1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kachel blaast alleen in stand 2 en 3

Discussie in 'Electronica' gestart door Pieterd, 24 jan 2013.

  1. #1 Pieterd, 24 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2013
    Zoals de titel al zegt. Heb een Focus 1.6 benzine waarvan de kachelmotor alleen blaast in de standen 2 en 3. in 1 en 4 doet het niks. Dacht zelf en met de garagehouder aan een weerstand maar dan doet meestal alleen stand 4 het. Iemand een idee?

    Zit ik goed of niet?

    Alvast bedankt in ieder geval
    Pieterd
     
  2. Als de kachelweerstand doorgebrand is, doet de ventilator het normaalgesproken inderdaad alleen in stand 4 en werken de standen 1,2 en 3 niet ( heb dit aan den lijve ondervonden ;) ). Als je een multimeter hebt, zou je nog bij de stekker van de aanjager kunnen meten of er wel stroom op staat als je de schakelaar in stand 1 of 4 zet. Meet dan ook even bij de stekker van de kachelweerstand. Je moet alleen wel een beetje lenig zijn, want de aanjager zit op een vervelende plek ( onder het dashboard aan de passagierszijde ).
     
  3. Ja precies dat waren mijn gedachten ook. Zal even wat gaan proberen. Gelukkig is de garagist een bekende.
     
  4. Blijkt toch een versleten schakelaar te zijn.
    Schakelaar losgehaald en contacten beetje teruggebogen werkt voor nu maar zal nog een nieuwe in komen.
     
  5. Mooi om te horen dat de oorzaak boven water is. Miss helpt contactspray ook nog een handje.
     
  6. #6 Marco Morello, 18 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2013
    Is in een ander topic ook al eens geroepen. ;).

    Edit: het verhaal wat betreft de schakelaar.
     
  7. Heeft bij mij vaak genoeg geholpen ;)
     
  8. Vorige week het dashboard van mijn Focus I losgehaald en de knop van de aanjager eruit gehaald - stand 1 en 2 deed het niet meer - het lijkt net of de schakelaar heet is geworden op 3 plekken is het plastic een beetje gesmolten.
    Komt dit door vocht of heeft dit een andere oorzaak?
     
  9. #9 Michiel35, 14 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2013
    Als er iets ver- of doorbrand in het electrische circuit van de ventilatie, is dat meestal de kachelweerstand. De aanjager gaat van stand 1 t/m 3 door de kachelweerstand, stand 4 gaat "er buiten om", vandaar dat alleen stand 4 het nog doet als de kachelweerstand er de brui aan heeft gegeven.

    Vaak kan de oorzaak van een doorgebrande kachelweerstand in de kachelmotor gezocht worden. De rotor van de kachelmotor kan gaan corroderen door vocht, waardoor de motor zwaarder gaat lopen en daardoor ( te ) veel stroom trekt.

    Zelf heb ik nog niet eerder gehoord van een te zwaar belaste schakelaar ( met als gevolg smeltplekken ). Wellicht zijn de contacten van de schakelaar niet helemaal lekker meer, waardoor het is gaan vonken en het kunststof smeltplekken heeft. Hoe zien de contacten er zelf uit ( voor zover je dat kunt zien )?.

    Als de schakelaar verder geen slijtageplekken vertoont, is het wellicht nog handig om de kachelmotor ook even te controleren op goede vrijloop. Deze zit achter het dashboardkastje aan de passagierskant, maar je komt er het makkelijkst bij door de parafaanplaat ( die kunststof kap onder de voorruit ) even te verwijderen en dan het interieurfilter te verwijderen. Je kijkt dan zo in de kachelmotor. Dan er even een draai aan geven om te kijken of ie lekker soepel loopt, zonder bijgeluiden.Zorg wel dat je de boel goed terugplaatst, zodat je er geen waterlekkage aan overhoudt!!
    Mocht het de kachelmotor zijn, hou er rekening mee dat een nieuwe je in de doos al 250 euro kost, dus exclusief inbouw ( heb ik helaas zelf ervaring mee...), dus wellicht is een exemplaar uit een sloper het overdenken waard, mocht de motor niet lekker meer zijn.

    EDIT: Die drie "smeltplekken" zouden ook kunststoflassen kunnen zijn. Zelf heb ik de schakelaar van de aanjager van een focus nog niet eerder gezien ( behalve de voorkant uiteraard :p ). Weet iemand zo of er drie kunststoflassen aan de achterkant van de schakelaar zitten?
     

Deel Deze Pagina