnen vernield is door een warmloper.
     
  12. had alleen gelezen dat het onder garantie is opgelost. maar zie nu dat je geen bovag garantie hebt.
    degene die bovag garantie hebben afgesloten wordt veel op de kosten van autobedrijf zelf gefixed. alleen bij grote kosten zoals nieuwe motor of dergelijke dan kloppen ze bij de bovag aan voor vergoeding.
    in dit geval heb je meer 3maanden motor/bak garantie.
    tevens het belangrijkste waarschijnlijk dat koelvloeistof probleem bij de koop is ontdekt en op papier is gezet. sommige bedrijven willen te makkelijk onder bepaalde dingen uitkomen, vandaar dat ik alleen auto wil als hij bovag garantie heeft. zelfde als sommige imac willen terwijl ze weten dat ze voor hetzelfde hardware 500euro meer kwijt zijn dan met windows. je betaalt graag voor wat meer zekerheid.
    belangrijkste is nu dat het kosteloos op hun kosten netjes opgelost is
     
  13. Klopt trucker0werner, dit is voor mij ook een leerles dat BOVAG garantie zeker de moeite waard is. Voorheen vond ik het hoge bedrag van de garantie niet waard. In het vervolg zal ik ook niet snel meer een tweedehands zonder garantie kopen.

    Het enige wat je dan nog kunt doen bij grove gebreken niet horend bij het aankoopbedrag, jaar, kilometerstand etc. is een juridische procedure starten. Dat wil je liever niet gezien de kosten en tijd. Als ik de auto van een particulier had gekocht, dan had ik pech en de kosten van de reparatie zelf moeten betalen.
     
  14. je hebt idd geluk dat bedrijf het netjes heeft opgelost
     

Deel Deze Pagina