Koelvloeistof leeg, motor slaat af en toe niet aan (1.6 2002

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bjauto, 9 jan 2009.

  1. Vorige week voor de eerste keer meegemaakt dat Focus 1.6 uit 2002 met koude motor niet wilde starten. Na enkele keren proberen zonder gas bij te geven lukte het uiteindelijk met gas bijgeven. Daarna geen probleem meer gehad. (omgevingstemperatuur net onder -4°C).

    Vanmiddag (omg temp -3°C, koude motor) hetzelfde euvel. Wat me nu opviel was dat net na het starten een geborrel uit het verwarmingssysteem te horen was.

    Thuisgekomen ruitensproeiervloeistof bijgevuld en ook andere vloeistoffen gecheckt: het reservoir van de koelvloeistof was leeg (weet niet meer of bodem nog bedekt was, niveau iig onder de MIN). Olie: ong 0.25 liter bijgevuld. Beide waren in september nog bijgevuld door garage, daarna (laatste keer weet ik niet meer exact) nog wel door mij gecheckt en waren OK

    - Kan de oorzaak van koelvloeistof-verlies gezocht worden in de kou van de afgelopen dagen?
    - Kan het een breuk zijn in bijv de waterpomp of een lekke koppakking? Met het koude weer (hier in Twente regelmatig onder de -10°C) komt er constant witte rook uit de uitlaat, ik kan dus niet checken of dit door een lekke koppakking komt... Of kan ik dit ook anders checken?
    - Hebben de 2 zaken (moeilijk starten en koelvloeistof op) met elkaar te maken? Zo ja/nee, wat kan de oorzaak van beide zaken zijn?
     
  2. Als ik dit zo hoor ben ik bang dat je koppakking kapot is (of de cilinderkop of blok gescheurd). Ik vermoed dat de koelvloeistof weglekt naar je cilinders (en dus niet naar de olie). Het geborrel wat je hoorde kan komen doordat de motor de uitlaatgassen/compressie je koelsysteem indrukt waar ook je kachel op aangesloten is en je het in het interieur hoort. Als je koelvloeistof op de zuiger krijgt (al is het er maar 1) zal de motor slecht aanslaan omdat koelvloeistof simpelweg niet ontbrand. Hij zal dan aanslaan en daarna de lekkende cilinder(s) pas meepakken. Ik denk dat je het beste het koelsysteem op druk/vacuum kan laten testen. Dan weet je meteen waar het lek zit. Ik zou er in ieder geval niet meer mee rijden. Voor je het weet heb je nog meer schade :(
     
  3. Je zou naar de garage kunnen gaan, waar ze het systeem onder druk kunnen zetten, waardoor ze dus kunnen zien of de koppakking eruit ligt. Aan de andere kant kan door het koude weer de koelvloeistof verder zakken.

    Hoe vaak gebruik je de auto? Of bijna niet? Etc. Een slechte accu kan ook startproblemen geven.
     
  4. Vind 0.25 ltr bijvullen niet echt schokken, ik verwacht eerder een luchtbel
    in het koelsysteem, dus eerst eens goed ontluchten en bijvullen, en dan
    weer in de gaten houden.
    Startprobleem kan eigenlijks van alles zijn, kan het niet direct linken
    naar het koelvloeistof verlies.
     
  5. Auto wordt dagelijks ('s morgens 20 km, 's middags idem dito) gebruikt. Eerste keer slecht starten 1 lange rit gemaakt (ong. 200 km), daarna heeft de auto 4 dagen stil gestaan (in de kou), met slecht starten als eerste punt.

    Heb afspraak voor maandag as bij Ford dealer. Laat nog weten. Hoop niet de koppakking...
     
  6. Bij mij was het thermostaathuis kapot en daardoor lekte de vloeistof er bij mij uit....
     
  7. Re: Koelvloeistof leeg, motor slaat af en toe niet aan (1.6

    Je kunt het ruiken. Als je koppakking lek is en er dus koelvloeistof mee de uitlaat uit gaat, ruiken de uitlaatgassen zoet. (geen geintje)
     
  8. Re: Koelvloeistof leeg, motor slaat af en toe niet aan (1.6

    Vanmorgen naar de dealer geweest. Hebben hele systeem nagekeken, computer uitgelezen, geroken: geen lek van het koelsvloeistof-systeem gevonden.

    Het startprobleem zou kunnen worden veroorzaakt door de stappenmotor. Deze hebben ze gereindigd.

    Koelvloeistof is bijgevuld tot 'VOL'. Moet het de komende tijd in de gaten houden.

    I'll keep you informed.
     
  9. Re: Koelvloeistof leeg, motor slaat af en toe niet aan (1.6

    Je bedoelt dat je auto naar soep gaat ruiken. :roll: Ik ken dat, deed mijn Escortje ook had de kachelradiateur toen lek. 8) Was net of ik in een kom met maggie reed. :twisted: :wink:
     
  10. Nee, ik bedoel echt de uitlaatgassen, die ruiken dan zoet.
     
  11. hoe dan ook: het is een gesloten systeem. dat mag niet lekken, dus als ze al eerder hebben bijgevuld en nu weer, dan is dat niet goed.

    Thermostaathuis wat Sietze zegt heb ik ook gehad. Sietze heeft een benzine en ik een diesel dus bij beide komt dat voor.

    Dan moet je wel roze vloeistof op je motorblok hebben zitten...
     
  12. Net even gecheckt: koelvloestof staat net boven het min-niveau :( .

    Van de week maar eens een afspraak maken om naar een evt lekkage te laten zoeken.

    Met starten heb ik geen problemen meer. Oplossing was (dus?) het reinigen van de stappenmotor.
     
  13. Leg maar eens een stukje papier/karton links (als voor de auto staat dus bijrijderskant)onder de auto ter hoogte van de dynamo...

    Daar vlakbij zit je thermostaathuis!
     
  14. dan zoui je onder de kap ook roze sporen moeten kunnen zien op je dynamo...
     
  15. Het zou misschien ook langs een slang op kunnen lekken.... Als deze slang net boven iets zit wat heet wordt, dan zie je nooit dat het nat wordt.... maar wel resten/sporen van de koelvloeistof....
     
  16. Van de week langs garage geweest. Thermostaathuis is vervangen. € 175 armer.

    Echter: dit staat op de factuur. Kijk ik onder de motorkap, dan zie ik in de buurt van de dynamo (op de factuur staat inderdaad dat de dynamo ook is gedemonteerd), geen nieuw uitziend onderdeel..

    Hoe ziet het thermostaathuis eruit en waar zit deze precies?
     
  17. Ben er inmiddels achter: defecte is vervangen door een kunststof exemplaar.
     

Deel Deze Pagina