In de Focus II fase 1 brochure staat vermeld dat de 1.6 TDCi 66 kW/90 pk een turbolader met vaste geometrie heeft en dat de 1.6 TDCi 80 kW/109 pk een turbolader met variabele geometrie heeft. Wat is waar (net als het radiospelletje)?
Ik zie ook dat er geadviseerd word om op de cruis control te rijden maar ik vraag mij wel eens af als je naar beneden rij bijvoorbeeld viaduct/berg remt je auto dan alleen op de motor of kan hij ook gaan bij remmen op je remschijven. Want dan is het niet zo zuinig kan je een beter laten rollen.
de cruisecontrol in de Focus kan de remmen niet bedienen. Als hij harder gaat dan de ingestelde snelheid wacht hij gewoon net zo lang tot dat de auto weer in de buurt van de ingestelde snelheid komt, hij vangt hem als het ware op dan.
yep, remt dan alleen af op de motor, BC zal dan iets van 1l/100km aan geven of zelfs iets lager, dus is net zo zuinig als zelf het gas loslaten
Als je afremt op de motor dan moet hij in principe 0l/100km aangeven want je verbruikt niets. Ik kan dat zelf helaas niet controleren, want die van mij geeft alleen het gemiddelde verbruik aan.
Ik zou gewoon zuinig rijden volgens het principe vloeiend / gelijkmatig en ver voorruit kijken. Mijn ma schakelde volgens het nieuwe rijden en had bij 60.000 al een compleet versleten turbo
De motor word draaiende gehouden doordat de koppeling niet is ingetrapt. De auto drijft dus de motor aan ipv andersom. Bij mij geeft hij ook 0l/100km aan.
Zoals hierboven al wordt genoemd zal de motor door de versnellingsbak worden aangedreven tot een bepaald toerental dan zal de motor weer brandstof verbruiken. Je kan in principe de tot aan het stationair toerental afremmen op de versnellingsbak daarna niet meer. Dat merk je vanzelf, want de motor wordt niet meer afgeremd.
Dat is natuurlijk een broodje aap verhaal Als daadwerkelijk de brandstoftoevoer stop gezet word, dan krijgen je zuigers ook geen koeling meer van het brandstof, dit levert weer extra slijtage op. Dat je BC 0l/km aangeeft, is gewoon boerenbedrog wat er wel gebeurd, is dat je je gas loslaat, daardoor sluit je gasklep tot een minimum, zeg maar tot aan de stationair stand, en die is lager qua toerental, dus daarom remt hij af. En heel goed bekeken gaat hij terug naar een iets verhoogd stationair toerental, trap dan maar eens je koppeling in, dan zal je zien dat hij ong 300tpm hoger draait dan bij stilstand. Ook zou je tellers enz uit moeten vallen zodra de motor geen brandstof krijgt...
Vraag me af of dat wel helemaal klopt. Waarom zou je brandstof in moeten spuiten om af te koelen als je ook geen warmte produceert? Daarnaast levert lucht rondpompen ook wel koeling op. De waterkoeling en oliepomp blijven gewoon werken, want worden aangedreven door de wielen (voor zover die niet elektrisch aangedreven worden, natuurlijk). Bij Honda's hybride systeem zit de motor vast aan de elektromotor en draait dus altijd mee. Die kunnen de kleppen helemaal dicht zetten om pompverliezen te voorkomen als alleen de elektromotor vermogen levert. Dan heb je dus helemaal geen warmteafvoer meer. Sterker nog: het comprimeren van lucht levert warmte op! Brandstof toevoeren heeft dan absoluut geen zin, want er komt geen lucht bij. En toch blijven die motoren gewoon heel.
Er zijn al vele merken al jaren met cilinder uitschakeling, ook daarbij wordt de zuigers gewoon mee bewogen zonder brandstofinspuiting. Het zal wel uit getest zijn anders passen ze het niet toe.