Koeling en aanslaan fan

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Silvertoledo, Apr 29, 2012.

  1. Hallo clubgenoten, heb mij vanavond aangemeld.
    Ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een 1.6 Tdci Titanium in de kleur panther black.
    Maak mij wat ongerust over de motorkoeling, hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

    Temperatuur loopt zeer snel op, binnen een paar minuten rustig rijden staat de meter al op bedrijfstemperatuur en wordt niet hoger of lager gelukkig. De fan (radiateur) komt heel snel in. Komen 1.6 Tdci's altijd zo snel op temperatuur? (heb hiervoor TDI's gehad en op bedrijfstemperatuur komen duurde vrij lang)
    Ik moet wel bekennen dat het vloeistofniveau een kleine 3 mm onder het minimum staat, maar heeft dat zoveel invloed?
    Heb getracht vandaag (zondag) bij de Shell en BP koelvloeistof te bemachtigen, maar zonder resultaat (alleen maar groen) en heb rood nodig. Kan het kwaad door te rijden?
    Zo warm is het nu niet, vraag me af of de koelcapaciteit als het echt warm is wel voldoende is.
    Olie ziet er goed uit, geen sludge en geen lekkage's, geen witte/grijze rookpluimen wat kan wijzen op koppakking probleem.

    Hoor graag jullie reakties.

    Groeten Marco
     
  2. Volgens mij is het zo dat bij alle Focussen de motor snel warm word. Ik heb dat ook bij mijn benzine uitvoering en er zijn er veel meer mensen die dit hebben. Dus dit is volkomen normaal.
     
  3. #3 Silvertoledo, Apr 29, 2012
    Last edited by a moderator: Apr 29, 2012
    Is het niet zo dat in de regel een benzine motor eerder warm is dan een diesel?
    Mijn voorgaande VW TDI's werden maar heel langzaam warm....vandaar mijn verbazing.
     
  4. De koelwatertemperatuurmeter op het dashboard geeft niet de werkelijke temperatuur weer van de temperatuursensor in het koelsysteem maar een door de PCM berekende waarde aan de hand van diverse gegevens. Hierdoor kan het zijn dat de meter al vrij snel in het midden staat terwijl de motor in werkelijkheid nog lang niet warm is. Zeker in de winter zal je dan merken dat de meter aangeeft dat de motor op temperatuur is terwijl de verwarming nog koud blijft.


    Als je de werkelijke waarde wil zien moet je de tellerunit in de TEST MODE zetten door de SET/RESET knop op de richtingaanwijzerhendel ingedrukt te houden tijdens het op contact zetten en starten van de auto. Als je dit doet kom je in een menu waar je diverse gegevens kan zien waaronder foutcode's en waardes van sensoren. Hier kan je ook de werkelijke motortemperatuur zien.
     
  5. Hoi JW..dank voor je reaktie....maar wat ik vreemd vind is waarom de fan steeds bijspringt bij rustige ritten waar ik niet stilsta en buitentemperatuur van 10 à 15 graden....is er dan 1 of andere sensor niet goed, waardoor de fan te vroeg aanslaat? Is het in de regel zo dat de fan van een 1.6 Tdci vroeg aanslaat?

    Ik ga binnenkort eens ff de test mode proberen en het koelstofniveau bijvullen en in de gaten houden
     
  6. De koelfan zou aan kunnen slaan omdat je koelvloeistof (te) laag is.
    Heb jij je airco altijd aan staan? Ook hiervoor kan je koelfan gaan draaien.
     
  7. Airco staat altijd aan i.v.m. climate control
     
  8. #8 Silvertoledo, Apr 29, 2012
    Last edited by a moderator: Apr 29, 2012
    Hoi JW, heb net even een korte rit gemaakt met de test mode functie, wel grappig. Minder grappig was dat de engine temp (test mode) na de start al na een halve minuut 70C was (auto stond al 4 uur stil). Tijdens de rit van een paar minuten liep deze al snel op naar max 125C. Bij 90C (test mode) kwam pas de naald van de temperatuurmeter op 61c (startwaarde 60C). Bij 125C (test mode) bleef deze op 85C (meter) staan. Na verloop van tijd bleef de test mode stabiel op 120C staan en de meter stabiel op 85C. Een afwijking tussen test mode en meter ongeveer 30 à 40C.
    Is dat normaal?
    Is er een sensor defect?
    1 stap verder in de test mode wordt aangeven temp gauge 0228...is dat een foutmelding?
    Valt me ook op dat de boordcomputer een aantal uren blijft branden.
     
  9. De motortemperatuur zal als hij op bedrijfstemperatuur is zo'n 125-129 graden zijn. Dit is heel normaal. Bij 90 graden gaat de thermostaat open en dan komt de naald in beweging.
    Verder is de start temperatuur hoog ivm de gloeipluggen die je hebt;)
    Temp gauge 0228 is de hexadecimale waarde.
    Dat er verschil in de waarden zit komt doordat er een andere schaal achter zit. Mensen weten over het algemeen dat water bij 100 graden kookt. Als ze er 120 graden neer zouden zetten zullen mensen sneller denken dat hij te warm is.
     
  10. Misschien dat het bij de fase II anders is, maar bij mij duurt het altijd 8 min of langer. Wel staat mijn meter ook iets onder het midden, dus dut is normaal.
     
  11. Dat aanslaan van de fan wordt veroorzaakt door de airco. Als ik de airco (climate control) uitzet gaat de fan uit. Is dat normaal? Ben dat niet gewend van mijn vorige auto's (VAG groep), waarbij de fan alleen bij zomerse hete dagen aansloeg.
     
  12. Als de airco aan staat draait altijd de fan. Dit is normaal.
     

Share This Page