1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

kettingspanner brandstofpomp vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robertoal, 7 apr 2011.

  1. heren van het forum, zoals hier vermeld word is mijn auto ziek.
    volgens de garage kan het dus de kettingspanner zijn van de ketting die volgens mij de brandstof pomp met de krukas verbind.
    hij maakt een soort aanloopgeluid, die niet meegaat met het toerental. Alhoewel je het geluid niet meer waar kan nemen op het moment dat je de motor meer toeren laat draaien.. Ik zal nog wel even een filmpje posten.
    btw: het gebeurt ALLEEN als ie warm is! daardoor dacht de garage dat het sowieso olie gerelateerd is aangezien de dikheid veranderd als het warm wordt..

    Een paar plaatjes van het TIS om het duidelijker te maken:
    kettingspanner
    totaalplaatje

    De stappen zijn volgens mij hetzelfde als het vervangen van je brandstof pomp, helaas heb je om zover te komen wel een hoop speciaal gereedschap nodig. Nu is er bij mij in de buurt een doe het zelf garage, hier hoop ik dan ook genoeg gereedschap tot mijn beschikking te hebben; en anders in overleg het ergens te lenen/kopen.
    Mijn eigenlijke vraag is dus: is dit mogelijk om dit zelf te doen? En hoeveel tijd denken jullie dat ik eraan kwijt ben?
     
  2. niemand wat zinnigs te melden? :)
     
  3. Dit is voor een niet-monteur best een lastige klus.. Dat is het enigste zinnige wat ik kan melden. Verder heb je een pen nodig om de krukas mee vast te zetten, en de pomp moet je ook vast ergens mee blokkeren.
    uiteraard moet ook je distr riem eraf, maar dat is het werk niet.
     
  4. Dat het lastige klus is dacht ik wel, overwegen doe ik het toch aangezien de kosten immens veel lager zijn..
    Ik weet inderdaad dat je pennen e.d gereedschap nodig hebt al was het maar je timing van de distributie riem goed te krijgen.
    dank voor je reactie ;)
     
  5. Je nokkenas blokkeer je met een liniaal, en de krukas met een pen en blokkeertool. Ik vraag me juist nog af hoe je je pomp gaat blokkeren, normaal houdt die ketting in je blok de pomp op z'n plaats, en daarvan wil jij nu juist de spanner losmaken ;) Maar goed, al bij al toch een flinke klus lijkt me.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. #6 antig01, 13 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2011
    Je pomp blokkeer je ook met een stift..
    Robbert, weet je wel 100% zeker dat dit het is?
    Ik werk alweer een aantal jaartje bij Ford, maar een distr ketting van een 1,8 Tddi (of CI) heb ik nog niet eerder defect gezien.. Is het een TDCI of een DI?
     
  7. Robert heeft een TDCi. En ik dacht dat je de pomp van een Tddi met een boortje/pen van 6 mm kunt blokkeren, maar die van een TDCi juist niet?
     
  8. Nee ik weet dus niet 100 procent zeker dat dit het is..
    De dealer denkt dat het de kettingspanner zou kunnen zijn. Hun advies is eigenlijk alles vervangen totdat het verholpen is; maar het zou dus eventueel ook nog in motor zelf kunnen zitten :(
    Wel merk ik als ie koud is dat hij zo nu en dan inhoud, alsof ie te weinig brandstof krijgt.. Maakt dit de kans groter dat het aan de ketting ligt?

     
  9. injectoren zijn ook een optie;)

    zijn wel prijzig: nieuw 300 euro, gereviseerd 150 euro,

    maar naar wat ik weet krijg je bij een gereviseerde er geen correctiefactor bij die de ECU moet weten.... of dit een heel groot probleem is weet ik niet, dutchguy weet dat wel;)
     
  10. Van het inhouden misschien wel.. alleen zou het dan constanter en regelmatiger voor moeten komen? Nu krijg je het heel af en toe, voornamelijk met koude motor..
    Daarbij: de tik is heel duidelijk, zal ik wel even een filmpje van maken, misschien dat iemand het hier herkent.
    btw micheal: aangezien jij ook eent tdci hebt misschien dat jij dit weet: mijn turbo fluit behoorlijk als ie koud is.. hoort dat?
    Dank allen voor het meedenken!!
     
  11. dat fluiten doet de mijne ook;)

    en dat schokken bij koude motor kan idd aan de injectoren liggen, de diesel is immers ook nog koud. en dus dikker snapje?

    bij warme motor is de diesel ook warmer (immers diend diesel als smering en koeling van de pomp)
     
  12. Duidelijk verhaal, dank.
    Moet je ze dan allemaal vervangen? of kan je ze per stuk doen? (meer benieuwd, ga het sowieso niet doen: dan moet eerst de tik eruit zijn ;) )
     
  13. Die tik lijkt me waarschijnlijker dat dat een krukas, drijfstang of small-end lagerschaal is eerlijk gezegt, hoewel ik het niet gehoort heb uiteraard.
    Een te slappe ketting krijg je eerder geratel van, zoals bij een Transit wel een voorkomt. Injectoren lijkt me ook onwaarschijnlijk, hoewel je ze ook kan laten testen voor 20,- P/st, dan weet je dat zeker.

    Mocht je toch de ketting gaan doen, een pomp van een TDCI hoef je in principe niet op tijd te zetten..
     
  14. Ik heb een filmpje gemaakt van het geluid :D
    filmpie

    Als het de krukas oid is, dan is het zeker per definitie einde oefening?
    Wederom dank ;)
     
  15. Hmz, klinkt niet echt als een lager, maarja van een filmpje is natuurlijk lastig beoordelen.
     
  16. maar die ketting draaid alleen de commonrail pomp dus aan?

    en door die kettingspanner word niet de krukas met nokkenas gespannen? want als dat zo is kan je hem gewoon los draaien, die spanner en die plunjer goed schoonmaken en invetten.

    laatst ook gedaan bij een benzine opel, en die had het een stuk minder toen, maar daar moest uiteindelijk ook de ketting van vervangen worden, die tikte alleen stationair.
     
  17. dat is wat de garagist dus ook zei, vooral omdat het voornamelijk voorkomt als ie warm is dacht hij dat het 'olie' gerelateerd was..
    Ik zal nog wel even langs een aantal andere dealers rijden, kijken of zij een idee hebben waar het vandaag komt (jij woont zeker niet in de buurt van utrecht? Anders kunnen we misschien een ruil doen: kratje bier voor een luisterend oor? :lol:)

    Brandstof pomp zover ik weet, of is dat hetzelfde?

    Hij zit zover ik dat weet niet met de nokkenas verbonden, daar is namelijk de distri riem mee verbonden.
     
  18. Klopt, vanaf de krukas drijft die stalen ketting in het blok de pomp aan ( en halveert het toerental) Op de as van de pomp zit een poelie en die drijft op zijn beurt via de distributieriem de nokkenas aan ( 1:1 verhouding)

    [​IMG]
     
  19. maar dat betekend dus dat als je een lekke krukaskeering hebt, er geen olie bij je distributie kan komen?

    theoretisch gezien dan;)
     
  20. Da's idd een voordeel van deze setup, de poelie op de foto onderaan is de krukas, als daar de keerring lekt zal er geen olie op je distributieriem komen.
     

Deel Deze Pagina