Instellingen aanpassen met ELM327 interface.

Discussion in 'Electronica' started by JW, Mar 7, 2014.

  1. Duurt wel een paar dagen voor je dat geactiveerd hebt trouwens.
     
  2. Bij mij was dat met een werkdag gedaan maar kan inderdaad paar dagen duren
     
  3. Oh, nou hopen dat het een dag duurt dan;)
     
  4. Zoveel scheelt ebay ook weer niet met die van marktplaats vind ik. ze zijn wel wat goedkoper, maar dan komt er weer 9 euro verzendkosten bij...
     
  5. Nee hoor, er zijn zat te vinden van ca 8 euro inclusief verzendkosten..
     
  6. echt? ooww dan zoek ik niet goed..
     
  7. Je moet internationaal zoeken
     
  8. Search other countries staat er soms ook. Moet je elke keer aanklikken als je wat zoekt. Dan krijg je het meeste uit China en dat is vaak inclusief verzendkosten
     
  9. En? Heeft iemand dit al getest? Ik zie dat ze nu op versie 0.5.1 zitten van een paar dagen geleden....

    Ik heb zelf een elm327 op bluetooth dus dat ga ik echt niet proberen......
     
  10. Kan je evengoed dezelfde elm327 units gebruiken dat we al hebben voor de Focus II?
     
  11. Ja, Voor de Focus 3 kan je dezelfde ELM327 interface gebruiken als voor de Focus 2. De Focus 3 heeft net als de Focus 2 een MS en HS CANbus systeem. Hiervoor moet je dan ook een interface gebruiken die is aangepast d.m.v. een schakelaar (of 1 standaard interfaces gebruiken voor het HS en een aangepaste voor het MS CANbus systeem).
     
  12. Ok, bedankt!

    Kan je dit bijvoorbeeld al doen voor de laatste Mondeo?
     
  13. De Mondeo MK4/MK4.5 wordt ondersteund door ELMconfig.
     
  14. Bang voor een dds en motor storing ;-) ;-)
     
  15. idd! :schater:
     
  16. Ik heb hem hier vandaan:
    Ebay

    op 9/3 besteld en vandaag 18/3 binnen, zal nog net meegekund hebben op een boot. Normaliter duurt het zo'n week of vier vanuit China maar nu erg snel. Prijs was 6,70 Euro incl verzendkosten (Betaald met PayPal).

    Wordt herkend door de PC maar heb hem nog niet aan de auto gehad (moest eerst even notebookje updaten en dat duurt altijd te lang.
    Laatste drivers zijn HIER te vinden.

    Heb al wel gezien dat er voldoende ruimte is voor een schakelaar voor HS/MS Canbus en dat vind ik dan toch weer leuker dan twee aparte interfaces.
     
  17. #37 Escortosis, Mar 18, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 18, 2014
    Heb net nog gauw even het bij de ELM327 interface meegeleverde ScanMaster-ELM v2.1 geprobeerd en kan een normale verbinding maken met m'n Focus3.
    Heb geen fouten en zie ook live data.
    Grappig nooit gedaan met Ford dus leuk om te zien dat zoiets kan. In het verleden bij de toenmalige Passat ook wel eens met een ander type interface en VAGCom de fouten uitgelezen en gezien dat dat dezelfde resultaten had als de uitdraai van de garage.
    Op m'n oude Escort Mk2 zit helemaal geen bus of computer (ook maar 8 zekeringen!) het meest geavanceerde wat daar af en toe aanhangt is een stroboscooplamp en toerenteller!

    FoCCCus programma nog niet geprobeerd en weet ook niet of ik dat aandurf. Het blijft toch een leasewagon (geen spelfout) en dus niet helemaal van mezelf.
    Kan ook een voordeel zijn natuurlijk maar ben er nog niet uit of ik het ga proberen.
    Heb het programma wel op mijn gewone PC gestart en zie wel lees opties, die zouden normaliter toch veilig moeten zijn.....

    Nu te laat dus zien we later wel weer.
     
  18. Mooi dat het gelukt is zover. Is er al iemand die de bandenspanningscontrole geactiveerd heeft gekregen op zijn Focus III?
     
  19. #39 Escortosis, Mar 21, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 21, 2014
    Ik heb net de ELM327 interface omgebouwd tot HS- en MS-Can schakelbaar met een kleine dubbelpolige wisselschakelaar in het ELM327 kastje naast de doorvoer tule.

    Heb hier [MENTION=142]JW[/MENTION] 's HOW-TO voor gebruikt.

    Met het FoCCCus (ver 0.5.1) het aangedurfd om de BCM uit te lezen op stand HS en de IPC op stand MS.

    Heb screenshots genomen van de uitgelezen data en er verder niets teruggeschreven.
    Tijdens het uitlezen wel even rustig wachten duurt ongeveer 1 minuut en dat is best lang als je wat meldingen op het dashboard ziet verschijnen en de auto ook automatisch van het contact af gaat (heb key-less entry dus zo'n startknop en geen sleutel).

    Bij het uitlezen van IPC (via MS-can) knippert er zo gelig instructieboekje met uitroepteken in het cluster.
    Hierna staan de dagteller en de eco-cijfers ook weer op 0. Dat zal wel een standaard reactie van de :focus3: zijn want dat was me ook al opgevallen toen de dealer deze wagen had uitgelezen.

    Opties veranderen ga ik waarschijnlijk (zeg nooit nooit...) niet doen. Vraag je je nu af waarom ik dan bovenstaande ombouw heb gedaan: gewoon omdat ik het kan!

    Wat me wel opviel is dat met het gewoon bijgeleverde ScanMaster-ELM de snelheid niet wordt weergegeven als je aan het rijden bent. Was me vorige keer niet want toen stond ik stil met draaiende motor. RPM worden en vele andere waarden worden wel netjes getoond. Beetje raar want 'Speed' lijkt me een universeel gegeven en zou niet verwachten dat het bij de :focus3: op een andere plaats uitgelezen moet worden.

    Wordt tijd dat JW een :focus3: aanschaft dan zouden de diverse instellingen binnen no-time weer in een mooie how-to beschreven staan :thumbs:
     
  20. Vreemd dat hij op 0 springt dat doet hij bij ucds volgens mij niet. Tenminste is het me niet opgevallen. Is er ergens een verklaring voor dat het een minuut duurt of zou dat nog een ontwikkelpunt zijn. Bij ucds werkt het sneller. Maar ja is ook minimaal 9 keer zo duur als de gemiddelde elm327
     

Share This Page