Nu eindelijk beschikbaar, het nieuwe luchtfilter van K&N de 57S4000 >>KLIK<< Nog wat meer info over dit mooie filter Hier het TÜV keurings rapport van het filter (PDF): >>KLIK<< Hier de montage handleiding (PDF): >>KLIK<< Hier de motortypes waar dit filter voor geschikt is: >>KLIK<<
Het filter 57S-4000 is net op de markt Stephan en Sportfilters is nog goedkoop t.o.v. een andere aanbieder Tussen en nu een jaar verder zullen veel meer aanbieders zijn en zal de prijs zakken. Hou eBay in de gaten Dit filter heeft meer aanzuigoppervlakte en een eigen deksel dat aan de binnenkant minder weerstand geeft.
Weet ik dat hij net op de markt is. Maar om 200 euro neer te leggen voor iets wat je amper merkt op een 1600 motor vind ik persoonlijk te veel geld.
In de heeft het echt een meerwaarde dit nieuwe filter, althans dat is mijn indruk van dit filter. Ik kan me voorstellen dat het in een kleinere motor minder merkbaar zou kunnen zijn, het ronde filter heeft van zichzelf al een heel groot filteroppervlak dus nog meer lucht zal er niet door heen gaan met dit nieuwe filter. Al zorgt de nieuwe deksel met de gladde binnenkant wel dat het makkelijker rond het hele filter kan komen en niet alleen aan de kant van de inlaat buis. Als je een iets wat sportiever geluid wil is dit natuurlijk een mooie optie, het is een semi-open luchtfilter als je de dop aan de zijkant eraf laat. Daarbij ook nog een het feit dat je hem zo mee kan nemen naar je volgende is het wel een investering waar je langer van kun genieten.
Doet dit filtersysteem ook iets met het geluid? Heb ooit een old-skool K&N openluchtfilter op mijn Honda gehad en die brulde de gehele buurt bij elkaar (bij half en vooral volgas geven). En dat is niet wat ik nu eventueel zou willen. Vandaar mijn vraag....
Dit filtersysteem doet zeker ook iets met het geluid, immers als je de dop eraf haalt heb je een diameter van zo'n 80mm open luchtfilter. Nu rij ik met een RS2 en dat is natuurlijk niet te vergelijken met een ''gewone'' (1.6-1.8-2.0liter) motor. Maar ik verwacht er toch wel iets meer aanzuiggeluid is dan met de volledig gesloten versie. Maar het zal aanzienlijk minder zijn dan een volledige open versie.
Nog wat meer info over dit mooie filter Hier het TÜV keurings rapport van het filter (PDF): >>KLIK<< Hier de montage handleiding (PDF): >>KLIK<< Hier de motortypes waar dit filter voor geschikt is: >>KLIK<<
Op het Duitse Forum is er iemand die het filter 75S-4000kit heeft getest op de dyno, met een originele RS2 Hier de grafiek: Blauwe lijn: Origineel filter + originele kap Groene lijn: K&N filter + kap en dop Rode lijn : K&N filter + kap en zonder dop Zo zie je dus dat mijn gevoel dus klopte, het heeft iig bij de RS zeker meerwaarde. Voor de liefhebbers die lid zijn van het Duitse Forum hier de Link >>KLIK<<
knap 10pk winst en 20Nm met enkel een filter @Sbro.nl rij jij ook zonder dop rond, wordt de lucht dan nog gefilterd?
Kijk maar naar het plaatje in bericht #1. Aan de voorzijde is ook filteroppervlak zichtbaar. De oppervlakte neem toe als de dop is verwijderd. Daarmee maak je het de luchtstroom gemakkelijker.
Aangezien het filter een fatsoenlijke hitteafscheiding heeft, is het technisch gezien ook een beter systeem dan een echt open luchtfilter. Misschien is de hitteafscheiding nog beter/effectiever te krijgen door warmte werend alufolie aan de binnenkant van de behuizing te plaatsen. Over het algemeen is dat juist het punt van het gemiddelde open luchtfilter, het gebrek aan hitteafscheiding. Zo`n luchtfilter brult wel, maar vaak werkt deze niet optimaal of werkt juist tegen (door het aanzuigen van warme lucht).