1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Interne koelvloeistof lekkage 4 cilinder Ecoboost motoren

Discussie in 'Algemeen' gestart door meeder, 15 jul 2022.

  1. Volgens deze onafhankelijke Ford technicus lijkt het er steeds meer op dat alle 4 cilinder Ecoboost motoren problemen vertonen met interne koelvloeistof lekkage.
    Ik weet niet of er verschil zit tussen motoren die in Amerika geproduceerd zijn ten opzichte van motoren die in Europa geproduceerd zijn.

    Het is de reden waarom wij onze C-Max 1.5 Ecoboost uiteindelijk weg hebben gedaan na aanhoudend dalend kvs niveau zonder dat Ford iets wilde doen qua onderzoek.

    Het filmpje geeft in ieder geval aan dat je altijd goed je koelvloeistof niveau moet controleren.

     
    Steef30, Bramzel en gerardTDCI vinden dit leuk.
  2. Ik heb een 1.6 Ecoboost met inmiddels 172000km op de teller. Hij loopt soepel, gebruikt tot nu toe geen olie of koelvloeistof dus ik zou gerust moeten zijn. Toch wordt ik wat nerveus van de vele verhalen, je krijgt dan het idee op een tikkende tijdbom te zitten of zo.

    Wat kan ik naast de koelvloeistof in de gaten houden nog meer doen om dit probleem te voorkomen?
     
  3. Tijdens de vakantie ook weer koelvloeistof bijgevuld, niet veel maar toch nodig. Na de vakantie eens een afspraak maken bij de garage. Ik hoop natuurlijk op een andere oorzaak dan interne lekkage :?

    In mijn geval gaat het om een 2.0 EcoBoost.
     
  4. De rede en fix is simpel.
    Komt door de turbodruk. Daardoor komt er zoveel druk op de koppakking te staan dat in ergste geval deze kapot gaat.
    Rustig warm rijden en dan pas meer vragen is een manier. Alleen je kan niet verwachten dat je dit ook elke keer kan doen. En als je beetje gas geeft gaat turbodruk direct maxmaal.


    Die van mij ook nooit last van gehad. Motor heeft me nooit jn de steek gelaten. Alleen als ik berg op reed rook ik de koppeling als ik biven was. Dit was zonder te schakelen in 1 versnelling naar boven.
     
  5. Altijd goed om degelijke info te blijven volgen. Maar ik ben wel van mening dat je de Ecoboost probleem gevallen af moet zetten tegen alle verkochte Ecoboost motoren. Hoeveel procent van al die motoren heeft te kampen met deze problemen?

    Pas als uit dergelijke gegevens blijkt dat er overmatig veel motoren sneuvelen ga ik me zorgen maken.

    Ik volg FordTechMakuloco overigens al een aantal jaar, hij heeft regelmatig hele interessante info.
     
  6. Hier ook 170k op de teller zonder problemen en ja ook wel eens wat koelvloeistof bij gevuld.
    Spul wordt aardig heet en er kan zomaar wel eens wat verdampen plus de smering van de waterpomp levert ook een minimale verlies van koelvloeistof
     
  7. Ik ben aan het kijken naar een Kuga met de 1.5 120/150 PK uit 2017/2018. Ik had wat info aan mijn garage gevraagd over de motoren en wat hij tegen kwam. Hij noemde toevallig dit issue. Dit zet mij toch wel een beetje aan het denken. Is dit alleen bij de M8DA motoren en zijn de latere verbeterd. En hoe controleer ik dit?
     

Deel Deze Pagina