1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Intervallen grote en kleine beurt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Biobak, 29 jun 2015.

  1. #21 Biobak, 9 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2015
    Ik ben er uit. Dit jaar voor de laatste keer nog een onderhoudsbeurt met Ford pechhulp en vanaf volgend jaar wordt het om het jaar motorcraft en dan en gewone beurt. De Ford rijdt ook weinig km's per jaar. Hard slijten doet hij dus niet. Dan vind ik ieder jaar nieuwe bougies etc. ietwat overdreven, dat wordt nmlk wel allemaalin de onderhoudsbeurt.
     
  2. Ben het helemaal eens dat je veel zaken zelf kan vervangen.
    Met zelf zoeken naar onderdelen en bestellen kan je best nog wat besparen.
    Ga je met die onderdelen naar een garage kunnen ze het vaak voor een nette prijs vervangen.
    Natuurlijk is een friend, kennis, collega of familielid die er verstand van heeft nog makkelijker en goedkoper.
     
  3. Tenzij je jaarlijks 60.000 km rijdt, worden niet jaarlijks de bougies en luchtfilter vervangen. Deze worden pas bij de 3e jaarbeurt vervangen.
     
  4. Onderhoud is gemakkelijk zelf uit te voeren. Zowel grote als kleine beurt. Als je de spullen maar hebt en weet waarmee je bezig bent. Een relatief simpel klusje als luchtfilter vervangen kan voor veel mensen al een behoorlijke uitdaging zijn met bijkomende kosten omdat klemmen ed gesloopt worden. Zelfde geld voor bougies. Lijkt simpel maar de meesten draaien deze weer te strak aan waardoor ze later alsnog naar de garage moeten omdat ze er niet meer uit willen. Dus goedkoop wordt weer duurkoop. Je moet gewoon goed weten hoe en wat je moet doen.

    Waardevermindering kan ook een rol spelen bij de overweging. Een auto met alle stempeltjes in de boekjes is nu eenmaal meer waard als een auto waar geen onderhoudshistorie van bekend is. En denk er ook even aan dat het nu wel lijkt dat je geld weggooid door naar een merkdealer te gaan voor onderhoud maar als je ooit eens ergens stilstaat en je hebt geen ford assistance of anwb lidmaatschap dat je jezelf dan wel voor je kop kan slaan .

    Het is gewoon een persoonlijke overweging die afhangt van veel factoren zoals kilometerstand, bouwjaar, gebruik, leeftijd enz.

    Groet Flip
     
  5. Maar als de besparing maar een paar honderd euro is, waarom dan het risico lopen als je het niet zeker weet?

    Ik doe het onderhoud van onze auto`s volledig in eigen beheer, ik volg daarbij de door Ford voorgeschreven onderhoudstermijn (soms nog eerder). En ja, ik bespaar daarmee flink op de "running costs" en ja ik neem dan het risico dat ik iets verniel. Pechhulp heb ik via onze verzekering geregeld, i.i.g. voor de auto van mijn vriendin. Over het algemeen red ik mij wel als ik ergens met pech zou staan.

    Maar zoals [MENTION=15046]stflip[/MENTION] al aangaf, enige kennis en kunde en anders een diepe portemonnee is wel vereist om zelf reparaties te kunnen uitvoeren.
    Zie je dit niet zitten, dan zou ik er vanaf blijven.
     
  6. #26 Don van der Deijl, 9 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2015
    ST flip dat onderhoud bij erkende garages wil echt niet zeggen dat het dan GOED is gebeurd! Ik heb heel de geschiedenis van mijn focus en dacht toen ik hem kocht, wel dat moet wel in orde zijn . NIET dus!
    Beginnend bij de airco welke was hersteld , bij de droger de oude afgeknipt en de nieuwe zat dus zeer slordig in de nieuwe slang.
    2 nieuwe koppeling, in 2004 vervangen. helaas ging bij mij na een paar maanden de 5 de versnelling kapot. Bak er onder uit en ik overdrijf niet daar zat maar net een liter olie in en dito veel aluminium .
    Bak met koppeling dus maar vervangen.
    Flexibel stuk inclusief spruitstuk vervangen. Helaas alleen het flex deel vervangen welke na een half jaar lek.
    Remmen nieuwe blokken geplaatst , helaas waren ze de schijven vergeten welke WEL op de rekening stonden!
    Motor ophanging, tapeind zat maar een heel klein stukje op het chassis , deze heb ik onlangs vervangen.
    Ik moet de kap van de distributie er nog steeds afhalen want deze zou tezamen met de waterpomp vervangen zijn bij 210 K maar dat weet ik dus zo zeker nog niet.
    Gelukkig heb ik alles zelf kunnen doen met wat hulp van hier ( de as truc Marco :) )
    Vorige week de schokdempers achter vervangen hetgeen me ernstig tegen viel daar de bovenste bouten bijna niet los te krijgen waren.
    Maar goed de focus rijdt echt als nieuw ben er blij mee juist omdat ik er veel zelf aan heb gedaan.
     
  7. Ik kan en wil het niet, dus gewoon naar de garage.
     
  8. Onze auto's breng ik voor de airco naar een airco specialist, voor de banden en olie naar een bandenboer (nee niet de kwikfit) en voor sleutelwerk aan de motor en onderstel naar een garage.
     
  9. Ik ga het ook niet zelf doen. Heb de apparatuur niet,, ruimte, tijd of kennis. Deze zaken zullen er ook niet snel komen. Het zal dus altijd een garage/dealer blijven. Maar die Motorcraft wordt het toch wel afgewisseld met een normale beurt. bespaard toch weer een paar 100 euro per jaar.
     
  10. [MENTION=12951]Don van der Deijl[/MENTION]

    Ik heb nooit beweert dat het per defenitie beter is om hem bij de vakgarage te brengen. Ik ben van mening dat als je dingen goed wil doen het het beste zelf kan doen, mits je wel weet waar je mee bezig bent. Ik ken ook genoeg horrorverhalen over garages al dan niet een vakgarage. Maar er spelen gewoon meerdere factoren mee waarop je keuzes moet baseren en dat was de vraag in dit topic.

    Ik doe zelf bijna niks aan de ST om de boekjes op orde te houden maar laatst was bijvoorbeeld de gps antenne stuk en dat doe ik dan toch lekker zelf. Maar voor de beurt gaat hij wel gewoon naar de dealer. Daarintegen met de mustang is er geen enkele garage die daar aan mag zitten en doe ik alles zelf.

    Het blijft gewoon een lastige en persoonlijke keuze wat je doet. Zelf doen, naar de garage of merkdealer en is dus afhankelijk van veel factoren die ook nog eens wisselen.

    Groet Flip
     

Deel Deze Pagina