Met het originele dagrijverlichting relais branden als de lichtschakelaar op AUTO staat overdag de dimlichten. Bij halogeenlampen zorgt een weerstand er hierbij voor dat de dimlichten overdag op 80% branden. Bij origineel Xenon wordt de hoogteregeling overdag volledig naar beneden gedraaid. Wanneer het donker wordt schakeld dan automatisch de overige verlichting in en gaan de dimlichten op volle sterkte branden (halogeen) of draaien de lampen in de normale positie (Xenon). Als je de lichtschakelaar op uit zet werkt deze dagrijverlichting niet. Je kan er dus ook voor kiezen om alle verlichting uit te schakelen.
Een lichtschakelaar met AUTO stand werkt alleen bij auto's met licht en regensensor. Zowel de verlichting als de ruitenwissers worden door de GEM module aangestuurd. Als er geen licht en regensensor in je auto zit kan je geen lichtschakelaar met AUTO stand plaatsen. Ik meen mij te herinneren dat dan de verlichting niet goed meer werkt of niet meer uitgaat. Voor zover ik weet kan je bij auto's zonder licht en regensensor ook het originele dagrijverlichting relais niet plaatsen.
Of het nut heeft voor jou is afhankelijk van wat je nog van plan bent om achteraf in te bouwen en welke functies je huidige GEM module ondersteund. Zelf heb ik dit gedaan om van het wissen bij het aanzetten van het contact af te zijn en omdat ik het originele alarm werkend wil krijgen. Tevens is het een leuke voorbereiding voor toekomstige projecten zoals de startknop. Daarbij is mijn interieur nu vrijwel volledig voorzien van fase 2 electronica onderdelen. ik vond dat daar dan ook een fase 2 GEM bij hoort. Het enige waar je binnen in de auto nog aan kan zien dat het een fase 1 is zijn de bekleding en de middenarmsteun. Het is vorig jaar begonnen met een radio met rode verlichting en inmiddels is alles omgebouwd met fase 2 onderdelen Ik dacht nadat ik de fase 2 teller volledig werkend had dat ik aardig klaar was met de auto maar vreemd genoeg bedenk ik telkens weer nieuwe dingen die ik nog wil veranderen.
Je bemerkt dit virus trouwens ook bij mij! De stekkers voor zetelverwarming liggen in dash klaar, dus betekent dit ook dat auto klaar is voor zetelverwarming? Of welke GEM heb ik nodig voor zetelverwarming? Bedankt!
Het kan zijn dat de stekkers voor de stoelverwarming alleen naar de GEM module/zekeringkast lopen en vanaf daar niet verder naar de stoelen. Of de kabelboom naar de stoelen aanwezig is kan je zien aan de stoelconnector. Of je GEM module geschikt is voor stoelverwarming is lastig te zeggen. Je zou kunnen proberen om een stoelverwarming schakelaar aan te sluiten op de connector. Als het lampje van de schakelaar gaat branden op het moment dat je deze inschakeld staat er spanning op de schakelaar en kan je er vanuit gaan dat de GEM module/zekeringkast geschikt is. Als het lampje niet gaat branden heb je grote kans dat de pin in de GEM module waar spanning op staat naar de stoelverwarming schakelaars ontbreekt.
Ik heb een ST van 2006, ik h eb mijn ruitenwissers altijd op automatisch staan (regensensor) en heb nog nooit gehad dat de ruitenwissers afgaan als ik het contact aan zet.
Dat kan kloppen. Ik heb nu informatie gevonden waaruit blijkt dat dit ook Bij de fase 1 GEM module vanaf een bepaald onderdeelnummer niet meer zo is. Op een ander forum heb ik gelezen dat beide onderdeelnummers gelijktijdig zijn ingebouwd in de fabriek. Zo kan het voorkomen dat bij sommige auto's de ruitenwissers wel 1 wisbeweging maken en bij andere auto's niet als het contact wordt aangezet.
Netjes hoor JW, diep respect. Een hoop geduld en uitzoeken. Het leid wel tot mooie updates. Zelf heb ik een fase 1. Futura met voorruitverwarming,regen/lichtsensor. Mijn ruitenwissers staan ook op auto en doen ook geen wisbeweging bij het starten van de auto.(gelukkig niet als het gevroren heeft). Weet jij of er zo nog opties zijn die ik makkelijk kan installeren, of kun je dat aan de hand van een foto van de zekeringkast zien?
translate: Whether your GEM module is suitable for seat heating is difficult to say. take a look at seat heating schematic (from http://ffclub.ru/topic/54170/) and check if your GEM has those pins - you need pin 5 in c102 (+12v to heater switch) and pin 20 in c100 ('real' power to heating elements) 2 years ago I retrofitted seat heating with low level GEM (version 7M5T-14A073-BB) and I "stolen" power supply from other device (I don;t remember, probably it was fog light or cigarette lighter). Then I changed GEM to version F (supports everything, I needed it because of retrofitting rain sensor) and changed seat heating wiring as in schematic above. Works perfectly!
how-to for retrofitting seat heating?? What for? it's already done: http://www.ford-st-forum.com/forum/showthread.php?9629-Nachr%C3%BCsten-der-original-Sitzheizung-im-ST-Bj.-06-2007 http://ffclub.ru/topic/54170/jump_1080/#entry9827002 (images are hidden, you need to click on underlined words to see images - it won't appear when browsing via translate.google.com, so you need to use Google Chrome browser to translate on the fly) http://ffclub.ru/topic/54170/jump_440/#entry5733166 http://translate.google.com/transla.../ffclub.ru/topic/54170/jump_800/#entry8515415 but if you have any questions, I can help