1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kleur veranderen Ford embleem

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Wienish, 11 apr 2017.

  1. #1 Wienish, 11 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2017
    Hallo mensen en mensinnen,

    Hier een uitgebreide how-to wat betreft het zelf veranderen van de kleur van je Ford embleem.


    1. Inhoudsopgave

    Deel 1: Inhoudsopgave
    Deel 2: Inleiding
    Deel 3: Benodigdheden + Moeilijkheidsgraad
    Deel 4: Demonteren logo voorzijde
    Deel 5: Demonteren logo achterzijde
    Deel 6: Verwijderen van de lak
    Deel 7: Aanbrengen van nieuwe lak
    Deel 8: Monteren embleempjes
    Deel 9: Alternatieven
    Deel 10: Vraag en Antwoord
    Deel 11: Slotwoord

    2. Inleiding

    Elders op het forum (bij Handleidingen Overig) staat een topic online over het veranderen van je Ford embleem. Ergens anders op het forum (bij Exterieur) staat een dergelijk topic online met een vraag van een forumlid. Omdat er ondanks deze twee topics toch nog veel dingen onduidelijk zijn voor sommigen, besloten om een nieuwe handleiding te maken, die informatie biedt over niet alleen de voorzijde, maar ook de achterzijde. Ook komen alternatieven aan bod, en neem ik ook eventuele vragen met jullie door. Alsof het een spreekbeurt van de lagere school is! :)

    Houd er svp rekening mee dat de tutorial die ik hier schrijf gebasseerd is op een Focus 2 fase 1. Het kan zijn dat foto's afwijken van de realiteit bij een fase 2. Het logo op de achterzijde is alleen mogelijk met een fase 1 logo, aangezien een fase 2 achterlogo uit twee delen bestaat ipv uit drie delen. Of deze mogelijkheden er ook zijn met een Focus 3, is mij onbekend, durf wel met redelijke zekerheid te melden dat dit op een Focus 1 niet mogelijk is!
    3. Benodigdheden
    Materialen:
    - Platkopschroevendraaier
    - Schuurpapier (hoe fijner hoe beter)
    - Imbusschroevendraaier (zo klein mogelijk, niet noodzakelijk)
    - Bakje water
    - Geduld
    - Koffie
    - Verfspuitbussen
    - Kruiskopschroevendraaier (alleen voorzijde)
    - Torxschroevendraaier (alleen achterzijde)
    - Ruimte waar lak kan drogen
    - Focus 2 logo voorzijde (fase 1 of 2 maakt niet hit)
    - Focus 2 fase 1 logo achterzijde
    - Kit (alleen achterzijde)

    Moeilijkheidsgraad: Makkelijk tot gemiddeld

    Tijdsduur: 15 minuten - 4 uur schuren, 4-12 uur spuiten (inclusief drogen)


    4. Demonteren logo voorzijde

    Allereerst, dit zal waarschijnlijk voor iedereen even makkelijk zijn, dient de motorkap geopend te worden. Vasthouden heeft geen zin, steek lekker die stang in de gaatjes want je gaat allebei de handen wel even nodig hebben. Je zult tussen de koplampen de grille aantreffen, en daarachter zit weer een kap vast met 4 schroeven. Gemakshalve heb ik toch lekker alle 6 de kruiskopschroeven aangewezen, en deze zelf ook losgemaakt. Deze schroeven zijn om pluggen te verwijden, zodat de twee delen niet los van elkaar komen. Het is aan te raden de schroeven los te draaien, en vervolgens van de onderzijde uit de plugjes eruit te trekken (simpelweg knijpen en ze komen omhoog), anders krijg je de kap erachter nog steeds niet los geschoven. De genoemde schroeven staan hieronder aangegeven:
    [​IMG]

    Wanneer de kap verwijderd is, tref je al wat meer ruimte aan. Je zult een stangetje zien die het motorkapslot bedient, deze is eenvoudig los te klikken van het mechanisme. Zo creëer je meer ruimte om de grille iets naar voren te nijgen, wat weer meer werkruimte biedt om het logo zelf los te maken. In het buisje waaraan het logo bevestigd is, bevindt zich nog een kruiskopschroefje, echter met een andere plug. Ook zal het niet het beste idee zijn om de grootste kruiskop te pakken die je beschikbaar hebt, probeer het eens met de kortste schroevendraaier die je hebt. Als een schroefje ergens valt, is dit overigens geen ramp, normaliter vind je ze terug op de onderste plaat onder je bumper, en zolang je nog geen gaas gemonteerd hebt, kom je er ook eenvoudig aan.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zodra het logo los is, ziet dit er als volgt uit (alleen dan waarschijnlijk blauw ipv wit)
    [​IMG]

    Het logo aan de voorzijde, bestaat uit drie delen, te weten de chromen ring, het plastic kapje dat het logo laat draaien, en het embleem zelf. De plastic kap zit vast aan de chromen ring op 6 plaatsen, je zult er minimaal 3 los moeten wrikken om het kapje en de ring te scheiden. In mijn ogen is het het makkelijkst om eerst de twee lipjes aan de onderzijde los te wippen met een zo dun mogelijke platkopschroevendraaier, en vervolgens een lip aan de zijkant over het andere lipje te tillen. (Eerste foto hieronder) Met een klein beetje zoeken moet het embleem los te krijgen zijn. (Tweede foto hieronder)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mocht het zo ver zijn, dan kun je verder scrollen naar deeltje 6 :)


    5. Demonteren logo achterzijde

    Mocht je hier zijn voor het demonteren en bewerken van beide embleempjes, dan zul je het waarschijnlijk wel met mij eens zijn dat het logo achterop makkelijker te demonteren is dan het embleem dat zich op de achterzijde begeeft. Bij de Focus 2 fase 1 bestaat het embleem achterop evenals voorop uit 3 delen, te weten een chromen ring, een plastic kap en het embleem dat zich tussen beide in klemt. De Focus 2 fase 2 heeft echter een embleem dat uit minder delen bestaat, maar zit wel op dezelfde manier bevestigd, wat het weer mogelijk maakt om een fase 2 logo te verwisselen voor een logootje uit de eerste fase.

    Goed, om het embleem aan de achterzijde te demonteren, openen we eerst de kofferklep. Je zult een grote afdekkap aan de binnenzijde aantreffen, met aan beide zijden een handgreep. Binnenin elke handgreep vind je schroeven. Het gaat hier om schroeven die los te maken zijn met een schroevendraaier torx 25. Verder zit de gehele kap vast geklikt, en is deze met licht geweld los te krijgen. De procedure die ik volgde was hem eerst los te klikken aan beide zijden onderaan, waar de schroeven zaten, en zo langs beide zijden omhoog te werken. Hieronder vind je een foto die de locatie van de klemmetjes weergeeft.
    [​IMG]

    Eenmaal los zul je het mechanisme/motortje van de ruitenwisser aantreffen, bevestigd aan een enorme gatenkaas. Iets boven de ruitenwapper zul je aan de binnenzijde drie pinnetjes aantreffen. Dit zijn de pinnen waarmee het embleem, dat we zo graag los willen hebben, is bevestigd. In mijn situatie ging het om een logo die niet origineel was en niet goed vastgemaakt, dus deze was simpelweg door met mijn vingers te duwen los te maken van de achterklep. Het kan echter zijn dat origineel de logo's wel ook gekit zijn, en het wat meer werk kost (voorzichtig loswippen met een schroevendraaier). Foto van de pinnetjes:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wanneer losgemaakt is het ook weer stukken eenvoudiger als het logo aan de voorzijde. Geen rare lipjes aan de binnenzijde, waarschijnlijk komt het logo al los door simpelweg het binnenstuk naar buiten te duwen, en heb je voor het losmaken van het embleem van het bevestigingsstukje (met de drie pinnen) alleen een vingernagel of een platkopschroevendraaiertje nodig, die je dan weer tussen de kleine lipjes aan de zijkant duwt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als alles uit elkaar is kunnen we door naar deel 6 van deze handleiding.


    6. Verwijderen van de lak

    Hou je vast, mocht het losmaken van het logo aan de voorzijde al een lichte frustratie opleveren, en iets van je geduld gekost hebben, bereid je dan maar even voor op het ergste. Tenminste, als je van plan bent om niet alleen het blauwe deel te spuiten, maar ook het zilveren randje en de letters.

    Zelf heb ik een setje schuurpapier gekocht bij een modelbouwzaak, met velletjes uiteenlopend van 300 tot en met 12000 waterproof (als je de 12000 droog voelt, heb je het gevoel dat je beter met de gemiddelde krant kunt schuren, maar het heeft serieus effect).

    Zolang je alleen het blauwe wilt wijzigen, is het een klusje van maximaal een half uurtje. Met schuurpapier korrel 600 en tussendoor deppen in water van het schuurpapier en het logo, is het simpel handwerk.

    Het meeste werk zit hem echter in het schuren van de groeven, die de letters van Ford en het randje bevatten. Wanneer je deze wilt schuren, is het aan te raden de korrel 1000 te gebruiken, en met de hand te doen wat je kunt doen. De krul in de F en de uiteindes van de O zullen het meeste van je geduld vragen. Wat je kunt doen is de dunste platkopschroevendraaier pakken die je hebt, en met die het schuurpapier in de groeven laten schuren. Je hebt echter wel kans op krasjes, dus het is aan te raden in plaats van een platkop te gebruiken met relatief scherpe hoekjes, gebruik te maken van een kleine imbus die een wat groter oppervlak pakt. Let wel op dat je niet teveel uitschiet wanneer je toch met de schroevendraaier te werk gaat, want ieder krasje dat je maakt in de achtergrond, ga je terugzien wanneer het logo af is!

    Wil je het helemaal perfect hebben, dan ben je een mooi poosje verder, aangezien het niet alleen om de groeven gaat, maar ook de zijkantjes zijn gespoten en van buitenaf zichtbaar. Ga voor jezelf na in hoeverre het nodig is, wanneer je de letters rood wilt hebben wil je namelijk wel echt al het zilver weg, ga je hem opnieuw zilver spuiten neem je waarschijnlijk al sneller genoegen met minder (net zoals ik).
    [​IMG]

    Wanneer de lak verwijderd is, is het aan te raden om de groeven (als deze geschuurd zijn) nog eens na te schuren met korrel 1000, echter dan zo veel mogelijk met de hand, om kleine krasjes iets beter weg te werken. De achtergrond is echter aan te raden om altijd na te schuren met de hand, met korrel 1000 of nog fijner als je deze in huis hebt. Omdat ik zelf het hele pakket korrels had, heb ik eerst met 1000 nageschuurd, vervolgens met 2000 en voor het spuiten beide zijden van het logo zelfs nog met 12000.


    7. Aanbrengen van nieuwe lak

    Het moeilijkste werk zit erop. En nu komt het allerleukste deel! Zorg dat je spuitbusjes hebt in de kleuren die je wilt. Ik zelf heb het logo in een pizzadoos in de schuur gelegd, en de voorzijde van het embleem afgeplakt (we willen natuurlijk niet dat de lak doordrupt naar de voorkant van het logo).

    Wanneer je ook de letters en het randje wilt spuiten, spuit je eerst de nieuwe kleur van de letters in, een dunne laag, vervolgens twee uurtjes laten drogen en nog eens, totdat je tevreden bent over de lak (ikzelf heb 3 maal gespoten), en vervolgens weer de achtergrondlak wegschuren. Mocht je goed/voorzichtig te werk zijn gegaan zul je geen krasjes aantreffen waarin de lak van de groeven terug komt in de achtergrond. Helaas was dat bij mij, bij het eerste logo dat ik maakte wel het geval. (Zie eerste foto hieronder voor een voorbeeld met krasjes, en de tweede foto voor een voorbeeld zonder)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eenmaal de achtergrond weer lakvrij is, kun je de achtergrond ook in de door jou gewenste kleur spuiten, wederom steeds dunne laagjes aanbrengen en twee uurtjes laten drogen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eenmaal tevreden en gedroogd, kunnen we terug naar de auto, waar het logo waar jij zo veel werk in hebt gestoken, trots mag pronken op de voor of achterzijde van jouw geliefde Fordje!


    8. Monteren van de emblemen

    Het terug monteren van de Ford logo's geschiedt grootendeels in omgekeerde volgorde als het losmaken. Het logo voor is met een beetje knijpen en duwen met de chromen ring weer met de hand terug in elkaar te zetten, en achter is deze makkelijk in te leggen en klikt deze in door even na te duwen. Verkeerd om is niet mogelijk, aangezien beide logo's aan één zijkant een lipje hebben. Het kan dus hooguit binnenstebuiten ingelegd worden, maar dan krijg je ze lang niet zo makkelijk in elkaar geklikt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij het vastmaken van het logo aan de grille, adviseer ik het plugje dat in de veer valt eerst los te maken van de schroef. Aan de rand zit een klein gaatje, waar het uiteinde van de veer in gaat. Als het plugje in het embleem zit, kun je deze best loslaten en vervolgens de schroef er in draaien. Via deze weg voorkom je dat je twee mensen nodig hebt, of dat je steeds de grond op mag, om te zoeken naar het schroefje.

    Aangezien achterop het logo in mijn ogen vrij los zat (duwde hem zo eraan), heb ik langs de bevestigingsgaatjes en aan de zijkanten van het embleem een beetje bison kit gelegd. We willen natuurlijk niet dat het vele werk wat wij verricht hebben in no-time op straat ligt!


    9. Alternatieven

    Wil je graag een ander kleur embleem, maar toch liever je weekend op een andere manier doorbrengen, dan zijn gelbadges of stickers het alternatief. Beide zijn online verkrijgbaar, en maken van dit urenklusje spontaan 5 minuten werk.


    10. Vraag en Antwoord

    Bij welke Focus modellen is dit mogelijk?
    Bij de Focus 1 is geen van beide logo's los te maken van de motorkap bevestiging. Het is dus niet mogelijk bij de eerste generatie Ford Focus.
    De Ford Focus 2 heeft alleen in de eerste fase een driedelig achterlogo. Heb je een fase 2 en wil je dit per sé proberen? Dan zul je ergens een fase 1 logo vandaan moeten toveren. Het voorste logo is echter bij beide fases het zelfde, en dus gewoon mogelijk.
    Bij de laatste generatie Focus durf ik niet te zeggen wat de mogelijkheden zijn!

    Is het mogelijk de emblemen voor/achter te verwisselen?
    Neen. Het logo aan de voorzijde is gebogen, terwijl het logo achterop recht is.


    11. Slotwoord

    Laat ik beginnen met vermelden dat er ook credits gaan naar [MENTION=827]TNT[/MENTION]. Zonder zijn how to was ik hier niet zo makkelijk aan begonnen, en deze tutorial is ook niet bedoeld om met hem te concurreren, maar meer om alle informatie omtrent dit onderwerp bij elkaar samen te vatten.

    Vragen van gebruikers zal ik in een reactie hieronder beantwoorden, en vervolgens ook in deze post verwerken onder het deel Vraag en Antwoord.

    Reacties zijn altijd welkom, ik hoop dat dit mensen verder op weg helpt!
     
  2. mooie en uitgebreide how-to Alex. :thumbs:
     
  3. Moses kriebel, heb jij tijd teveel Alex?
    Wel goed dat je het deelt hier op het forum!
     
  4. Is een van de weinige kansen dat ik veel kan schrijven zonder dat het irritant wordt haha. Thanks trouwens :)
     
  5. Mooie how to Alleen een vraagje, waarom heb je het helemaal geschuurd en niet gewoon volgegooid met afbijt?

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  6. Mooi en goede uitleg....en een goed alternatief voor de stickers als ze nog te krijgen zijn. :thumbs:
     
  7. Enige afbujt die in mijn kop kwam was terpentine. Naja als je daar je embleempje in laat weken sta ik er niet voor garant dat er veel van je embleem over blijft. Ook weet ik niet hoe goed andere middelen werken, er zijn namelijk zat lakverwijderaars die ook het plastic kunnen aantasten. Schuren leek me daarom de veiligste optie, en vriendinlief heeft zo ook weer een par uurtjes rust van mij gehad haha
     
  8. Er zijn tegenwoordig afbijtmiddelen die prima op kunststof te gebruiken zijn. Het blijft dan wel verstandig om een proefstukje te maken. Nadeel is dat deze wel wat tijd nodig heeft om in te werken...
    Als je het doet om de vrouw te ontzien, jezelf te ontzien voor je vrouw of dat je het voor andere therapeutische doeleinden dan is schuren inderdaad de beste optie [emoji4] [emoji12] [emoji12] [emoji12]

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  9. Mwoah, niks mis met vriendinlief, maar ik gun haar ook haar rust op sommigenmomenten ;) Ben van mezelf al druk genoeg
     
  10. Alle Dagen? ;)
     
  11. Zelfs in mijn slaap praat ik nog
     
  12. Achter logo zou ik er zo niet even afhalen die zit op de focus 2 fase 1 vastgeplakt en krijg je niet zomaar terug geplaats logo kost al snel 35 euro

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina