1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Juffer1's werkpaardje

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Juffer1, 4 jan 2014.

  1. #1 Juffer1, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2014
    Sinds donderdag 2 januari mag ik mij als servicemonteur zakelijk gaan verplaatsen in een Ford Focus III wagon met een 1.6 TDCi ECOnetic (105pk/270Nm) in de trend uitvoering.
    De Focus is in december '13 op kenteken gezet dus ik kan nog lekker profiteren van de 14% bijtelling.


    De afgelopen 7 jaar heb ik mij mogen verplaatsen in redelijk luxe aangeklede auto's (Zafira 2.2DTi Elegance, Renault II & Renault III Tech Line) en mede daarom was ik nogal sceptisch over deze
    "low budget" Focus.

    Inmiddels 3 dagen en een kleine 500 km mee gereden en ik moet zeggen dat de Focus mij enorm positief heeft verrast !
    Ten opzichte van de Megane III zit er veel meer ruimte op de bestuurderspositie en ook vindt ik het dashboard meer op de bestuurder gericht tov de Megane.

    Je kan ook zien dat er goed is nagedacht over de indeling van de ruimte en zaken zoals de zonnerollo die vanzelf inklapt, een kofferbak die zelf ontgrendeld ed.
    Nadeel vindt ik wel de ruimte aan de passagiers kant. Door die vage knik in het dashboard zit je als lange passagier (1.91 in mijn geval) al snel met je knieën tegen het dashboard aan, zeker met iemand op de achterbank.

    Grootste gemis al bestuurder is toch echt een middenarmsteun. De dealer (Wensink Nijmegen) is daarover in overleg om te kijken wat ze daarin kunnen betekenen.
    Persoonlijk vindt ik dat een auto in het zakelijke (Econetic) segment tegenwoordig dat gewoon standaard al zou moeten hebben, net als zaken zoals climate controle. Concurrenten zoals Renault en Opel hebben wat dat betreft vele malen meer standaard opties aan boord.

    Motorisch rijdt de Focus tot op heden best lekker al heb ik wel het idee dat hij ten opzichte van de 1.5Dci Megane iets meer verbruikt.
    Waar ik met de Megane (2100kg) bij een vlote rijstijl (140 op snelweg) een verbruik van 5.2 op 100km haalde, verbruikt de Focus dat al bij 120km/u op de cruise controle. Kan natuurlijk nog komen omdat de Focus nog niet echt is ingereden, iets wat de tijd zal leren.


    Zaken die ik zeker nog wil aanpassen :
    - Dimlicht of automatisch laten aangaan bij schemer of automatisch wanneer de motor loopt.
    - Een armsteun (& middentunnel uit titanium model ?) plaatsen.

    Waar ik nog over twijfel is om de grijze interieur delen in het wit te wrappen / foliën. Toeval wil dat ik nog een heleboel hoogglans witte folie (Dinoc) heb liggen.


    Bedankt voor het lezen, mochten er nog op of aanmerkingen zijn dan zie ik die graag verschijnen !

    Gr. Arjan
     
  2. Bedankt voor je linkje Dennis !

    Wensink kwam ook al met een custom fit armsteun aan.
    Bij de Focus III komt deze in / over het opbergvakje achter, grootste nadeel voor mij is dat daaronder de USB aansluting zit en die onbruikbaar wordt.

    Nu is daar ook wel iets aan te doen, maar vindt dat niet echt je van het.
     
  3. Hey Arjan, eindelijk heb je het witte "hondehok" :mrgreen:.
    En tja een Econetic is nagenoeg een "kale" uitvoering... Maar geen clima?? Dusss... Voor wat betreft de armsteun, ik zou niet voor een aftermarket ding gaan, maar origineel. Alleen dat kost een bak knaken.
     
  4. Het heeft inderdaad even geduurd, maar al het goede komt langzaam zullen we maar denken.

    Inmiddels al wel redelijk bijgedraaid omtrent mijn mening over deze auto.
    Nu rijdt de Focus ook wel zonder armsteun en climate controle maar als je 6000km per maand in de auto zit dan zijn dat wel zaken die het leven veraangenamen :P

    Ik had voor de levering al wat geneusd in de andere FoFo 3 topics en gezien dat dat nogal wat werk is en daarbij moet je ook de onderdelen bij elkaar zien te krijgen. Op schadeautos zie je ze ook niet echt met bosjes voorbijkomen dus echt makkelijk is dat ook niet.
     
  5. welkom op het forum. nette werkauto toch, jammer idd dat het geen titanium leuae mocht worden, maar Kropman is niet de enige, ik heb een zwager bij KONE liften, rijdt in eenzelfde exemplaar.
     
  6. USB komt niet te vervallen, er is een speciaal verloop kabeltje te bestellen waardoor deze verplaatst word naar de voorkant aan de voet van de armsteun.... Origineel is uiteraard wel een stuk netter en steviger, maar ook een stuk duurder.
     
  7. #8 Juffer1, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2014
    @vertegenwoordigerjohan : je hoort mij ook echt niet klagen ! Het kan zat beroerder en de andere 200 Ford's binnen het bedrijf zijn ook allemaal trend uitvoeringen dus ik ben verre van bedroefd of teleurgesteld.
    In deze tijd ben ik al lang blij dat ik en een leuke baan heb en ook nog een hele knappe auto van de zaak mag rijden die ik ook nog eens prive mag gebruiken.
    [MENTION=7013]nickysmeding[/MENTION] : bedankt voor je tip !
    Ik heb die armsteun in de auto van een verkoper zien zitten en de verkoper die voor ons bedrijf de auto's regelt gaf aan dat die aansluiting zou vervallen.
    Je weet toevallig niet een artikelnummer (om omschrijving) van dat kabeltje ?


    Ik zat net wat andere Focus III workshops te lezen en zag dat het met een ELM (?) module mogelijk was om de auto in te stellen op een scandanavisch land zodat het dimlicht aangaat zodra de motor gestart wordt. Iemand die dit voor mij kan & wil doen ?

    Ook ben ik benieuwd of mijn motortype een roetfilter heeft. Wat ik op internet terugvindt is dat de 20% bijtelling dat niet heeft maar de 14% wel ?
     
  8. Mooie wagon! Zelf heb ik ook die lelijke afdekdoppen voor de mistlampen, maar die zouden ze toch moeten verbieden! Snel mistlampen inzetten :D
     
  9. Mistlampen heb ik al even naar gekeken en dat valt volgens mij best mee.
    Binnenkort maar eens kijken of de bekabeling ook al is voorbereid.
     
  10. Je dealer kan dat zelf instellen, dat hebben ze bij mij ook gedaan. Roetfilter hebben alle moderne diesels.
     
  11. Dank je wel voor de reacties !
     
  12. Finiscode armsteun : 1751094
    Finiscode verloopkabel : 1831847
     
  13. [MENTION=7013]nickysmeding[/MENTION] : Dank je wel !
     
  14. Gisteren en vandaag de eerste 1000km erop gereden.

    Moet zeggen dat het nog steeds erg goed bevalt en dat de auto steeds beter begint te wennen.

    Waar ik wel tegenaan blijf lopen is dat de koplampen niet automatisch aan en uit gaan.
    Binnenkort eens zorgen dat dat automatisch gaat.
    Ander puntje is dat ik de auto wat zenuwachtig vindt sturen, denk nog een stukje gewenning al had ik dat bij de Megane minder.

    Verbruik is ook redelijk gezakt, zit nu op 4.9 per 100km en dat is al onder het verbruik van de Megane dus erg goed te noemen.

    Vandaag ben ik er wel achtergekomen dat ik 2 matten mis voor de passagiers op de achterbank. Gelijk de dealer even gebeld en die worden opgestuurd.
    Armsteun zal helaas een aftermarket moeten worden omdat ik de middentunnel niet mag vervangen, ook niet voor OEM Parts.
    Voor een losse armsteun krijg ik wel toestemming dus dan gaan we daar gewoon naar op zoek.
     
  15. Kun je de stuurbekrachtiging instellen in het menu? Als wel zou ik 'm op sport zetten, wordt ie 'n stuk rustiger van. En smalle ecobandjes werkt ook niet mee.
     
  16. kun je ook het vergrendelen van de portieren instellen dat bij het wegrijden automatisch gaat?
     
  17. [MENTION=14112]samenlachen[/MENTION], officieel niet. Is echter wel mogelijk. Ik kan het eventueel voor je doen.
     
  18. Mooi ding Arjan!!
     

Deel Deze Pagina