1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

K&N Inlegfilter, heeft dat zin?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frank, 6 jan 2014.

  1. Zoals de titel het al zegt.
    Mijn vraag is heeft een K&N inlegfilter zin?
    Vermogen?
    Geluid?
    Is het beter voor de motor zelf?

    Bedankt.
     
  2. Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender.

    Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert.

    Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter. Nadeel van een openluchtfilter is dat deze goed moet worden afgeschermd, omdat deze anders teveel warme lucht aanzuigt.
     
  3. Merkbaar meer pk's ?? ik vind van niet

    Merkbaar verschil in koppel en koppel verloop?? ja, dat dan weer wel, tot op
    heden merk ik bij alle benzine motoren waar ik een sport inlegfilter heb geplaatst
    dat er eerder koppel beschikbaar is, beter oppakt bij doortrekken, dus minder
    een dip in de koppelcurve.

    Merkbaar brandstofbesparing?? nee, omdat je de extra Nm's daadwerkelijk gaat
    gebruiken, ben je al weer je winst kwijt

    Merkbaar meer geluid?? bij rustig tot normaal rijden niet, maar zodra je sportief
    gaat rijden gromt hij wat meer, maar niet in "Sjonnie" stijl;)
     
  4. Bedank voor jullie reacties.
    Ik heb nu besloten om er een in te zetten.
     
  5. Geld kan je beter in je zak houden, werkt niet.

    [YOUTUBE]http://youtu.be/gCi2yo4UqPI[/YOUTUBE]
     
  6. #6 McGyver, 7 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2014
    Link fix:
    Mighty Car Mods kijkt in deze test alleen maar naar PK's en niet naar koppel.
    Daarbij kun je beter een inleg filter nemen, dan zoals in de hierboven geteste open lucht filter.
    En zoals [MENTION=3778]Boomerang78[/MENTION] al aangeeft moet 'm je heel goed afschermen van de rest van de motorruimte, omdat je anders warme lucht aanzuigt.
     
  7. Oeps dubbel, Roelard was me net voor, Thx
     
  8. Patrick van K&N beweert toch echt anders hoor. Hij geeft aan dat inlegfilters door K&N niet worden getest op vermogenswinst. Feit is dat deze sowieso beter 'ademen' dan een papieren filter, maar dit wordt niet onderbouwd met rollerbanktesten etc.
    Openluchtfilters van K&N worden hier wel op getest en alleen in productie genomen bij bewezen winsten (pk's/Nm's).
    Zelfs bij aanzuigen van warme lucht zouden open luchtfilters aanmerkelijk beter presteren dan andere filters, al is koude lucht natuurlijk nog beter voor de prestaties.
    Dit is althans het verhaal wat ik bij K&N te horen heb gekregen... ;)
     
  9. Daarom adviseren wij van WC Eend, WC Eend! ;)
     
  10. Dat zeg ik niet, alleen het verhaal dat een inlegfilter meer vermogen zou leveren dan een open luchtfilter wordt door K&N bestreden (bij hun filters althans).
     
  11. Ik heb mijn wagen nu 2 keer op de rollenbank (Verhoeven) gehad, 1 keer met standaard filter, 1 keer met Pipercross filter, verder geen verschillen, beide keren zelfde brandstof (BP Ultimate), etc.
    De 2 grafieken liepen zo goed als over elkaar heen, behalve tussen 2000 en 3250 toeren waar de koppelkromme 10 - 15 Nm hoger was met Pipercross filter. Piekvermogen maakte niets uit, 193,8 naar 195,2 PK, max koppel was iets hoger, 288Nm naar 298Nm.
    Dus echt een spectaculair meetbaar verschil is er niet.

    Ik heb sinds het Pipercross filter wel een merkbaar lager brandstofverbruik, denk dat het zo'n 5% lager is.
     
  12. [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION] Is het niet zo dat jou K&N 57S-4000 kit voor iets meer vermogen zorgde? Dacht dat het bij de :st: en :rs: duidelijker zichtbaar was bij de metingen.
     
  13. Zoals Fred het getest heeft heb ik het niet, gevoelsmatig denk je (veel) meer vermogen te hebben.

    Er is in een ander draadje over dit soort filter wel een test geplaatst ooit door mij, die test is gedaan door een Duitser die op verschillende manieren heeft getest.
    Dit betrof het 57S-4000 filter, dit is een heel ander filter dan het ''reguliere'' inleg filter waar we het hier over hebben.

    Ook in die test waren de verschillen niet echt mega groot.

    Zie dit TOPIC >>KLIK<<

    Zoals je ziet zijn er verschillen, dit betreft een Focus RS2 turbo motor en niet te vergelijken met een inleg filter waar we het hier in dit topic over hebben.

    Het grootste voordeel van het K&N, pipercros of green filter is denk ik dat je minder last heb van de vervuiling (grotere opp) waardoor je filter dicht slaat en er zo minder lucht doorheen gaat.
     
  14. Een gewone inlegfilter geeft bij de 1.6 benzine motor van de topic starter geen vermogenswinst.

    Je moet een inlegfilter inderdaad niet voor het vermogen kiezen.
     
  15. Als je een vette K & N filter plaats kost je dat alleen maar vermogen, laatst nog een porsche gehad met K & N filter, auto reed als een natte krant, cillinderoverslagen herkend, Kwam allemaal door een vetgeslagen Luchtmassameter, klant heeft een poos in een slecht presterende auto gereden en kosten gemaakt door een "update" wat een downdate bleek.

    Ik zou zeggen, stop er gewoon een vers papieren filter in en verwissel die tijdig.

    Edit

    ( nu snap ik ook wel dat je hem kan uitwassen en zelf inoliën etc, maar dat wil je niet met een kant en klaar product van +/_ 60 tot 80 euro)
     
  16. Maar dat is ook de bedoeling van merken als Green, K&N, Pipercross en Simota, omdat al deze luchtfilters met het juiste onderhoud vele jaren meegaan ;)

    Wat een teveel geoliede luchtfilter betreft, zijn de handleidingen duidelijk. Wassen en licht oliën. Wanneer een nieuw luchtfilter uit de verpakking wordt gehaald, dan altijd even voelen. Better safe than sorry.

    Als mensen echt alleen maar kant en klaar willen zonder onderhoud, dan houden ze het bij papieren luchtfilters.
     
  17. Helpt weinig (wellicht in gevoel qua geluid), sterker nog ze laten ook veel meer vervuiling door dan het standaard papieren filter.

    Lees maar eens door: http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html

    Wat beter werkt is het aanpassen van je luchtfilterhuis, daar zitten bij sommige modellen restricties in die bijvoorbeeld zo'n 57S-4000 kan wegnemen. Maar ik denk dat je met een 57S-4000 box en stock papieren cone filter ook al meer vermogen kan halen.
     
  18. Het enige wat dat stukje tekst aangeeft, is dat een K&N filter minder vuil zou
    tegen houden, maar ik twijfel aan de juistheid van de test methode....
    Ze geven aan dat ze hem testen in een bepaalde tijd, alleen een stock/OEM
    filter laat veel minder lucht door dan een K&N filter in dezelfde tijd...

    Maar goed, er zal vast wel een kern van waarheid in zitten.

    Mijn ervaring na 9 K&N filters, is dat er wel degenlijk een verbetering te merken
    is, de trekkracht (koppel) begint een paar honderd toeren eerder, en loopt
    veel vloeiender door zonder dippen erin.
    Als ik kijk naar mijn huidige Focus, dan kon ik met de originele filter niet fatsoenlijk
    in zijn 5e versnelling 90 rijden met de sleurhut erachter, nu met een K&N
    inleg/vervangingsfilter red ie het dus wel, en rijd met de sleurhut nu 1:9 ipv 1:8
    ....en dat zit dus niet tussen de oren, aangezien mijn vrouw precies het zelfde
    ervaarde toen ik onaangekondigd een K&N inlegfilter in haar Fiesta had geplaatst
     
  19. Er zijn meerdere tests waarin een open inlegfilter negatieve invloed heeft. Is echt een marketingdingetje, niets meer. Een schoon papierfilter is gewoon beter.
     
  20. Daar zeg je me wat, maar hoelang blijft ie schoon...
     

Deel Deze Pagina