1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Km-teller, check-engine & hoog olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Thommy, 13 sep 2019.

  1. Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en sinds twee maanden in het bezit van een Ford focus 1.6 zetec uit 2000 met +/- 175.000km.
    Ik heb al redelijk wat info van het forum kunnen halen. Sinds kort zit ik echter met het volgende probleem en hoop dat iemand hier meer van weet.

    Mijn focus heeft (na aankoop) een kapotte snelheidsmeter, die vrijwel nooit werkt. De dagteller en km-stand geven ook alleen nog maar strepen aan, de auto heeft dan merkbaar minder vermogen. Zoals ik heb begrepen een kapotte sensor op de versnellingsbak. Echter: de check-engine brandt sinds kort. Wanneer de km-teller het heel even doet is enige tijd erna het lampje ook weer even uit. Houdt de km-teller er mee op, brandt al snel de check-engine weer.

    Sinds de check-engine brandt verbruikt de focus gigantisch veel olie: zo'n 1L op 500km. Voordat dit lampje de eerste keer aan ging was het verbruik de eerste maand nihil over zo'n 2500km. Wel is halverwege de eerste maand ontzettend smerige en dikke olie vervangen voor nieuwe.

    Kan een kapotte km-teller, de check engine en het hoge olieverbruik met elkaar te maken hebben? Ik heb de auto voor weinig gekocht i.v.m. woon-werkverkeer en wil er niet teveel geld in stoppen.


    Graag hoor ik jullie ideeën!
     
  2. Check engine zal branden omdat de auto verkeerde of geen waarden doorkrijgen van de snelheidsmeter. Verminderd vermogen is een bekend verschijnsel bij een defecte snelheidssensor.
    Het hoge verbruik van olie zal eerder komen van de oude olie. Mogelijk zijn je schraapveren verkleefd aan de cilinderkoppen. De 1.6 heeft daar nog wel eens last van. Een motorflush kan helpen, maar is geen 100% garantie dat het het probleem oplost.
     
  3. Leuk auto, en zou nog van 1ste eigenaar moeten zijn geweest! Al vind ik de vraagprijs niet bepaald goedkoop voor focus 1 fase 1.

    Is de auto wel goed onderhouden geweest?
    Ik zou beginnen met de snelheidsmeter. Die vervangen, auto uitlezen en dan kijken of het probleem nog aanwezig is.
     
  4. Bedankt voor jullie antwoorden!

    Volgende week wordt de sensor vervangen. Ik hoop stiekem dat hiermee het olieverbruik ook is opgelost en dat het toch geen versleten zuigerveren o.i.d. zijn.

    De auto is inderdaad van eerste eigenaar, onderhouden bij Ford dealer maar de laatste periode door de vorige eigenaar weinig meer onderhouden. Een oom van mijn vriendin heeft dan ook aardig wat achterstallig onderhoud weggewerkt voor een familieprijs.

    De vraagprijs heb ik overigens niet betaald maar €750,- De auto leek na inspectie en een testrit goed, het wat achterstallige onderhoud voor lief genomen en een gok gewaagd ;)
     
    bws723 vindt dit leuk.
  5. Die dikke olie zat er waarschijnlijk in om het olieverbruik te maskeren.
     
  6. De snelheidssensor is deze week vervangen. Snelheidsmeter, km-teller etc doet het allemaal weer, check engine light is ook uit en nu na 4 dagen niet meer aan geweest.

    Het hoge olieverbruik blijft, lijkt echter wel wat minder geworden maar kan nog niet zeggen hoeveel precies.

    Heeft een engine flush zin? Of is er een kans aanwezig dat het olieverbruik juist nog hoger wordt? (Achtergebleven sludge die dan los gaat?...)

    @Marco Morello wellicht dat er dikke olie bij in is gekiept om dit te maskeren. Het was ook hele donkere olie wat eruit kwam: was al een tijd niet meer ververst. Met de oude olie verbruikte hij geen druppel, na de oliewissel (volsynthetisch 5w30) ineens heel veel. Ik heb echter geen idee wat voor olie eruit is gekomen.
     
  7. Een flush kan helpen, proberen kan altijd.
     
  8. Besloten aankomend weekend een flush te gaan doen.
    Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik begrijp uit verschillende fora dat de beste resultaten worden behaald met forte, deze bestel ik dan ook.

    Is één flesje afdoende? Lees ook dat er wel twee flesjes gebruikt worden. Verder de duur van de spoeling lijkt ook nogal te verschillen, ik lees tijden van de voorgeschreven 15 min tot een uur. Ook adviseert forte om "top end treatment" te gebruiken bij de nieuwe olie, heeft dit toegevoegde waarde?
     
  9. Bij klasgenoot met zijn alfa 146. Die liter per 400km dronk. Heeft hij met forte diverse dingen gedaan. Toen was olieverbruik 0 echter de volgende tankbeurt wederom weer liter per tabkbeurt. Hij reed nog geen 500km op een tank

    Het ligt er net aan wat je van forte erin gooit.
    Deed vaak goedje bij de oude olie en lied de motor stationaair warm draaien, tot koelvin insloeg. Warm alles aftappen en nieuwe olie in.
    Dit was om eventueel resten van de oude verkeerde olie eruit te halen.

    Je zal oo de verpakking moeten lezen hoe je het moet gebruiken.
    Top end threatment is dat niet wat bij de benzine gaat of heb ik dat verkeerd in me hoofd zitten
     
  10. Ik heb nog nooit een flush uitgevoerd ik heb er dus geen ervaring mee. Heb me er eens in verdiept en heb toen een waarschuwing gekregen dat bij een flush deeltjes los kunnen komen die de kleinere kanaaltjes in de motor konden verstoppen. Geen idee of dat een broodje aap verhaal is maar liever teveel gewaarschuwd dan een keer te weinig.
     
  11. Dat is een broodje aap verhaal.
    Je oliefilter haalt tot een paar nm aan vuil eruit. Dus stukje van 1mm kan nooit oliekanaal verstoppen omdat oliefilter het tegen houdt.

    Tuurlijk komt er wat extra los, maar je laat het bijvoorbeeld maar 10min draaien en geen 100derden km's
     
  12. In plaats van flushen kun je ook de cylinders (via de bougiegaten) vullen met diesel en dat een tijdje laten weken (een dag of zo). Als je de motor eerst een beetje warm draait, dan zal de diesel het vuil beter oplossen. Daarna de diesel uit de cylinder zuigen en de olie wisselen. Forumlid Don van der Deijl (als ik het goed schrijf) heeft deze truc eens beschreven.
     
  13. Let er in dat geval wel op dat je de motor eerst warm maakt en dan pas de diesel in de cilinders doet ;)
     
    nctnico vindt dit leuk.
  14. Ik kaap even dit topic.
    Ook ik heb een behoorlijk olieverbruik (ongeveer 1 liter op 1500km) en vermoed/hoop dat het aan de olieschraapveren ligt.
    Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar een product dat ik in de cilinders giet om zo het vuil los te weken. Eigenlijk zoals hierboven omschreven dus. Lijkt mij effectiever dan een product in de olie of brandstof te doen.
    Wat zou de beste methode zijn en met welk product behaal je het beste resultaat?
    Uiteraard achteraf even een kleine beurt...
     
  15. Het is alweer enige tijd geleden. Inmiddels heb ik een enigene flush uitgevoerd met Liqui Molly pro Line engine flush - gekregen van een familielid - hierna nieuwe Ford formula F olie erin gedaan + nieuw oliefilter. Mijn olieverbruik is nu ongeveer 1:300 - 1:300.

    Hopelijk heeft iemand er iets aan
     
  16. Ik bedoel natuurlijk 1:3000 - 1:3500
     
  17. Dus jouw olieverbruik is van 1 liter op 500 km naar 1 liter op 13.000 km gegaan door die flush?
     
  18. Haha dat zou wel heel mooi zijn maar nee.

    Mijn olieverbruik na de flush (ongeveer een half uur de motor laten draaien) is nu 1liter op 3000 tot 3500 km. Dit hangt af van mijn rijstijl. Als ik stevig doorrijd verbruikt hij wat meer olie, vandaar het wisselende verbruik.

    Ik vind het zelf in ieder geval een verbruik waar ik prima mee kan leven, het blijft een oudere auto
     

Deel Deze Pagina