1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inhouden

Discussie in 'Performance' gestart door jason101, 28 mrt 2010.

  1. Laatst trok ik mijn fofo eens door naar de 4000 toeren in de 3e versnelling (wilde eens weten tot hoever ik kan gaan). Op het moment dat ik doorschakelde naar de 4e voelde ik duidelijk een schok en dattie erg inhield. Eenmaal in de 4e was dit weer weg.
    Is het misschien niet erg goed om in z'n 3 zoveel toeren te maken of is het iets anders?

    Tevens heb ik nog een andere vraag. Hoe weet/voel ik dat mijn koppeling aan vervanging toe is?
     
  2. #2 Iodokus, 29 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2010
    Tegen de toerenbegrenzer aan misschien, al hoewel ik eerder denk dat ergens rond de 4000 rpm het maximum koppel bereikt is voor zover mij bekent kan dat ook een gevoel van inhouden geven.

    Niet iets wat je dagelijks moet doen denk ik :mrgreen: maar als de motor goed warm is kan die echt wel wat hebben. Juist de derde versnelling geeft zoveel lol :thumbs:


    M.b.t. dat koppeling verhaal zijn mij ooit 2 methode aangeleerd om dat te controleren:

    1) de auto op de handrem zetten en proberen weg te rijden. Uitgaande van het feit dat de handrem goed functioneert zal het niet mogelijk zijn weg te rijden en zal bij een goed werkende koppeling de motor afslaan. Is de koppeling versleten dan blijft deze slippen.

    2) Al rijdende ± 50 Km/u in de 5e of 6e versnelling het koppelingspedaal indrukken, vervolgens gas geven tot het toerental net niet in het rode gebied komt en dan het koppelingspedaal loslaten. Als de koppeling goed zijn werk doet zakt het toerental direct weer terug. Is de koppeling versleten dan duurt het even voor het toerental zakt, kortom de koppeling slipt.

    Maar wellicht dat er nog meer trucs zijn om een mogelijk versleten koppeling te testen hoewel ik toch een beetje terughoudend zou zijn dit te vaak te testen.
     
  3. Inhouden: Zou je lmm kunnen zijn. Kan je ook zelf vervangen mocht het de oorzaak zijn.

    Koppeling: het is eigenlijk niet mogelijk de staat van je koppeling te controleren. Al die testjes van in ze 5 koppeling op laten komen etc is ook niet goed voor de bak. Als die op is merk je dat aan een pedaal wat zwaarder gaat, maar voornamelijk doorslippen oftewel onevenredig veel toeren in verhouding met de snelheid. Alsof je in een cvt automaat rijdt.

    Wat je kan doen is een keer flink doortrekken slipt die dan niet is er nog niks aan de hand.

    Het gaat hier toch om een 1.8? Die heeft geen 6e versnelling en bij 4000 toeren begint pas het feest.
     
  4. #4 dorre, 29 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2010
    Volgens mij niets vreemd hoor. Ik heb ook een 1.8 16V 125 pk en daar is de rek er na 4000 toeren ook wel uit (denk ook max. koppel) Zelfde geldt voor de 4e versnelling waar er ook na dito toerental opgeschakelt moet worden. Daar in tegen heeft de auto een hele "lange" 5 en ook best veel kracht in deze versnelling.
     
  5. #5 Hansie, 29 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2010
    Vreemd. Het is toch geen diesel? Volgens mij moet ie na de 4000 toeren gewoon lekker doortrekken.
     
  6. Dit zijn de spec's van een FoFo 1.8 16v MK1 (fase 1 & 2):


    MK1 Fase1:
    Max pk bij 5750 rpm
    Max Nm bij 3750 rpm

    MK1 Fase2:
    Max pk bij 5500 rpm
    Max Nm bij 4400 rpm


    Douwe verbeter me als ik het verkeerd heb maar je hebt een MK1 Fase1 dus wordt het Max. koppel bereikt bij 3750 rpm, ik weet echter niet hoelang hij dit vasthoudt (koppelkromme).

    Kijkende naar de ST dan heb ik max. koppel tussen de ± 1600 en 5000 rpm het max. aantal pk's heb ik rond de 5800 rpm. Kortom heel veel trekkracht over een groot gebied, van de 1.8 heb ik die gegevens niet.

    Kijkende naar de spec's dan is het gat tussen max. koppel en max. aantal pk's niet echt heel erg groot dus mijns inziens is hetgeen wat jij constateert niet abnormaal, moet ik wel bij zeggen dat ik geen autotechnicus ben :mrgreen:
     
  7. Kan allemaal wel waar zijn, maar de vraagsteller heeft het over inhouden en hij "schrok" er zelfs van. Een auto moet gewoon vloeiend doortrekken naar het punt waar die zijn max aantal pk's behaalt (rond de 6000 rpm). Doet die dit niet dan klopt er iets niet. Het aantal Nm is ook niet alles, juist de pk/s spelen in de hogere toeren gebieden bij een normaal burger blok.
     
  8. Doe niet zo opgewonden man, Douwe stelt een vraag en er zijn mensen die antwoord geven, als de auto het niet gewend is op zijn staart getrapt te worden dan is het helemaal niet gek dat er enige tegenwerking is.

    Niet direct alles in het negatieve trekken, als iets niet werkt zoals jij het verwacht hoeft het niet per definitie stuk te zijn, ik ken de auto niet, jij wel?

    Douwe ik zoek verder vroeg of laat vinden we het antwoord ;)
     
  9. Ik ben op het moment niet opgewonden. Nou kan ik niet beoordelen in welke mate de auto inhield. Maar als ik af ga op wat de vraagsteller zegt, dat hij ervan schrok, heeft het naar mijn idee een elektrische of mechanische oorzaak.
    Als je weinig in de hoge toeren rijdt kan een blok slomer worden en minder fel reageren, maar inhouden lijkt mij sterk.

    Ik weerleg per definitie de veronderstelling dat inhouden omstreeks 4000 toeren iets met het aantal NM dat vrijkomt. Het is geen turbo motor.
     
  10. De koppelkromme kan wel degelijk van invloed zijn ook bij een turboloze motor en zeker rond de 4000 toeren. Het algemeen bekend, raadpleeg Google maar als dit niet het geval is, dat de 1.8 een kleine dip vertoont in de curve tussen de ± 3800 en 4000 toeren dit kan voelbaar zijn afhankelijk van het feit of de motor vaker rond dit toerental gebruikt wordt of niet.

    Douwe ik wil je niet aanzetten tot ongeoorloofd rijgedrag :mrgreen: maar heb je de FoFo al eens boven de 4000 toeren gehad laten we zeggen 5000 toeren, voel je de schok dan ook als je opschakelt?
     
  11. Wanneer voelde je die schok precies?
    Voordat je de koppeling intrapte of toen je hem ingetrapt had?
     
  12. Op het moment dat ik de koppeling intrapte kwam direct de schok van terug/inhouden. Eenmaal in z'n 4 was alles weer normaal.

    Joost@ Ik ben altijd gewend geweest om (ook) op geluid van het aantal toeren door te schakelen. Dus over het algemeen tussen de 2500 en 3000.
     
  13. Ook al trek je door tot 6500 toeren, dan nog moet je geen schok voelen. Lijkt me dus niet helemaal normaal.
     
  14. Misschien niet normaal maar Douwe geeft aan dat hij de schok voelde op het moment dat hij zijn koppelingspedaal intrapt. Aangezien hij dit deed rond de 4000 toeren het punt waarop de 1.8 zijn max. koppel behaald, misschien is juist dit de oorzaak van de schok :shrug:

    Nogmaals ik wil niemand aanzetten tot onbehoorlijk rijgedrag :mrgreen: maar misschien is het toch wel interessant om te zien hoe de FoFo zich houdt als er bv 4500 of 5000 toeren worden gedraaid, houdt de auto in, schokt de auto als je doorschakelt naar de 4e versnelling?
     
  15. Als ik het zo allemaal lees heeft die auto zelden hoge toeren gedraaid. Kan best zijn dat de motor lui is geworden. Af en toe op zijn staart trappen (als de motor warm is) kan geen kwaad.
     
  16. Weet je nog of je het gaspedaal toen al helemaal 'los' had of dat je hem nog deels ingedrukt had?
     
  17. daar zat ik ook aan te denken, als je (te) abrupt je gas loslaat tijdens het ontkoppelen krijg je ook een schok, omdat het versnellen stopt en je in principe gaat afremmen op de motor.
     
  18. Dat zou ik niet meer weten. Autorijden gaat automatisch.
    Vandaag of morgen doe ik weer een poging en zal dan onthouden wat en wanneer.
     
  19. Voorzichtig proberen hoor :)
    Heb het zelf wel gehad dat als ik het gas abrupt los liet de auto ook een schok gaf.

    Met hoog in de toeren rijden hou ik het pedaal altijd iets ingedrukt (ook tijdens het ontkoppelen etc), valt de auto wat minder terug in de toeren en pakt hij vloeiender op is mijn mening.
     
  20. we kunnen hier wel gaan speculeren, maar is het niet handiger even langs een dealer te rijden, even monteur/service-adviseur een rondje laten rijden, die rijden dagelijks met zulke auto's en weten dus hoe het hoort te zijn.
    Kan me niet voorstellen dat ze daar iets voor rekenen.
     

Deel Deze Pagina