1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klepstoters volgorde ford focus

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mitchellV, 31 okt 2018.

  1. #1 mitchellV, 31 okt 2018
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
    Goede avond,

    Ik ben bezig met een rivisie van de kop van mijn ford focus uit 2002.
    Alles lag netjes op volgorde en ook de klepstoters... helaas is alles door elkaar gegaan en nu zie ik verschillende getallen aan de binnenkant van de klepstoters staan...
    Wie heeft een idee wat de volgorde hiervan is?
    Of is het zo dat het niet veel uitmaakt ?

    Het gaat om een ford focus 1.6 16v uit 2002.
    Gr mitchell
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. De getallen staan voor de maatvoering van de klepstoters. Deze motor heeft vaste klepstoters waarbij de klepspeling door middel van de maatvoering (hoogte) van de klepstoters moet worden gesteld. Bij vroegere exemplaren kon de klepspeling d.m.v. vulplaatjes worden gesteld. Na 01-2001 is dit gewijzigd en moet de complete klepstoter worden vervangen wanneer de klepspeling dient te worden gesteld.

    Ford schrijft voor om de klepstoters vooraf te merken en ten alle tijden op dezelfde positie terug te plaatsen. In dit geval is dit niet gebeurd en zit er dus weinig anders op dan om de cilinderkop samen te bouwen en vervolgens de klepspeling te meten en te noteren. Vervolgens moeten de nokkenassen weer worden gedemonteerd en kan aan de hand van de gemeten speling en de maatvoering van de klepstoters worden bepaald welke maat klepstoter op elke klep moet worden toegepast.

    Wanneer (een deel van) de kleppen zijn vernieuwd is de kans groot dat de oude klepstoters sowieso niet de juiste maat meer hebben en vervangen moeten worden door exemplaren met een andere maat (er zijn tientallen verschillende maten leverbaar). Naar alle waarschijnlijkheid kan je een deel van de oude klepstoters nog gebruiken en zal een deel vervangen moeten worden.
     
  3. Dat wordt dus meten en rekenen
     
  4. Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee!
    Weet iemand ook de aanhaalmomenten van de nokkenas poelies en de schalen van de nokkenas?
    Gr mitchell
     
  5. De bouten waar de nokkenas pulleys mee vast zitten zijn rekbouten. Deze mogen niet worden hergebruikt en moeten ten alle tijden worden vervangen wanneer ze los zijn geweest.

    Persoonlijk zou ik tijdens het controleren en afstellen van de klepspeling de pulleys even monteren met de oude bouten. Pas wanneer de cilinderkop is gemonteerd en de timing definitief op tijd wordt gezet dienen de nokkenas pulleys met nieuwe rekbouten op het voorgeschreven aanhaalmoment te worden vastgezet.


    Ik zal vanavond de voorgeschreven aanhaalmomenten even opzoeken.
     
  6. Nokkenas kappen:

    [​IMG]

    De nokkenas kappen dienen in 3 stages te worden aangedraaid.

    Stage 1: Draai elke bout in bovenstaande volgorde telkens 1/2 slag vast totdat alle kappen de cilinderkop raken.
    Stage 2: Draai elke bout in bovenstaande volgorde vast tot 7 Nm.
    Stage 3: Draai elke bout vervolgens vast met een hoekverdraaiing van 45 graden.


    Het voorgeschreven aanhaalmoment van de nokkenaspulleys is 60 Nm.
     

Deel Deze Pagina