1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kapotte motorsteunen? (Klap met starten en schakelen)

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door PascalG, 13 jun 2023.

  1. Beste leden,

    Nu ik toch onder ‘extra’ autotrust garantie zit wil ik graag elk geluidje in de auto zo veel mogelijk weg krijgen.

    Nu zit ik op het moment met het probleem dat ik met het starten (vaak met een koude motor) meestal een flinke bonk hoor, daarnaast hoor ik ook een hoop gerommel als ik tijdens het schakelen in lage versnellingen (voornamelijk 1 > 2, 2 > 3) en ook wanneer ik een paar seconden de koppeling in houd en daarna los geef. Dus eigenlijk wanneer er veel beweging komt in het motorblok.

    Na zelf wat gezocht te hebben, kom ik het vaakste een defecte motorsteunen tegen. Nu heb ik zelf geen brug/krik waarmee ik onder de auto kan kijken maar zie ik wel onder de motorkap bij de bovenste motorsteun (links op de motor vanaf voor gezien) iets wat op slijtage lijkt:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    is het vanaf deze foto’s zo te zeggen dat dit waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het probleem is of dat mijn specifieke model (2015 mk3 wagon tdci) een probleem heeft wat voor een bonkend geluid kan zorgen bij de bovenstaande omstandigheden? Of is minimaal een filmpje van het geluid nodig.



    Met vriendelijke groet,

    Pascal
     
  2. Die motorsteun is wel gaar ja.
    Waarschijnlijk is de motorsteun onder de auto ook aan vervanging toe.

    Die hoor je t snelste bonken als je veel koppel vraagt.
     
    PascalG vindt dit leuk.
  3. Je schrijft dat het zich voordoet bij schakelen en starten. Dan zou ik met name het dubbelmassa vliegwiel verdenken.
    Doet het probleem zich ook voor als je abrupt gas los laat en gas geeft? Dus gewoon in de versnelling zonder de koppeling te bedienen. Indien dat geen gebonk/getril oplevert zou ik het inderdaad meer richting de motorsteunen zoeken.
     
  4. Ik kan me wel iets herinneren dat het ook gebeurt bij gas los laten en direct gas geven maar dat zal ik morgen even moeten uitproberen.

    Als je de pook vast hebt terwijl de boel bonkt dan voel je wel het een en ander gebeuren, maar vrij bewegen doet de pook niet zoals mijn ouders afgelopen week hadden met hun twee-massa vliegwiel.
     
  5. #5 PascalG, 13 jun 2023
    Laatst bewerkt: 13 jun 2023
    En nog een opname van het geluid tijdens optrekken en schakelen: https://share.icloud.com/photos/054Tpn-lPYvpJKEWsQ5tkQJiw

    Als het echt stront aan de knikker blijkt (want ik krijg hem ook niet altijd goed in de 1) moet ik toch maar eens nogmaals op de koffie gaan bij onze vrienden van Autocenter Andelst omdat ik nog 1.5 maand 'autotrust garantie' heb en nog de wettelijke garantie natuurlijk. Zullen het denk ik niet leuk vinden
     
  6. Ik zou gewoon teruggaan en vragen om het op te lossen. In principe doe je nu al veel zelf om hun op de juiste weg te helpen dus daar mogen ze dan weer blij mee zijn.
     
  7. Risico van het vak noemen ze dat ;)
     
  8. Versnelling bak steun had ongeveer hetzelfde plotseling gas geven en dan een bonk
    Ik haast een focus 2.1 weet niet of dat hetzelfde is
     
  9. @Gehaktstaaf Het geluid is er inderdaad ook als je gas los laat en weer flink gas geeft.
     
  10. Daar zal deze steun de hoofdschuldige van zijn die voorkomt het kantelen van de motor.
    Screenshot_20230615_151118.jpg
     
  11. Klopt was bij mij ook Is goed zelf er onder te zetten
    En was niet zo duur 30 euro
     
  12. Ik denk dat het er prima zelf onder te zetten is, heb er zelf alleen het gereedschap niet voor :p
     
  13. Screenshot_20230615_181000_Chrome.jpg
     
  14. Een krik is ook wel makkelijk, liefst een zo genaamde garage krik(op wieltjes), je moet even de motor ondersteunen als de motorsteun los gehaald wordt
     
  15. Ik weet niet waar u woont. Maar u kunt bij mij komen om de motorsteun te vervangen.

    Locatie Steggerda
     
  16. Ik woon in de achterhoek, helaas niet om de hoek
     
  17. Kom je met Rick mee, die komt ook uit de achter hoek, die komt zaterdag sleutelen:D

    Zonder gein. T aanbod staat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ach, vanuit Doetinchem zou het anderhalf uur zijn, valt toch wel mee in een Focus ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. #19 PascalG, 4 jul 2023
    Laatst bewerkt: 8 sep 2023
    Uiteindelijk blijkt dat de beun boer die mijn roetfilter vervangen heeft, de uitlaat niet goed vastgemaakt had waardoor deze bij optrekken en remmen tegen het subframe aan knalde.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. #20 PascalG, 10 aug 2023
    Laatst bewerkt: 8 sep 2023
    Het probleem is weer terug gekomen. Waarschijnlijk is bij het vervangen van het roetfilter minder uitlaat geslepen dan dat het nieuwe roetfilter lang was waardoor de uitlaat standaard al de rubbers onder spanning zet. Mijn eigen garage had wat gerepareerd maar zei niet wat. Gisteren heb ik hem bij Van Mossel Weert op de brug mogen zetten en heeft de monteur daar behulpzaam meegekeken. Mijn eigen garage heeft het gebeun van de dealer opgelost door wat carasorie ringen tussen het subframe en beugel te zetteen om de afstand te vergroten, maar de uitlaat klapt nog steeds tegen het subframe aan (zie foto).

    Is nog meer ringen er tussen zetten aan te raden of liever naar een andere oplossing kijken?[​IMG]
     

Deel Deze Pagina