Hey iedereen, ik heb sinds een maand een ford focus 2 type 2 gekocht van 2008/mei met 41125 km op de klok. Nu houdt deze zijn vermorgen in rond de 2700-2800 RPM. Ik heb dan ook besloten om deze wagen te laten chiptunen en nu is die "dip" er nog steeds. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn ? Daarnaast heb ik enkele keren op de boordcomputer de melding: "motorstoring" gekregen. Dit gebeurt enkel wanneer ik bijvoorbeeld net start, voor een rood licht sta, e.d. Kort samengevat, dus enkel bij stationair draaien. Er gaat geen enkel "motorstoring" lampje branden, ik krijg enkel die melding ! Na 2-5 seconden verdwijnt deze melding, volgens mij heb ik ook geen enkel vermogensverlies of wat dan ook .. Iemand een idee of dit met elkaar verband heeft of waar de oorzaak zou liggen ? Ik vraag het 1st liever aan jullie omdat ik vrees dat de garagist misschien de oorzaak gaat leggen bij de chiptuning (al dat er mij gezegd is dat deze niet kan opgespoord worden) Iemand een idee over deze vragen ? Alvast bedankt voor jullie tijd ! groetjes Gerry
Sorry dat ik het zeg, maar een vreemde manier om van een probleem/storing af te komen... door de motor te chippen. Komt het probleem bij stationair draaien misschien door een te laat toerental? Ik ben geen diesel 'specialist' dus ik kan je helaas niet verder helpen.
Als je een dip hebt in je vermogen bij wat hogere toerentallen denk ik als eerste aan een turbodruk probleem of een probleem dat hij de uitlaatgassen niet kwijt kan. Dus misschien dat er ergens een (klein) lek zit waar hij de lucht naar buiten perst of dat er een probleem met de turbo zelf is. Heb je er een roetfilter onder zitten? Mogelijk dat die verstopt zit. Werkt de egr klep nog naar behoren? Zo nu en dan kunnen die ook problemen leveren. Wat me opvalt is dat de km stand laag is voor een diesel van die leeftijd. Er zouden dus veel korte stukjes mee gereden kunnen zijn. Met als gevolg dat het roetfilter (als dat inderdaad aanwezig is) niet fatsoenlijk heeft kunnen regenereren.
@ McGyver: ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt. Ik heb deze niet laten chippen om die reden, enkel voor de vermogenswinst + in het achterhoofd hopende dat deze dip weg zou zijn .. Verder heb ik weinig technisch specifieke achtergrond ivm roetfilters en EGR, iemand die hier iets meer over kan vertelle hoe ik dit eventueel zelf kan nakijken ?
mwa je roetfilter hoeft pas bij 120.000 vervangen te worden, je additief dient bij 60.000 bijgevuld te worden. Ik denk dat je vacuumklepje van de turboverstelling wel eens stuk zou kunnen zijn. Dit is een bruin klepje met 3 slangen en 1 stekkeraansluiting, die achterop je blok gemonteerd zit..
Bedankt voor de reply's, echter vrees ik dat ik door mijn beperkte kennis genoodzaakt ben om te kiezen om langs te gaan naar de garage, ben benieuwd !
Als ik het zo lees, denk ik aan een verstopte EGR klep. Wanneer deze verstopt is, kan er een motorstoring opkomen en gaat de auto ook inhouden.
wanneer hij uitgelezen is kun je pas meer met alleen melding motorstoring is, is dit te algemeen in dit geval gaat het over de dv6bted4 zoals de motor heet deze heeft verschillende storingen die mogelijk zijn met betrekking op deze klacht dus zonder uit lezen is dit niet te zeggen kan deze motor namelijk dromen ivm ze in peugeot ook liggen en daar regelmatig binnen staan ivm veel peugeot ze hebben in liggen als er een diesel in zou moeten zitten echter zit er wel een verschil in tussen ford en peugeot qua tijden tot vervanging bij peugeot is alles x2 roetfitler 240dkm vullen 120dkm riem 240dkm het vullen van additief is bij peugeot 3liter en als ze komen bij 120.000km dan zit er ongeveer meestal 1.2liter nog in tevens chippen doet niks op met de klacht enig nadeel is dat de klacht/storing eerst in zat en deze het beste eerst opgelost kon worden dan chippen vooral als hij op de rollenbank is geweest