1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kachelventilator werkt niet

Discussie in 'Electronica' gestart door MTKiller, 21 jan 2012.

  1. Hoi Allemaal,

    Mijn ventilator werkt niet meer!! :crying:
    Eerst deden standen [1, 2 en 3] het niet meer. Na wat zoekwerk op dit forum, kwam ik er achter dat mijn weerstand kapot was. Nog voordat ik een nieuwe gehaald had, begon stand [4] ook kuren te krijgen.
    Deze stand [4] werkt nu ook niet meer. Je hoort nog wel wat gebrom, alsof de motor van de kachel "tegengehouden" wordt.

    Nog niet wetende dat er verschillende weerstanden waren voor [1, 2 en 3] en stand [4], heb ik een nieuwe weerstand voor [1, 2 en 3] gekocht en ingebouwd. De vorige was inderdaad doorgebrand. (De kabels zagen er trouwens, zo snel op het oog, nog goed uit).

    Echter, ondanks de nieuwe weerstand is er niets verandert!
    Stand [1, 2 en 3] werken nog steeds niet, en in stand [4] "bromt" de kachel motor alleen maar, zonder dat er lucht uit de ventilatoren komt.

    Wie ow Wie.... kan mij helpen?
    PS: ik ben best wel een leek op autogebied ;)
     
  2. Heb je weerstand bij de dealer gehaald of 1 bij een electrospeciaalzaak?
     
  3. Bij een officiele ford dealer, in Schiedam.
    Na wat uitleg van mijn kant, kwamen ze tot dezelfde conclusie: de weerstand....

    Maar helaas, waarschijnlijk is er meer aan de hand?
     
  4. Misschien is de kachelmotor zelf dan stuk.
     
  5. misschien vuil in de vin van de motor? of koolborstels?
     
  6. Je zou de stekker even van de kachelmotor af kunnen halen en met een multimeter / voltmeter even kunnen meten of je er 12V+ op hebt staan, dan weet je iig dat de stroomtoevoer goed is.
     
  7. Dat ga ik morgenochtend gelijk uit proberen, Al weet ik niet goed met een multimeter om te gaan :P. Gelukkig heb ik een goede buurtman die daar meer verstand van heeft...

    Ik las ook iets over het smeren van de kachelmotor. Je zou deze er via de onderkant uit te kunnen halen. Ik heb alleen geen idee waarmee je dit moet smeren... ??

    Weet iemand waar de weerstand zit van de vierde stand? Daar kan ik niets van terugvinden namelijk. Ik kan mij voorstellen dat als de eerste weerstand doorgebrand is, dat de weerstand voor de vierde niet lang zal duren.

    En gelijk nog een vraag: kan ik de motor, en de behuizing waar deze inzit, schoonmaken? En zo ja: Hoe ?? ;)
     
  8. Er zit maar 1 weerstand in, de 4e stand is zonder weerstand.
     
  9. Dat verklaard een hoop: wat er niet is, kan je ook niet vinden :cool:
     
  10. Als je de motor wel hoort brommen verwacht ik dat er wel stroom op de motor komt te staan, maar dat hij ergens klem zit. Meten kan zeker geen kwaad.
     
  11. Weet iemand dan waarmee deze motor kan smeren? Als ik deze er dan toch (probeer) uit te halen om deze schoon te maken (nog geen idee hoe, maar wie niet waagt... ;)), lijkt het me wel handig om deze gelijk te smeren.
     
  12. Ik weet niet of het echt ideaal spul is, maar lagervet misschien?
     
  13. siliconen spray of ketting spray, WD40 verschillende mogelijkheden
     
  14. Het is gelukt!!! Met dank aan iedereen!

    Ik heb de kachelmotor eruit kunnen halen, en inderdaad, veel corrosie (roest) op de onderste spoel. Deze heb ik eerst ingespoten met WD40 even laten inwerken, afdeppen met een doek, en vervolgens met een beetje motorolie ingesmeerd. Vervolgens de motor inbouwen, contact aan, starten, en de ventilator aanzetten: alle stande werken weer!

    [Hopelijk blijft dat ook zo.... :mrgreen:]

    Nu dus de ventilator in de gaten houden....
    Ook las ik nog iets over de paravankap waterdicht maken. Hier schijnt het euvel vandaan te komen: vocht in de ventilator, wat roest veroorzaakt.
    Dit zal ik in het voorjaar zeker gaan doen....

    Nogmaals mijn dank!:cheer::thumbs:
    Al weet ik weinig van auto's; dit forum zal ik zeker blijven volgen!!! :respect:
     
  15. Kijk dat is mooi:thumbs:

    Parafaan zou ik niet te lang mee wachten, er is een how to do van.
    Vooral in deze tijd van het jaar met veel regen blijft het water naar binnenlopen.
    Als je hem dicht maakt vervang dan ook gelijk je pollenfilter.
    Ik heb het onlangs ook gedaan en heb hem met kit dicht gemaakt, volgende x kit losmaken nieuw filter erin en weer dichtkitten.
     
  16. Is het pollenfilter hetzelfde als het interieurfilter? Daar lees ik verschillende berichten over namelijk.... (sorry, ben echt een leek op sommige gebieden... ;))
     

  17. Hier vind je meer info over het vervangen van je pollen/interieur filter

    bij mijn weten zijn ze hetzelfde
     
  18. Bedankt (wederom) !!!!
    Ik ga gelijk zo'n filter bestellen. Van afstel komt tenslotte.....
    Kortom: hoe eerder, hoe beter.... nu nog maar hopen dat de kachelmotor het ook blijft doen... hihihihi....
     

Deel Deze Pagina