Iodokus Focus 2 2.5 ST1 - 3e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 7 jun 2009.

  1. Thanks :thumbs:

    'k moet nog wel een paar dagen wachten 'k ga pas midden deze week, maar de :st: staat er lekker schoon bij dus ik dacht laat ik de dakkoffer er maar vast opzetten dan rijden we de komende dagen wel met de Fiesta. Is ook geen straf ;)
     
  2. ST Iodokus - Een vakantie anders dan anders

    Hoewel ook deze vakantie start als alle andere met de nodige voorbereidingen en een klein beetje stress zit er ditmaal een addertje onder het gras.

    Thuis in Nederland alle spullen pakken welke we denken nodig te hebben in Italië, zoals gewoonlijk altijd te veel hoewel ik eerlijk moet zeggen dat we het aardig onder controle hebben. Dakkoffer op de auto, welke dit keer netjes in de kleur van de ST gespoten is, daarin een tweetal grote tassen, wat speelgoed en de rest van de bagage in de kofferbak en dan nog ruimte overhouden, niet slecht.

    Omdat we ook dit jaar de heen en terug reis verdelen over twee dagen vertrekken we op een dinsdag niet te vroeg, ergens tegen 08:00 uur en gaan op weg naar onze overnachtigsplaats in het Zwitsers Luzerne. De reis verloopt zeer voorspoedig, wat kleine vertragingen op de Duitse autobahn maar dat mag de pret niet drukken. Zelfs het dorstige karakter van de ST valt ons erg mee, na de rechtervoet goed onder controle te hebben halen we een verbruik van 1:9 en dat met een dakkoffer en een gemiddelde snelheid van rond de 150 Km/u.

    Tegen de klok van vijf komen we ‘s-middags aan in Luzerne en nemen ons intrek in het geboekte hotel. Even wat opfrissen en dan een lekkere wandeling langs het meer richting het centrum van de stad en wat een stad. Luzerne is echt een bezoek waard leuke winkels, veel eetgelegenheden en ondanks het toerisme toch een rustieke uitstraling.

    Na de innerlijke mens voorzien te hebben weer in de benen en langs het meer terug naar het hotel om lekker uit te rusten voordat we de volgende dag het tweede en naar ons idee laatste deel van onze heen reis beginnen.


    Dag twee

    Na een simpel maar uitstekend ontbijt op naar de auto en de Zwitserse bergen in, dat wil zeggen de bergen door want de Gotthardt tunnel is toch een dikke 17 Km lang. Even voor de grens van Zwitserland en Italië nog een keer tanken en dan volgas, de max. snelheid in Italië ligt hoger dan in Zwitserland waar ze enorm controleren, richting Milaan en dan verder richting het zuidoosten van ons vakantie land.

    Tja volgas, maar zoals zo vaak lopen de dingen toch iets anders dan je verwacht. Net voorbij Milaan gaf de ST duidelijk aan dat volgas niet volgas was. Snelheden van 150 Km/u zijn ineens moeilijk haalbaar en dat voor een auto met een top welke ergens rond de 250 Km/u ligt, vreemd? Omdat door rustig de snelheid te laten oplopen, tubodruk onder 1 bar houdend, het verschijnsel minder opvallend is geven we de aanzienlijk hogere buiten temperatuur de schuld van het vreemde fenomeen.

    Ruim 200 kilometer voordat we op de plaats van bestemming zijn geeft de ST de geest. Met vrachtwagens links, rechts en achter ons laat de 2.5L het afweten maar helpt ons nog net de top van een berg te bereiken waar goddank een parkeerplaats is, wat nu? Na de nodige scheld kanonnades in de trend van “waarom moet mij dit overkomen”, “wat heb ik gedaan om dit te verdienen”, toch maar weer tot bedaren gekomen en moet ook ik inzien dat ook mijn ST maar een auto is en kapot kan gaan, ook al is het opdat moment de meest vertroetelde en best onderhouden automobiel op die Italiaanse berg.

    Maar zoals ik al zei wat nu? Nooit gedacht dat ik ooit gebruik moet maken van Ford Assistance maar nu moet het toch echt, kortom bellen met Nederland. Ik kan niet anders zeggen dan dat de dames en heren bij Ford Assistance (ANWB) uitermate correct zijn en echt alles uit de kast halen om je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Na een korte uiteenzetting van mijn bevindingen is er direct contact gezocht met een sleepdienst welke iets meer dan een uur later arriveerde precies op het moment dat ik constateerde dat de ST weer wilde starten. Na een korte rit, zelfstandig rijdend, richting de garage komt men daar tot de conclusie dat het de brandstofpomp is welke de problemen veroorzaakt. Advies tank telkens een kleine hoeveelheid benzine waardoor de pomp gekoeld wordt en zijn werk moet blijven doen totdat deze vervangen kan worden bijvoorkeur op de plaats van bestemming.

    Het advies opvolgend vervolgen wij onze weg maar geloof me echt rustig rijden is het niet. Keer op keer begint de ST te stotteren en te ploffen het liefst op plekken waar je dat niet wilt, denk hierbij aan bruggen of tijdens inhaal manoeuvres waardoor de snelheid heel snel van 120 Km/u terugzakt naar net 20 Km/u. Remedie voor dit probleem blijkt het uitzetten van de motor en vervolgens weer starten waardoor het motormanagement systeem een reset krijgt, let wel dit allemaal terwijl we rijden.

    Normaliter is 214 kilometer rijden in deze auto een genot en stelt helemaal niets voor. Maar tijdens deze 214 kilometer heb ik delen van mijn lichaam leren kennen waarvan ik nooit voor mogelijk heb gehouden dat je daar kan zweten, wat een drama. Tegen de klok van achten ‘s-avonds arriveren we dan eindelijk op de plaats van bestemming en nemen als slappe vaatdoeken ons intrek in de stacaravan.


    Dag drie

    Nog moe van de vorige dag snel op weg naar de dichtstbijzijnde Ford garage om te zien of men ons kan helpen. Eenmaal aangekomen en na met handen en voeten Italiaans duidelijk gemaakt te hebben wat de problemen zijn, wil de monteur dat ik de motorkap open doe. Niets vermoedend doe ik dat en hoor achter me alleen maar ooooh, aaaaah, whooo en nu is mijn probleem opgelost of niet? Niet dus, de monteur kan alleen maar zeggen dat hij momenteel niet beschikt over een ECU uitlees unit maar dat deze morgen (donderdag) wel weer aanwezig is en dat hij rond 3 uur ‘s-middags de ST kan uitlezen, “o ja” zegt hij terloops, “de Focus ST wordt in Italië niet geleverd dus het zal nog wel een toer worden om een reparatie door te voeren” en dat laatste is nu net hetgeen wat je niet wilt horen.

    Geen zin om nog een dag te wachten nemen we het besluit de volgende Ford garage te bezoeken in de hoop dat men ons daar verder kan helpen. Kort antwoord nee dus, gelukkig weet men wel een garage die wel de middelen heeft en we ontvangen een adres.
    Na het adres in de TomTom te hebben ingegeven vertrekken we weer en een klein kwartier later hebben we de garage gevonden. Een uitermate vriendelijke monteur komt direct met een laptop aanlopen en leest de ECU uit, conclusie er is iets mist met de lambdasonde.

    Grote goedheid eerst de brandstofpomp en nu de lambdasonde of was het probleem al die tijd al de lambdasonde. Volgens de monteur in ieder geval wel en hij meldt tot zijn spijt dat hij de betreffende sonde niet kan vervangen omdat het een ST betreft, waar hebben we dat eerder gehoord. Hij adviseert ons naar Livorno te rijden waar de regio dealer van Ford gevestigd is en daar de reparatie te laten uitvoeren.

    Livorno nee toch dat meen je niet, dat ligt 100 kilometer verder op dat redden we nooit de ST begint namelijk steeds meer te horten en te stoten. Helaas het is niet anders dus met zweet in de handen wordt de reis richting Livorno ingezet. Maar zoals we al vermoeden we redden het niet. Een geluk bij een ongeluk stranden we op nog geen 8 kilometer van onze camping op de parkeerplaats van de Coop. Omdat we nog de nodige inkopen moeten doen en omdat we de ST moeten laten afkoelen maken we de nood maar een deugd.

    Met een afgekoelde ST weten we de camping ook vandaag weer te halen, maar elke vorm van vertrouwen dat we met de ST Livorno gaan halen is vervlogen, toch maar weer Ford Assistance bellen en vragen wat nu te doen.

    Na een goed gesprek gehad te hebben met zowel Ford Assistance als de ANWB is besloten de ST nog vandaag te laten afslepen richting Livorno, zucht. Wat ik fout heb gedaan weet ik niet maar de goden zijn me niet goed gezind om de één of andere reden gaat het vandag niet goed bij de ANWB en komt de fax niet aan bij de afsleepdienst. Na een tweede poging lukt het gelukkig wel en even later wordt ik gebeld door een goed Engels sprekende Italiaanse mijnheer die me verteld dat het ophalen vandaag geen zin meer heeft omdat de garage in Livorno al dicht is, maar dat hij morgenochtend om 09:00 uur de ST komt ophalen.


    Dag vier

    Toch de ST nog maar een keer starten en richting de hoofdingang van de camping rijden. 09:15 uur een kwartiertje later dan afgesproken arriveert de sleepwagen (auto ambulance) en na een korte babbel met de chauffeur wordt de ST op de wagen gezet, wat een dramatische vertoning maar goed het kan echt niet anders. De chauffeur is net als de drie monteurs die de ST gisteren bekeken hebben, erg gecharmeerd van deze Focus uitvoering. Zeer vleiend natuurlijk maar je auto zo zien staan achterop zo’n sleepwagen is hartverscheurend. Bijkomend probleem voor de gemoedsrust waar gaat de auto naar toe, hoe komt hij daar aan, wie rijdt erin, hoe gaan ze ermee om, wanneer hoor ik wat, wanneer zie ik de ST weer terug? Allemaal vragen, maar geen antwoorden en dat voor iemand die de regie van zijn trotse bezit altijd in handen heeft.


    Dag vijf en zes

    Om alle stress het hoofd te kunnen bieden besluiten we iets te doen wat we nog nooit gedaan hebben, een ‘we doen niets vakantie’. Niets wil zeggen geen uitstapjes naar plaatsjes in de omgeving zelfs niet naar San Vincenzo wat hier maar 8 kilometer vandaan is. Het enige waar we ons toe kunnen zetten is lekker hangen in het zwembad, iets waar zoon lief het overigens helemaal niet moeilijk mee heeft.


    Dag zeven

    Wachten duurt lang zeker als het je moet wachten op de antwoorden op vragen over een trots bezit, maar ik heb net een telefoontje gekregen vanuit Nederland van de ANWB met de mededeling dat de ST goed is aangekomen en dat de monteurs er nu mee bezig zijn. De ANWB hoopt dat ze vanmiddag iets kan zeggen over de problemen en belangrijker of deze in Italië op te lossen zijn, dus nog even geduld.


    Wordt vervolgd ;)
     
  3. Joost, we hadden het er van de week al ff over in de shoutbox maar wat een pech. En uitgerekend in Italïe:nocheer:. Ik hoop voor je dat je vanmiddag een telefoontje krijgt waardoor het toch nog "een doe wel wat vakantie" word;)

    En dit kan ik me nou zo goed voorstellen. :puke:
     
  4. Inderdaad, in de shoutbox werden al allerlei mogelijkheden geroepen, maar wat een dramatisch begin van je vakantie zeg :(

    Hopelijk weet men dalijk wat het euvel is en kan men het 'eindelijk' oplossen.

    Succes en een fijne vakantie verder, en wat een goed verhaal om te lezen, je zou zo schrijver kunnen worden, ik kan het zo voor me zien gebeuren :(
     
  5. En daarom stappen wij nu 3x per jaar in het vliegtuig naar Gran Canaria of Turkije, of naar mijn ouders in Spanje. Juist om dit soort geneuzel te voorkomen. Want als zo'n geintje mij zou overkomen zou mijn vakantie al meteen naar zijn mallemoer zijn.

    Wel balen man. Hoop dat alles snel geregeld en opgelost is voor je.
     
  6. Vervelend voor je! Hopelijk komt alles nog goed.

    Bedankt voor het neer typen wat zoals yes-n als schrijft leest het lekker weg.....dat dan weer wel. :nocheer:
     
  7. Echt balen hoor, hoop dat het meevalt en je weer snel je :st: terugkrijgt.
    En ik wens je een fijn vervolg van de vakantie.

    Overigens het verhaaltje van die monteurs dat de :st: niet in Italie geleverd wordt is onzin, staat gewoon op de site van Ford Italie. De RS (500) wordt daar ook gewoon geleverd.
    Persoonlijk heb ik al eens een :st: met I-platen zien rijden.
     
  8. @FF

    Op zich wel fijn dat ze het aangeven. Wellicht durven ze het niet aan en dan zou ik het ook fijn vinden (ook al geeft dat hoop ellende) als ze dat aangeven ipv dat het een "probeersel" word;)
     
  9. Ok dat wel, maar dan moeten ze dat gewoon direct zeggen en niet eerst een onzin-smoes verzinnen. Waarschijnlijk hebben die garages zelf nooit een :st: verkocht en/of in onderhoud gehad.
     
  10. Ook Italianen kunnen importeren.
     
  11. Ja, en?
     
  12. Dat ST's met Italiaanse platen dus misschien wel door hen geïmporteerd zijn.
     
  13. Hoe het zit, zit het maar Joost zit er maar mooi mee:nocheer:
     
  14. mooi k*t voor je joost, hoop voor je dat je :st: snel weer rijdt zoals ie hoort te rijden en dat je vakantie er niet te hard onder lijdt. tis al wat je zelf zegt het is maar een auto en die wordt heus weer gefixed, dus laat hierdoor niet ook je vakantie nog verzieken wan ik weet nu al dat je na je vakantie gewoon weer met de :st: naar huis rijdt :)
     
  15. Wat een ellende Joost! Hoop dat ze hem snel voor je gefixed hebben en je er weer mee naar huis kunt rijden!
     
  16. Tje maatje, wat een relaas! Kan me de pijn in je hart goed voorstellen! Hoop dat de afwikkeling voorspoedig verloopt en je nog een beetje van je vakantie kunt genieten. Chris was vorig jaar zomer ook al de klos met pannen uit Italie! SUCCES!
     
  17. chips Joost, dat is balen zeg! Had het ook al gelezen in de shout dat je op de parkeerplaats stil stond :(
    Laat je je vakantie er niet door verpesten! (dat is moeilijk, ik weet het, maar probeer het toch maar ;))
    Hopelijk krijgen ze 'm zo snel mogelijk gefixed en kun je weer met een gerust hard rondrijden en terug naar huis cruisen.
    Ondanks alles toch nog een fijne vakantie toegewenst!

    (p.s. je verhaal leest lekker weg :thumbup:)
     
  18. Wat een ellende en zoveel onzekere gevoelens hebben en dat tijdens jullie vakantie.

    Als Ford Assistance/ANWB die regio Ford dealer achter de broek zit, dan zou alle reparaties goed moeten gaan en kunnen jullie met een gerust hart de vakantie vervolgen.

    Dat het verhaal een positief einde krijgt :D
     
  19. Stil komen te staan is altijd balen...
    Heel veel sterkte Joost en toch nog een fijne vakantie gewenst!
     

Deel Deze Pagina